Jeszcze kilka miesięcy temu bardzo głośno było o przejęciu mobilnego biznesu Nokii przez koncern Microsoft. Transakcja, warta ponad pięć miliardów euro, postrzegana była jako ogromny impuls w kwestii rozwoju Windows Phone. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym miesiącu swoją premierę będzie miała Nokia oparta na technologii Android. Zgodnie z informacjami do których dotarł Wall Street Journal, Nokia zaprezentuje swojego smartfona podczas odbywających się w ostatnim
tygodniu lutego w Berlinie targów Mobile World Congress. Nowość nosić będzie nazwę Nokia Normada. Mówi się nieoficjalnie, że wyposażona będzie ona w 4-calowy ekran 800 x 480 pikseli, dwurdzeniowy procesor Snapdragon 200, 4 GB wbudowanej pamięci flash, 512 MB pamięci RAM, aparat 5 megapikseli i gniazdo microSD card. Dostępne mają być różne wersje kolorystyczne smartfona. Android zastosowany w urządzeniu ma być natomiast pozbawiony usług Google. Aplikacje dostarczać ma autorski sklep Nokii.
Posunięcie Nokii budzi zainteresowanie głównie ze względu na fakt, iż zgodnie z treścią podpisanych umów, firma aż do roku 2015 nie może wypuścić na rynek żadnego mobilnego urządzenia bez aprobaty Microsoftu. Pytanie zatem dlaczego koncern zgodził się na realizację projektu Nokia Normada, nad którym pracowano jeszcze przed wielomiliardową transakcją przejęcia? Wall Street Journal powody dostrzega w kwestiach finansowych. Na rynku musi pojawić się smartfon Nokii, który stał by się konkurencją dla tanich urządzeń, popularnych na rynkach wschodzących. Parametry techniczne Windows Phone wykluczają póki co jego gotowość do pracy na smartfonach niskobudżetowych. Tym samym, Nokia Normada ma być narzędziem walki o ogromną grupę azjatyckich klientów sięgających po urządzenia z niższej półki. W poprzednim roku ponad 90 % telefonów, które znalazły się na indyjskim rynku, wyposażonych było właśnie w Androida.
– Przez wiele lat dla rzeszy klientów Nokia była symbolem najlepszego telefonu komórkowego. Wyścig na rynku smartfonów wpłynął jednak negatywnie na zakorzeniony w ich świadomości wizerunek marki. Posunięcie Nokii, kojarzonej dotąd głównie z Symbianem i Windows Phone, oznacza zatem nowy rozdział w walce o klienta w tej branży. Firma przestaje być warownią długo i wytrwale broniącą się przed ekspansją Androida – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365NET.