Kobiety wykazują się decyzyjnością podczas zarządzania domowym budżetem.
Blisko 80% pań twierdzi, że potrafi sprawnie robić zakupy, a dla 59% są one przyjemnością.
Aż 81% kobiet czyta opinie i recenzje, co ułatwia im podejmowanie przemyślanych decyzji zakupowych. 43% kobiet regularnie ocenia zakupione przedmioty.
Z badania SW Research wykonanego na zlecenie Allegro1 wynika, że kobiety z dużą pewnością zarządzają zakupami domowymi. Blisko 80% z nich twierdzi, że potrafi sprawnie robić zakupy, a dla 59% są one przyjemnością. Panie cenią sobie jakość i kontrolę nad decyzjami zakupowymi i jedynie 23% chciałoby scedować ten obowiązek na kogoś innego.
Co więcej, to właśnie kobiety odgrywają dominującą rolę w zarządzaniu zakupami domowymi. Deklarują, że to głównie one (ponad 90% w przypadku wybranych kategorii) zauważają potrzebę nabycia danego produktu. Same także dokonują zakupów. Dotyczy to artykułów z kategorii takich jak artykuły spożywcze, środki czystości i higieniczne oraz ubrania, obuwie i akcesoria oraz leki i suplementy diety. Częściej niż mężczyźni są także odpowiedzialne za kupienie prezentów czy za wyposażenie wnętrz. Natomiast panowie – choć mniej zaangażowani w nabywanie produktów codziennego użytku – częściej angażują się w proces zakupu produktów związanych z technologią i motoryzacją.
Sprawdzone sposoby na oszczędzanie
Świadomość konsumentek przekłada się na korzyści – aż 90% kobiet twierdzi, że umiejętne robienie zakupów pozwala dużo zaoszczędzić. Nic więc dziwnego, że tak chętnie stosują różne narzędzia mające na celu optymalizację wydatków. Najczęściej sięgają po kupony i kody rabatowe – korzysta z nich aż 72% użytkowniczek, a także posługują się porównywarkami cen (60%) i są beneficjentkami programów lojalnościowych (53%). Nieco mniejszą popularnością cieszą się usługi typu cashback (31%), które pozwalają na zwrot części wydatków. Tylko niewielki odsetek – jedynie 7% – nie stosuje żadnych narzędzi do oszczędzania.
Gdzie kupują kobiety?
Kobiety coraz chętniej wybierają zakupy online. Widać to szczególnie wśród pań w wieku od 35 do 49 lat, gdzie aż ponad 80% z nich robi zakupy online często lub bardzo często, podczas gdy średnia dla wszystkich badanych to niecałe 70%. Wśród młodszych konsumentek (25-34 lata) odsetek również przekracza średnią i wynosi 76%. Kobiety wybierają zakupy przez internet, ponieważ cenią sobie przede wszystkim wygodę – dla ⅔ z nich kluczowymi atutami są możliwość robienia zakupów o każdej porze dnia. Ważne są dla nich także atrakcyjniejsze ceny, jakie często oferuje internet. Blisko 60% docenia brak kolejek i oszczędność czasu na dojazd, a także możliwość porównania produktów i dostawy prosto do domu.
Dla wielu kobiet zakupy online to także możliwość nabycia produktów niedostępnych lokalnie. W internecie najchętniej kupują prezenty dla bliskich (80%), bilety na wydarzenia kulturalne (80%), odzież, buty i akcesoria (77%) oraz AGD i elektronikę (67%). Więcej niż co drugi badany (56%) robi zakupy w internecie kilka razy w miesiącu, zarówno kobiety, jak i mężczyźni.
Kobiece podejście do zakupów
Badanie SW Research dla Allegro wskazuje, że kobiety częściej podejmują decyzje zakupowe w obszarach związanych z artykułami codziennego użytku – zaledwie 34% kobiet konsultuje zakupy produktów spożywczych z innymi domownikami (wśród mężczyzn to ponad 40%), a w przypadku środków higienicznych i artykułów dla zwierząt robi tak jedynie odpowiednio 23% (mężczyźni – 29%) i 12% (mężczyźni – 24%). O radę chętniej pytają jednak w momencie planowania wakacji czy zmian we wnętrzach. Z kolei panowie częściej zasięgają opinii członków rodziny przy zakupach AGD i elektroniki (54%), choć wykazują dużą niezależność w kwestii akcesoriów samochodowych i artykułów ogrodowych.
Konsultacje zakupów z osobami, z którymi nie mieszkamy, są znacznie rzadsze – o rady pytają głównie panie podczas zakupu elektroniki czy planowania wakacji (po 20%).
Kobiety podejmują wiele decyzji zakupowych, dlatego też poświęcają czas, aby te decyzje były jak najbardziej przemyślane. Choć rzadziej konsultują codzienne zakupy z domownikami, to wierzą w siłę internetu – aż 81% z nich sięga po opinie i recenzje, dzięki czemu podejmują przemyślane decyzje zakupowe. Wyszukiwarki internetowe oraz porównywarki cen stanowią dla nich główne źródła informacji. 43% kobiet regularnie dzieli się też swoimi opiniami po zakupach.
O dobrym przygotowaniu i świadomości konsumentek świadczy fakt, że aż 62% z nich nie postrzega zakupów domowych jako wyzwania. Umiejętność skutecznego śledzenia promocji i kontrolowania wydatków pozwala im na efektywne zarządzanie budżetem domowym. Jednocześnie zarówno kobiety, jak i mężczyźni cenią sobie partnerskie podejście do wydatków ⎼ według badania 56% kobiet i 61% mężczyzn preferuje wspólne podejmowanie decyzji zakupowych z domownikami. Co im w tym pomaga? Zakupy w sieci. Jak podkreślają badani możliwość porównywania cen, dostęp do opinii o produktach czy dostawa do domu sprzyjają wspólnemu decydowaniu o wydatkach.