Na tegorocznych Targach Książki w Krakowie w specjalnej strefie dedykowanej ebookom firma Virtualo – jeden z największych dostawców kontentu cyfrowego zrealizowała krótkie badanie, aby poznać profil fanów e-książek. Celem badania było zebranie informacji na temat e-czytelnika odwiedzającego targi, jego doświadczeń związanych z kupnem i użytkowaniem e-książek oraz próba odpowiedzi na pytanie jak wygląda profil potencjalnego Klienta zainteresowanego ebookami.
Kim są fani ebooków?
Jak wynika z ankiety, wśród odwiedzających Ebook Fun Zone przeważały kobiety, stanowiły 62% w stosunku do 38% mężczyzn. Najwięcej fanów ebooków to ludzie młodzi: 44% z nich ma 15-24 lata, jak również osoby w wieku 25-34 lat aktywne zawodowo – 22%. Liczną grupę – 19% badanych stanowią osoby między 35-44 rokiem życia. Najniższy odsetek zdeklarowanych fanów ebooków ma pomiędzy 45-54 rokiem życia, stanowią oni 13% oraz powyżej 54 lat tylko 2%. Struktura wiekowa deklarujących się w badaniu e-czytelników odzwierciedla chęć korzystania z mobilnych aplikacji i pojawiających się na bieżąco nowych urządzeń technologicznych, z których najchętniej korzystają ludzie młodzi (ponad 15 % to studenci) i osoby wieku 25-34 lat (ponad 50% z nich ma wykształcenie wyższe). Większość z e-czytelników, ponad 60%, zamieszkuje duże i bardzo duże miasta.
Decydując się na realizacje badania w strefie dedykowanej ebookom na tegorocznych Targach Książki w Krakowie, chcieliśmy dotrzeć do pasjonatów książek elektronicznych, którzy odwiedzili stoisko Virtualo, aby porozmawiać o czytnikach, zapoznać ich z najnowszą ofertą i umożliwić spotkanie z ekspertami rynku – mówi Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager firmy Virtualo. Po raz pierwszy w historii targów we współpracy z największymi wydawnictwami zorganizowaliśmy specjalną strefę – Ebook Fun Zone, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem e-czytelników – dodaje Pani Małgorzata Błaszczyk.
Z jakich urządzeń korzystamy do e-lektury?
Jak wynika z badania ciągle jeszcze większość respondentów, mimo rosnącej dynamicznie sprzedaży e-czytników korzysta z laptopa, stanowią oni aż 62% wszystkich uczestników badania. Ponad 17 % to posiadacze popularnych smartphonów, a 15 % to posiadacze e-czytników wśród których największą grupę stanowią Kindle – 10%. Właścicielami tabletów jest według deklaracji 6% wszystkich osób biorących udział w badaniu.
Czym kierujemy się przy zakupie e-czytnika?
Obserwując rosnącą liczbę sprzedaży e-czytników, która zapewne znacznie się zwiększy w okresie przedświątecznym postanowiliśmy zapytać jakimi kryteriami kierują bądź kierowali się kupujący. Dwie najczęściej zaznaczane w badaniu odpowiedzi to: przeznaczenie urządzenia – do pracy, edukacji i wypoczynku – 22% oraz cena, którą wybrało 21% osób. Kolejne wysoko wskazane z listy kryterium wyboru to wielkość ekranu – 19% odpowiedzi. Dla 10% respondentów wybór związany jest z dostępnymi formatami -10% wskazań oraz z systemem operacyjnym 5% odpowiedzi. Obecnie mniejszym problemem niż dawniej jest dostępność formatów na konkretne urządzenia. Nie musimy już podejmować decyzji kierując się tym kryterium, gdyż na Virtualo.pl content jest sprzedawany w opcji multiformatu – Klient płaci zatem za treść, a nie za format, a w cenie ma wszystkie dostępne formaty dla danego tytułu – tłumaczy Małgorzata Błaszczyk.Tylko 7% respondentów dokonuje zakupu e-czytnika kierując się marką, to niewiele w porównaniu z osobami nabywającymi telefony komórkowe czy komputery, dla których marka jest bardzo istotna.
Jakie ebooki najczęściej czytamy?
Najczęściej jak wynika z badania czytamy ebooki z kategorii: fantastyka 21% wskazań oraz literaturę piękną – jak deklaruje 20% badanych oraz kryminał, sensacje i horror – łącznie 17% e-czytelników. Chętnie sięgamy również po literaturę faktu i e-książki edukacyjne – obie kategorie wskazuje po 11% badanych. Na kolejnych pozycjach na liście najczęściej czytanych ebooków są tytuły dla dzieci, poradniki oraz książki biznesowe i publicystyka.
Czym się kierujemy wybierając ebooka?
Dla fanów ebooków najważniejszy przy wyborze jest tytuł, autor oraz wydawnictwo – łącznie 57% wskazań. Kolejną kluczową kwestią jest oczywiście cena, którą zaznaczyło w ankiecie ponad 26% uczestników badania. Wybierając ebooka oczywiście kierujemy się również dostępnymi formatami jak wskazuje 12% badanych, pozostałych 5% podaje inne mniej znaczące cechy. W tym miejscu warto wspomnieć o bundlach czyli pakietach składających się z książki drukowanej oraz ebooka o tym samym tytule, które zostały wprowadzone na rynek w czerwcu tego roku przez Virtualo i Empik. Oferta ta wspiera promocje ebooków wśród tradycyjnych czytelników i zachęca ich do skorzystania z nowej formy lektury.
Jak postrzegamy dostępną na rynku ofertę e-booków?
Biorąc pod uwagę, iż porównaniu z Europą Zachodnią udział książek elektronicznych w rynku wydawniczym w Polsce stanowi około 1 %, nie dziwi nas szczególnie fakt, iż aż 57% respondentów ocenia ofertę ebooków jako uboższą od oferty książek papierowych, ale akceptowalną. Wysoka dynamika wzrostu i duży potencjał rynku jak zgodnie wskazują eksperci sprawia, że nowych e-czytelników szybko przybywa, a dla 19% z nich oferta jest wystarczająca. Na drugim biegunie znajduje się 18% respondentów dla których propozycja dostępnych ebooków jest niewystarczająca, najczęściej w ich wypowiedziach pada stwierdzenie, iż brakuje ważnych tytułów lub nie znajdują nic dla siebie. Tylko 7% z badanych nie potrafi odnieść się do oferty książek elektronicznych zaznaczając, iż nie kupują ebooków/audiobooków w księgarniach.
Badanie zostało opracowane na podstawie danych zebranych z ankiety, którą wypełniały osoby odwiedzające stoisko Virtualo w Salonie Nowych Mediów na Targach Książki w Krakowie w październiku 2012 roku. Ankietę w dniu realizacji badania wypełniło ponad 230 osób, które zdeklarowały się jako fani ebooków.
Badanie ankietowe zrealizowane przez firmę Virtualo wskazują jasno, co potwierdzają również inne publikowane dane dotyczące rynku ebooków, iż mamy do czynienia z dynamicznie rosnącą liczbą e-czytelników. W większości są to młodzi ludzie, którzy jasno precyzują swoje oczekiwania i potrzeby dotyczące oferty. Oczekują oni zarówno innowacyjnych, ciekawych rozwiązań jak również bogatej oferty e-książek. Jako jeden z największych dystrybutorów e-kontentu zdajemy sobie z tego sprawę, aktywnie tworząc nowe dedykowane usługi zarówno dla rynku b2c jak i b2b.