W internecie Polacy najchętniej kupują ubrania, książki i AGD. Jednak przed zakupem sprzętu elektronicznego lubią sprawdzić go najpierw w tradycyjnych sklepach. W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia Gemius przyjrzał się zakupowym zwyczajom Polaków. W 2017 roku polscy e-konsumenci najczęściej kupowali odzież, dodatki i akcesoria ─ 73 proc. badanych deklaruje dokonanie takiego zakupu w przeszłości (źródło: raport „E-commerce Polsce 2017.
Gemius dla e-Commerce Polska). Niemal tak samo dużą popularnością cieszyły się książki, płyty i filmy (70 proc.). Na trzecim miejscu zestawienia najczęściej wybieranych produktów znalazł się sprzęt RTV/AGD (58 proc.). Do zakupu produktów z każdej z tych kategorii przyznało się więcej osób niż w 2016 roku. W przyszłości internauci zamierzają kupić w sieci książki i płyty – o ich zakupie myśli 42 proc. e-konsumentów. W planach zakupowych online Polaków są też podróże (40 proc.) i bilety do kina i teatru (36 proc.).
Preferencje zakupowe
Kobiety o wiele częściej niż mężczyźni sięgają po takie produkty, jak odzież (82 proc. w porównaniu z 63 proc. mężczyzn), obuwie (60 proc. kobiet, 44 proc. mężczyzn) oraz kosmetyki (63 proc. kobiet, 39 proc. mężczyzn). Z kolei mężczyźni istotnie częściej niż kobiety są zainteresowani kupowaniem sprzętu komputerowego (66 proc. w porównaniu z 39 proc. kobiet), gier komputerowych (53 proc. mężczyzn, 27 proc. kobiet) oraz samochodów i części do nich (48 proc. mężczyzn, 28 proc. kobiet). Domeną zakupową najmłodszych badanych (15–24 lata) są gry komputerowe (50 proc.). Natomiast najstarsi badani (50+) częściej niż inni kupują online produkty spożywcze (30 proc.), a także farmaceutyczne (44 proc.). E-konsumenci z wyższym wykształceniem chętniej niż pozostali sięgają po książki, płyty, filmy (87 proc.), sprzęt RTV/AGD (72 proc.) czy rezerwacje podróży (61 proc.).
Na styku online i offline
Efekt ROPO (ang. research online, purchase offline) polegający na wyszukiwaniu pożądanych produktów w sieci, a dokonywaniu zakupu w sklepie tradycyjnym jest szczególnie wyraźny przy wyborze sprzętu RTV/AGD (48 proc.), farmaceutyków (48 proc.) i materiałów budowlanych (45 proc.).
Co ciekawe, istnieje duża grupa e-konsumentów, która przy wyborze elektroniki użytkowej kieruje się odwrotną zasadą – 41 proc. kupujących online najpierw znajduje produkt w sklepie stacjonarnym, a zakupu dokonuje w sklepie internetowym. W podobny sposób postępują przy zakupie obuwia (42 proc.) oraz kosmetyków i perfum (37 proc.).
Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Opracowanie dostarcza wiedzy o postawach wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, kupowanych produktach oraz wydatkach na poszczególne kategorie, planach w zakresie zakupów w sieci, źródłach informacji na temat produktów, efekcie ROPO, preferencjach dotyczących sposobu realizacji transakcji internetowych oraz wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Raport został przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.