Połowa emisji reklam wideo online na Facebooku i 46 proc. emisji spotów na YouTubie to kampanie zlecane przez małe i średnie agencje lub zlecane wydawcy bezpośrednio przez reklamodawców. Pozostałe emisje to kampanie marek obsługiwanych przez duże domy mediowe. W 2016 roku w polskiej sieci liczba rozpoczętych emisji reklam wideo online na Facebooku wyniosła 3,29 mld, na YouTubie było to 2,18 mld (źródło: gemiusAdReal).
Połowa emisji spotów odtwarzanych w serwisie Marka Zuckerberga pochodzi od dużych domów mediowych. Druga połowa to kampanie zlecane przez małe i średnie agencje lub bezpośrednio przez reklamodawców. Na YouTubie w reklamę wideo online mocniej inwestują duże domy mediowe, które są źródłem 54 proc. emisji.
Biznes lokalny na Facebooku i YouTubie
Rozkład sił pomiędzy działaniami dużych graczy a działaniami małych i średnich agencji wygląda inaczej w przypadku pozostałych rodzajów reklam. Na Facebooku są to reklamy umieszczone w prawej kolumnie na stronie internetowej oraz posty sponsorowane. Tam udział dużych domów mediowych wynosi 20 proc. Na YouTubie natomiast są to bannery reklamowe obok playera i na playerze. W tym przypadku udział kampanii wyemitowanych przez dużych graczy wynosi 24 proc.
─ Zarówno Facebook, jak i Google dużą część swoich przychodów czerpią od małych i średnich przedsiębiorstw. Biznes lokalny to ogromny kawałek tortu reklamowego, a oba amerykańskie giganty doskonale spenetrowały ten rynek ─ tłumaczy Marta Sułkiewicz, ekspert od reklamy wideo online w Gemiusie. ─ Analizując rynek reklamy online z punktu widzenia końcowego użytkownika, widzimy, jak duża jest skala zarówno w kampaniach display, jak i w reklamach wideo, które – zdawałoby się – powinny być zdominowane przez duże firmy. Jednak dostępność technologii sprawia, że koszt produkcji filmu reklamowego jest cenowo przystępny i pozostaje w zasięgu małych przedsiębiorstw ─ dodaje Sułkiewicz.
Dane z badania gemiusAdReal na temat kampanii reklamowych wyemitowanych w polskiej sieci w serwisach Facebook i YouTube (w 2016 roku) zostały wykorzystane w tegorocznym badaniu IAB/PwC AdEx o wydatkach na reklamę online.