Programowanie staje się tak ważne, jak czytanie i pisanie. Ale to, że do kodowania garną się dziś tłumnie nie tylko studenci, ale gospodynie domowe, rolnicy czy mechanicy samochodowi – to nowość podyktowana nie tyle widmem kryzysu, co przede wszystkim chęcią zrozumienia otaczającego nas świata. Nowością jest także to, że podstaw kodowania od niedawna możemy się nauczyć bez przygotowania matematycznego i informatycznego. Wystarczy komputer, dostęp do internetu i trochę wolnego czasu.
1000 godzin: już tyle czasu na nauce spędzili pierwsi uczestnicy kursów podstaw programowania na uruchomionej miesiąc temu przez infoShare Academy platformie edukacji online. Edukacji bez sali wykładowej i narzuconego planu lekcji, ale za to dostępnej o każdej porze dnia i nocy przez internet; bez typowych wykładów, ale ze wsparciem wykwalifikowanych trenerów.
Jako pierwsza w Polsce, infoShare Academy udostępniła w czerwcu dwa kursy online, a jeden z nich jest całkowicie darmowy. W ciągu zaledwie miesiąca od uruchomienia platformy, liczba kursantów sięgnęła już 500 osób i wciąż rośnie.
– Obserwujemy interesujące zjawisko: programowaniem zaczynają interesować się nie tylko ci, którzy chcą kodować zawodowo, ale również osoby, które po prostu chcą dowiedzieć się “jak to działa?”. Co ciekawe – zgłasza się do nas wiele osób z mniejszych miejscowości, zupełnie niezwiązanych z branżą technologiczną. Specjalnie dla nich uruchomiliśmy kursy, z których jeden tłumaczy, na czym polega programowanie, a drugi wprowadza do kodowania w języku Python. Dzielenie się wiedzą jest w naszym DNA, dlatego pierwszy kurs jest dostępny za darmo.
Andrzej Kiesz, Prezes infoShare Academy
infoshare Academy to jedna największych polskich szkół programowania. Przez 5 lat działalności, wszystkie kursy infoShare Academy ukończyło 2 500 absolwentów. Znaleźli oni zatrudnienie w zawodzie programisty w firmach takich jak: GetResponse, Spartez, Acoustic, Epam, Nordea, IBPM, SII, Develocraft.
100 milionów programistów potrzebnych od zaraz
Programiści to od kilku lat najbardziej rozchwytywani kandydaci na rynku pracy. Wiele wskazuje na to, że zawód ten jeszcze długo będzie znakomitym pomysłem karierę: według firmy Microsoft, w ciągu najbliższych 5 lat na świecie powstanie blisko 150 milionów “technologicznych” miejsc pracy, z czego 100 milionów to miejsca pracy dla twórców oprogramowania. O ile do niedawna Komisja Europejska szacowała, że w deficyt programistów w Polsce wynosi około 50 tysięcy wakatów, najnowsze prognozy Microsoftu uwzględniające związaną z epidemią COVID-19 galopującą cyfryzację i jej wpływ na rynek pracy mówią już o liczbie dziesięć razy większej.
Ale ogromne zapotrzebowanie rynku na profesjonalnych twórców oprogramowania to tylko jedna strona medalu.
Koduj, by zrozumieć świat
Drugą, coraz częściej eksponowaną, jest prosta prawda: umiejętność kodowania, nawet na podstawowym poziomie, staje się bardzo przydatna do funkcjonowania w nasyconym technologią świecie.
Rozumienie maszyn i sposobu działania aplikacji stają się niezbędną kompetencją społeczną. Ludzie to czują. Widzimy to po rosnącym zainteresowaniu naszymi kursami online skupionymi właśnie na tych podstawowych zagadnieniach.
– Technologia naprawdę jest wszędzie. Korzystamy z niej wykonując przelewy, rejestrując się do lekarza, czy robiąc zakupy. Każdy z nas nosi przy sobie telefon z procesorem kilka tysięcy razy szybszym niż procesor zastosowany w promie kosmicznym podczas misji Apollo. W ubiegłym roku do internetu podłączonych było ponad 26 miliardów urządzeń IoT (Internetu Rzeczy) – “inteligentnych” elementów wyposażenia domów, samochodów, infrastruktury przemysłowej i miejskiej – Andrzej Kiesz, Prezes infoShare Academy
Zdobycie zawodu programisty jest inwestycją – również czasową. Dodatkowo, dostęp do edukacji stacjonarnej IT najczęściej skupiony jest wokół dużych ośrodków miejskich. Tymczasem, na poziomie podstawowym, bariera wejścia w programowanie nie jest wcale tak wysoka: nie jest konieczne wykształcenie matematyczne, czy informatyczne. Potwierdzają to trenerzy, którzy również widzą, że zainteresowanie programowaniem dawno wykroczyło już poza wąską grupę koderów.
– Kodowanie oznacza rozwój, który wcale nie musi być ukierunkowany na zostanie inżynierem oprogramowania. Coraz więcej osób uczy się nie po to, by tworzyć aplikacje i uczestniczyć w “wielkich” projektach, ale po to, by móc szybciej nauczyć się pracy z nowoczesnymi narzędziami, automatyzować powtarzalne czynności lub zdobyć nowe kompetencje pomocne w pracy, np. analizowanie danych marketingowych, czy lepsza komunikacja z personelem technicznym.
Mikołaj Lewandowski, prowadzący kurs PythON: Początek
Online, zdalnie czy stacjonarnie?
Technologia pozwala uczyć się tam, gdzie chcemy i we własnym tempie. Również podstaw programowania! Dlatego infoShare Academy najpierw uruchomiła darmowy kurs, który jest wstępem do świata cyfrowego kodu. Następnie – wystartował płatny kurs podstaw języka Python.
Czym różni się udział w zajęciach online od kursu zdalnego czy stacjonarnego? Online zostawia najwięcej swobody: to student sam wybiera czas i miejsce nauki, ma do dyspozycji lekcje, ćwiczenia i moduły wiedzy na platformie iSA. Najpierw ogląda wykłady najlepszych trenerów, później sam robi ćwiczenia i zalicza zajęcia. Wszystko to pod czujnym okiem trenera.
Kurs zdalny jest odpowiednikiem kursu stacjonarnego (obecnie, w czasie pandemii, zajęcia w sali wykładowej muszą być ograniczone), z tą różnicą, że uczestnicy, wykorzystując odpowiednią platformę, spotykają się na wirtualnej sali szkoleniowej, mogą też pracować w zespołach projektowych. Czas zajęć jest określony, a trener prowadzi zajęcia na żywo.
Dziś nasze kursy online to wstęp do edukacji programisty. Kolejne etapy kształcenia realizujemy w formie stacjonarnej lub zdalnie. Pracujemy też nad kursami online dla bardziej zaawansowanych.
Jednak nawet te podstawowe, dostępne dla wszystkich, pozwalają przejść z roli biernego konsumenta technologii do świadomego jej użytkowania.
Andrzej Kiesz, Prezes infoShare Academy
infoShare Academy prowadzi kursy dla programistów w 15 różnych tematach. Dziś, z racji zagrożenia epidemiologicznego, większość realizowana jest w trybie zdalnym. Zaawansowana platforma edukacyjna online obejmuje darmowy, składający się z 70 lekcji kurs, “Zrozumieć programowanie” oraz składający się z dwustu lekcji płatny kurs “PythON: Początek”.