Skuteczne stawianie oporu hakerom i gwarancja bezpieczeństwa danych to oczekiwanie klientów wobec banków, które najbardziej zyskało na znaczeniu w ciągu ostatniego roku – wynika z badania przeprowadzonego przez Bankier.pl i PRNews.pl. Uczestnicy najnowszej edycji internetowego sondażu przeprowadzonego na łamach serwisów Bankier.pl i PRNews.pl w dniach 19.12.2017-06.01.2018 odpowiadali tylko na jedno pytanie: „Czego oczekujesz od swojego banku w 2018 roku?”.
Każdy z czytelników mógł wybrać maksymalnie pięć z piętnastu sugerowanych odpowiedzi lub wskazać na „Inne” i podzielić się własną opinią. Uzyskano łącznie 3172 odpowiedzi.
W oczekiwaniu na lepsze depozyty
W czołówce tegorocznych wskazań doszło do przetasowań. Najczęstszym życzeniem klientów, podobnie jak przed rokiem, było wyższe oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych. Ta odpowiedź zebrała 17,31 proc. wszystkich głosów.
Drugim najpopularniejszym wskazaniem czytelników, które zyskało na znaczeniu w tym roku (12,45 proc. wobec 10,71 proc. rok temu), jest skuteczne stawianie oporu hakerom i gwarancja bezpieczeństwa danych.
Podobnie jak w minionym roku, trzecie spośród najczęstszych oczekiwań to możliwość uzyskania dodatkowych bonusów od banków. Blisko co dziesiąty ankietowany (9,90 proc.) spodziewa się po swojej instytucji atrakcyjnych promocji dla aktywnych.
Obecność „hakerów” w pierwszej trójce wskazań spowodowała, że zabrakło w niej miejsca dla mocno akcentowanej w poprzednim badaniu stabilności oferty (rzadszych zmianach w cennikach). 11,20 proc. wskazań rok temu stopniało tym razem do 8,35 proc., plasując tę odpowiedź dopiero na piątej pozycji. Nieco ważniejszy dziś dla klientów wydaje się niski poziom opłat za konta osobiste (8,89 proc.), co nabiera szczególnego znaczenia w dobie nowego trendu w ROR-ach.
Z ofertą najpopularniejszych produktów bankowych, czyli rachunków osobistych, wiąże się jeszcze jedno oczekiwanie klientów – dotyczy ono większej przejrzystości regulaminów i cenników (7,94 proc. wskazań).
Technologia na drugim planie
– Podczas gdy klienci chcieliby walczyć raczej o wysokie oprocentowanie depozytów i niskie opłaty za rachunki, banki toczą bój o nowe rozwiązania technologiczne. To z jednej strony odpowiedź na wysoką skłonność polskich konsumentów do absorpcji nowych rozwiązań, z drugiej – karta przetargowa w walce z konkurentami (w czasach mobile), gdy już nie zawsze można grać ceną produktu – mówi Malwina Wrotniak, zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl.
Z sondy przeprowadzonej przez Bankier.pl i PRNews.pl wynika, że technologiczne nowinki ułatwiające czy przyspieszające korzystanie z usług banków, w tym nowe systemy płatności – Android czy Apple Pay albo Blik, pozostają na dalszym planie względem wcześniej wymienionych potrzeb. Warto jednocześnie odnotować, że w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych oczekiwań ponownie znalazła się niska awaryjność systemów e-bankowości (4,98 proc.).
Zapewne nie bez związku z rozwojem usług internetowych, stosunkowo niewielu ankietowanych domaga się zwiększania liczby placówek banków (2,30 proc.), ale – co ciekawe – również poszerzania sieci bankomatów (4,22 proc.), choć w obu przypadkach takich odpowiedzi było więcej niż przed rokiem.
Nowością wśród sugerowanych odpowiedzi w tegorocznej edycji był dostęp do kolejnych usług publicznych poprzez systemy bankowości internetowej, który odpowiadał za 5,08 proc. wszystkich głosów. W tegorocznym badaniu pojawiło się również pytanie o oczekiwany rozwój oferty dla klientów zza wschodniej granicy, które dla czytelników Bankier.pl i PRNews.pl okazało się mieć marginalne znaczenie.