Komisja Europejska – w porozumieniu z państwami członkowskimi – podjęła decyzję o zliberalizowaniu dwóch rynków w sektorze telekomunikacji w Unii Europejskiej oraz o zweryfikowaniu definicji dwóch kolejnych rynków – aby odzwierciedlić zachodzące na nich zmiany i rozwój technologii. Postanowienia te, zawarte w przyjętym 9 października br. Zaleceniu KE w sprawie właściwych rynków produktów i usług w sektorze łączności elektronicznej, wchodzą w życie natychmiast.
Rynki objęte liberalizacją to:
- detaliczny rynek dostępu do telefonii stacjonarnej oraz
- hurtowy rynek rozpoczynania połączeń w telefonii stacjonarnej.
Komisja zweryfikuje ponadto definicje dwóch rynków dostępu szerokopasmowego w celu ograniczenia obciążenia regulacyjnego do przepisów niezbędnych do zapewnienia konkurencyjnego dostępu szerokopasmowego oraz inwestycji.
KE w coraz większym stopniu się koncentruje się na potrzebach użytkowników biznesowych, aby dzięki konkurencyjnej łączności pobudzić wzrost we wszystkich sektorach gospodarki.
Liberalizacja rynków telefonii stacjonarnej jest spowodowana spadającą liczbą połączeń w sieciach stacjonarnych. Klienci zaczęli korzystać z alternatywnych rozwiązań, takich jak telefonia internetowa (VoIP) i połączenia w sieciach ruchomych, jak również z usług alternatywnych operatorów, na przykład operatorów usług OTT. Zwiększyła się natomiast konkurencja, ponieważ obecnie klienci korzystający z telefonii stacjonarnej również mają możliwość zakupu dostępu stacjonarnego z szeregu różnych platform, takich jak tradycyjna sieć telefoniczna, sieci światłowodowe lub kablowe, a także od różnych operatorów oferujących usługi w zakresie dostępu szerokopasmowego oraz usługi połączeń głosowych w ramach dostępu do lokalnej pętli abonenckiej.
Niektóre rynki telekomunikacyjne nadal podlegają regulacji, ponieważ wciąż charakteryzują się bardzo wysokimi barierami wejścia, a wprowadzenie na nich warunków konkurencji jest mało prawdopodobne w najbliższej przyszłości.
W omawianym zaleceniu ponownie określono granice rynków dostępu szerokopasmowego, składających się z produktów dostępu hurtowego wymaganych do świadczenia detalicznych usług w zakresie dostępu szerokopasmowego (nowe rynki 3a, 3b i 4 zastępują rynki 4, 5 i 6 zdefiniowane w zaleceniu z 2007 r.). Zgodnie z nowymi zasadami uznano, że produkty dostępu wirtualnego można uznać za substytuty fizycznego uwolnienia pętli, jeśli spełniają one pewne kryteria.
Rynki właściwe wskazane w ww. zaleceniu powinny podlegać regulacji do 2020 r.