czwartek, 19 września, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Korzystasz z AI, a nawet o tym nie wiesz – badanie OPPO

    Zobacz również

    • Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI, jednak ponad połowa osób z tej grupy przyznała, iż nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja.
    • Przebadani Polacy najchętniej korzystają z narzędzi AI w celach prywatnych – głównie dla rozrywki. Najczęściej zadają chatowi AI pytania i przerabiają zdjęcia.
    • Smartfon przez wielu jest traktowany nie tylko jako narzędzie do komunikacji, ale również jako osobiste centrum rozrywki.
    • Badanie pt. „Czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach?” zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie marki OPPO na grupie ponad 1 000 osób.


    Jak pokazały wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO, AI w smartfonach to już nie science fiction, lecz codzienność, która dyskretnie ułatwia życie wielu Polakom. Często nawet nie zdają sobie oni sprawy, jak bardzo polegają na sztucznej inteligencji, nosząc ją w kieszeni. Dla 88 proc. badanych smartfony to teraz nie tylko osobiści asystenci, ale także centra rozrywki. Dzięki AI mogą edytować zdjęcia, tłumaczyć teksty czy uczyć się nowych języków – wszystko to na wyciągnięcie ręki. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych, korzystających z AI, byłaby skłonna zapłacić za dostęp do tych inteligentnych narzędzi.

    - Reklama -


    AI na co dzień w naszych kieszeniach
    Sztuczna inteligencja to już nie technologia przyszłości – to codzienność, która ułatwia życie. Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI (48 proc.), jednak, co ciekawe, ponad połowa osób z tej grupy przyznała, iż nie zdawała sobie sprawy, że mają do czynienia właśnie ze sztuczną inteligencją. Więcej przebadanych kobiet niż mężczyzn wskazało, że korzysta obecnie z AI (86 proc. vs. 79 proc.).


    Osoby, które jeszcze nie przekonały się do narzędzi AI, podchodzą do tej technologii z pewną rezerwą. Twierdzą, że są przyzwyczajone do wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (36 proc.), nie ufają sztucznej inteligencji (24 proc.), a także uważają, że AI zaburza rzeczywistość (24 proc.). Jednak ci, którzy dali szansę AI, cenią ją zwłaszcza za oszczędność czasu (56 proc.) oraz wygodę (43 proc.). Nie muszą szukać samodzielnie odpowiedzi w Internecie (39 proc.), wystarczy, że zapytają AI o nurtujące ich kwestie (41 proc.). To jak posiadanie osobistego asystenta, który zawsze jest pod ręką, gotowy do pomocy.

    83 proc. badanych korzysta z AI na smartfonie, natomiast 50 proc. na komputerze. Warto podkreślić, że w grupie wiekowej 45-65 lat więcej osób używa AI na smartfonie niż w młodszych pokoleniach. Dodatkowo, spośród wszystkich przebadanych grup to grupa wiekowa: 18-24 lata korzysta najczęściej z komputera, korzystając z rozwiązań sztucznej inteligencji. To pokazuje, że AI stało się nieodzownym narzędziem dla każdego, niezależnie od wieku czy wykorzystywanego urządzenia.

    Rozrywka na smartfonie – chętnie z AI
    Na przestrzeni lat smartfony stały się osobistymi centrami rozrywki – w takim celu korzysta z nich aż 88 proc. badanych. Dzięki tym urządzeniom mają oni natychmiastowy dostęp do wiadomości ze świata oraz prognozy pogody, co wskazało 75 proc. badanych. 44 proc. ankietowanych traktuje smartfon jako sprzęt do grania, który mogą zabrać ze sobą w każde miejsce. Niewiele mniej, bo 41 proc., ogląda na tych urządzeniach seriale i filmy – zdecydowanie częściej robią to osoby w wieku 18-24 niż przedstawiciele grupy 45-65 lat (67 proc. vs. 28 proc.).


    Nie powinno dziwić zatem, że aż 92 proc. respondentów korzysta z narzędzi AI właśnie w celach prywatnych. Ponad połowa respondentów zadaje chatowi AI pytania na wszelkie tematy, które ich nurtują. Popularne są także takie aktywności jak: uczenie się języków obcych, granie w gry oraz nagrywanie filmików.


    78 proc. badanych chętnie robi zdjęcia, korzystając z zaawansowanych funkcji fotograficznych AI – te do edycji i retuszu zdjęć dostępne w smartfonach są jednymi z trzech najchętniej wykorzystywanych narzędzi AI. Warto podkreślić, że więcej przebadanych kobiet niż mężczyzn przyznało się do ich znajomości (44 proc. vs. 37 proc.). Odnosząc się do wieku, grupa 18-24 lata częściej przerabia zdjęcia niż badani będący w przedziale wiekowym 45-65 lat (46 proc. vs. 22 proc.).

    Przebadani Polacy zapytani o to, czy są funkcje wspierane przez AI, które powinien posiadać telefon, aby bardziej spełniał ich oczekiwania, najczęściej wskazywali tłumaczenie na inny język (23 proc.) oraz funkcje do edycji zdjęć i filmów (22 proc.). Odnośnie do możliwości fotograficznych, za szczególnie przydatne narzędzie ankietowani uznali to pozwalająca usuwać niechcianych przechodniów lub obiektów ze zdjęć. Często wskazywali również narzędzie pozwalające, za pomocą jednego dotknięcia, wyodrębnić obrazy, treści czy linki, które następnie mogą zapisać w pamięci telefonu lub skopiować i wkleić w innym miejscu w formie naklejki, na przykład tworząc kolaż.

    Czy płacilibyśmy za AI w smartfonach
    Ponad połowa przebadanych Polaków byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. Z tej grupy, niemal jedna trzecia przeznaczyłaby na ten cel nie więcej niż 10 zł miesięcznie. Podobny odsetek osób między 11 a 20 zł. Według ankietowanych najlepszym rozwiązaniem byłby miesięczny abonament, tę opcję wskazało 37 proc. lub jednorazowa opłata za dostęp do funkcji AI (30 proc.). Warto jednak zaznaczyć, że na ten moment, wiele narzędzie AI jest udostępnianych przez producentów za darmo.

    UżywaAI – to proste
    OPPO kolejny rok z rzędu zleciło ARC Rynek i Opinia przeprowadzenie badania – tym razem zbadało preferencje Polaków wobec narzędzi AI w smartfonach. Marka dąży do tego, żeby każdy mógł swobodnie korzystać z nowych technologii w tym z AI, dlatego prowadzi ogólnopolską kampanię pt. „UżywAI – to proste!”. Do korzystania z narzędzi AI w serii OPPO Reno12 5G zachęca Marcin Prokop. OPPO nie pobiera opłat od użytkowników za korzystanie z funkcji AI.

    Metodologia
    Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO w czerwcu 2024 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18-65 lat, podsiadające smartfon na własny użytek. Liczebność próby wynosiła 1 023 osoby.

    ŹródłoOppo
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Słuchawki Sony z serii 1000X teraz w kolorze Smoky Pink

    Sony poinformowało o wprowadzeniu nowej wersji kolorystycznej nagradzanych słuchawek z serii 1000X z wiodącym systemem redukcji hałasu.​​​Dwa modele z...