Firma Lenovo ogłosiła dziś swój cel osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych (GHG) netto do 2050 r. Został on zatwierdzony przez inicjatywę Science Based Targets, partnerstwo pomiędzy UN Global Compact, CDP i World Wide Fund for Nature. W ten sposób Lenovo jest jedną z zaledwie 139 firm na świecie, która objęła za cel osiągnięcie zerowej emisji netto. Ponadto, współpracując z SBTi i dostosowując się standardu Net-Zero (pierwszego na świecie), Lenovo przyjmuje naukowe, oparte na współpracy i
odpowiedzialności podejście do całkowitej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
– Lenovo, jako globalny lider technologiczny, od ponad dekady angażuje się w redukcję swoich emisji – powiedział prezes Lenovo Yuanqing Yang. – W walce z postępującymi zmianami klimatu wierzymy, że współpraca i odpowiedzialność to dwa krytyczne elementy potrzebne do wspólnego sukcesu. Z zaangażowaniem śledzimy postępy naukowe o klimacie, standaryzujemy nasze pomiary i szukamy ciągłej walidacji naszych celów i postępów.
Lenovo committed to Net-Zero emissions by 2050
Dostosowanie się do celów postawionych przez SBTi pomaga rozliczać firmy z redukowania emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Dzięki dostosowaniu się do wymogów, możliwe jest zmierzenie poziomu osiągnięcia celu net-zero. Wynika to z trzech czynników:
- Standaryzacji: SBTi jest pierwszym organem, który ustandaryzował określenie net-zero w odniesieniu do wysiłków zmierzających do ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 stopnia Celsjusza.
- Adaptacji: Standard SBTi jest dynamiczny i reaguje na zbiorowy wysiłek firm i zmieniającą się temperaturę planety.
- Odpowiedzialności: Chociaż rok 2050 dla wielu wydaje się odległy, wielu liderów podejmujących dziś zobowiązania może nie być na swoich stanowiskach za 27 lat. Uzgodnienie celów w zakresie ograniczenia zmian klimatycznych z zewnętrznym organem zapewnia odpowiedzialność i ciągłość podejmowanych działań.
– Nauka o klimacie mówi nam, że potrzebujemy szybkich i głębokich redukcji emisji. Jeśli mamy osiągnąć globalne net-zero i już teraz musimy zapobiegać najbardziej szkodliwym skutkom zmian klimatu – powiedział Luiz Amaral, dyrektor naczelny inicjatywy Science Based Targets. – Cele Lenovo dotyczące zerowej emisji netto odpowiadają pilnej potrzebie wynikającej z sytuacji klimatycznej i stanowią wyraźny przykład, za którym muszą podążać ich rówieśnicy.
Długoterminowe cele Lenovo na rok 2050 zbiegają się z krótkoterminowymi celami redukcji emisji na rok 2030, zatwierdzonymi przez SBTi, które zostały przedstawione poniżej:
Ogólny cel zerowy netto
Firma Lenovo zobowiązuje się do osiągniecia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w całym łańcuchu wartości do roku finansowego 2049/2050.
Cele krótkoterminowe
Lenovo zobowiązuje się do zmniejszenia bezwzględnych emisji gazów cieplarnianych wynikających z realizacji celów pierwszego i drugiego o 50% do roku FY2029/2030 z roku bazowego FY2018/2019, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, wynikających z zakresu trzeciego, będących następstwem użytkowania sprzedawanych produktów średnio o 35% w odniesieniu do porównywalnych produktów oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych zakresu trzeciego z zakupionych towarów i usług o 66,5% na milion USD zysku brutto. Ponadto Lenovo zobowiązuje się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem trzecim, pochodzących z transportu i dystrybucji o 25% na tonokilometr transportowanego produktu w tym samym okresie czasowym.
Cele długoterminowe
Lenovo zobowiązuje się do zmniejszenia bezwzględnych emisji gazów cieplarnianych z zakresów 1, 2 i 3 o 90% do roku budżetowego 2049/50 z roku bazowego 2018/19.
Firma Lenovo wcześnie przyjęła podejście do redukcji emisji oparte na nauce. Po otrzymaniu w 2020 r. zgody na realizację krótkoterminowych celów redukcji emisji do 2030 r. i pomocy w testach drogowych pierwszego w swoim rodzaju standardu Net-Zero.
– Sukces w osiągnięciu zerowej emisji netto zależy od przejrzystych, opartych na nauce i współpracy ram, które utrzymają organizacje odpowiedzialne w długim okresie. Dzięki opracowaniu ich przez SBTi możliwe będzie przyspieszenie redukcji emisji przez organizacje – skomentowała Carolina Milanesi, założycielka The Heart of Tech, firmy konsultingowej skoncentrowanej na ESG.
Podstawowe strategie redukcji emisji Lenovo obejmują zmniejszenie wpływu produktów na środowisko, wykorzystanie innowacji w celu zwiększenia zrównoważenia produkcji oraz zmniejszenie emisji w całej działalności i łańcuchu wartości. Strategie te zostały przedstawione w firmowej serii wideo Journey to Net-Zero, która pokazuje, jak eksperci Lenovo zmieniają procesy biznesowe, aby osiągnąć cele zerowej emisji netto.
Pomiary emisji dokonywane przez Lenovo przyczynią się do poszerzenia zbioru wspólnych danych służących zrozumieniu i ograniczeniu zmian klimatu, zgodnie z celem Porozumienia Paryskiego, jakim jest ograniczenie ocieplenia do nie więcej niż 1,5 stopnia Celsjusza powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej. Ponad 4000 firm na całym świecie jest w trakcie dostosowywania swoich celów redukcji emisji do metodologii opartej na nauce i procesach walidacji SBTi.
Oprócz działań na rzecz redukcji emisji Lenovo zostało uznane w rankingu Gartnera Top 25 Global Supply Chain, Fortune’s World’s Most Admired Companies oraz jako lider w dziedzinie zmian klimatu i bezpieczeństwa wodnego przez CDP. Więcej o wysiłkach Lenovo na rzecz tworzenia inteligentniejszej, bardziej zrównoważonej przyszłości dla wszystkich można przeczytać w firmowym raporcie FY 2021-22 ESG Report.