Raport ITRC dotyczący wpływu na konsumentów i przedsiębiorstwa w 2024 r. wskazuje na niepokojące tendencje w zakresie kradzieży tożsamości zarówno wśród konsumentów, jak i małych przedsiębiorstw. Najnowsze statystyki podane przez organizację non-profit, która jest oddana wspieraniu ofiar przestępstw tożsamości, ujawniają, że konsumenci i małe firmy są bardziej narażeni na cyberprzestępczość niż kiedykolwiek wcześniej, ze względu na gwałtowny wzrost naruszeń danych i strat finansowych wśród ofiar. Skok naruszeń danych, wraz z emocjonalnym i finansowym kosztem przestępstw tożsamości, maluje trzeźwiący obraz obecnego krajobrazu zagrożeń.
Rosnące zagrożenie naruszeniami danych dla konsumentów
Tylko 18% ankietowanych osób stwierdziło, że nie otrzymało powiadomienia o naruszeniu danych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Spośród tych, którzy otrzymali powiadomienia o naruszeniu danych, 43% otrzymało wiele powiadomień — znaczący wzrost z 29% w raporcie z poprzedniego roku, pokazujący, że skala i częstotliwość naruszeń stale rosną.
Badanie General Consumers wykazało 21-punktowy wzrost liczby ofiar przestępstw związanych z naruszeniem tożsamości w okresie od lipca 2023 r. do czerwca 2024 r., co wskazuje na szerszy wpływ tego zjawiska na jednostki niż w latach ubiegłych.
Małe firmy na celowniku cyberprzestępców
Małe firmy, często postrzegane przez cyberprzestępców jako cele o niższym priorytecie, są również coraz bardziej narażone na naruszenia danych i inne cyberataki, zgodnie z raportem. Ostatnie dane ITRC pokazują, że mniej niż 20% małych firm objętych badaniem udało się pozostać nietkniętym w ciągu ostatniego roku.
ITRC ujawniło, że straty finansowe małych firm wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu ostatniego roku, przekraczając 500 000 dolarów. Ten gwałtowny wzrost podkreśla ich podatność finansową i niszczycielski wpływ, jaki pojedynczy incydent cybernetyczny może mieć na organizację.
– Jedną rzeczą, którą firmy wszystkich rozmiarów mają wspólną, jest to, że są celem cyberprzestępców — powiedział James E. Lee, dyrektor operacyjny ITRC. – Widzimy, że małe firmy zwiększają inwestycje w nowe narzędzia bezpieczeństwa i szkolenia pracowników, a także gromadzą mniej danych. Jednocześnie cyberprzestępcy koncentrują się na małych firmach, zwłaszcza tych, które są częścią łańcuchów dostaw. Te postępy w praktykach cybernetycznych w małych i średnich firmach nie mogły nadejść w lepszym momencie.
Emocjonalne i finansowe konsekwencje cyberprzestępczości dla ofiar kradzieży tożsamości
Raport ITRC rzuca również światło na emocjonalny ciężar, jaki kradzież tożsamości zadaje ofiarom, przy czym prawie 47% osób, które szukały wsparcia w organizacji, doświadczyło kradzieży tożsamości wielokrotnie. Konsumenci wykazują również oznaki stresu psychologicznego z powodu cyberprzestępczości, co podkreśla rosnący emocjonalny ciężar cyberprzestępczości na osobach i potrzebę solidnych usług wsparcia dla ofiar oraz dostępnych zasobów zdrowia psychicznego.
Jak uchronić się przed cyberprzestępcami?
– Kluczowym elementem ochrony przed cyberprzestępcami jest zabezpieczenie swoich urządzeń za pomocą skutecznego systemu antywirusowego, który nie tylko uchroni nas przed złośliwym oprogramowaniem, lecz także przed phishingiem – mówi Krzysztof Budziński z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.
Poza zainstalowaniem systemu antywirusowego warto także przestrzegać podstawowych zasad cyberhigieny, takich jak:
- Korzystanie ze skomplikowanych i unikatowych haseł do każdego swojego konta.
- Unikanie pirackich treści.
- Nie klikanie w podejrzane linki i szokujące reklamy.
- Unikanie pobierania załączników od nieznanych adresatów.
- Minimalizowanie cyfrowego śladu w mediach społecznościowych.