Firma Ericsson (NASDAQ: ERIC) zaprezentowała dziś raport konsumencko-branżowy, zatytułowany „W kierunku przyszłości technologii 5G oferowanej konsumentom”. Raport ten omawia sześć skierowanych przez konsumentów wezwań do działania, które operatorzy muszą podjąć w celu zbudowania podstaw do wprowadzenia technologii 5G. Raport ten, największe jak dotąd badanie oczekiwań konsumentów, odzwierciedla poglądy 800 milionów użytkowników smartfonów na całym świecie.
Jasmeet Sethi, Starszy Doradca, Ericsson Consumer & Industry Lab, stwierdził: – Nasze najnowsze badanie nie zajmuje się poglądami użytkowników technologii 5G w oderwaniu od rzeczywistości, lecz nakierowuje uwagę na niespełnione potrzeby konsumentów, które muszą zostać zaspokojone przez operatorów w procesie przygotowań do wprowadzenia 5G. Począwszy od zaoferowania niewymagającego wysiłku doświadczenia zakupowego, na skupieniu się na rzeczywistej wydajności sieci skończywszy, konsumenci domagają się zmian, których oczekują już teraz.
Oto wspomniane sześć wezwań do działania sformułowanych przez konsumentów:
Zapewnijcie doświadczenie zakupowe, które nie wymaga wysiłku
Konsumenci postrzegają rynek telekomunikacyjny jako zbyt skomplikowany. Skoro sześciu na dziesięciu użytkowników smartfonów zmaga się ze zbyt złożonymi planami taryfowymi, obserwujemy więc wyraźną rozbieżność pomiędzy tym, co użytkownicy kupują, a tym, czego używają. Jedynie trzech na dziesięciu użytkowników smartfonów jest zadowolonych ze sposobu prezentowania planów taryfowych przez operatorów w internecie, tak więc doświadczenia z telefonią cyfrową nie są ogólnie lekkie, łatwe i przyjemne.
Zaoferujcie nam poczucie braku ograniczeń
Konsumenci nie liczą na niczym nieograniczoną transmisję danych, jednakże chcą mieć takie poczucie. Nie rzeczywiste korzystanie, a spokój jest głównym czynnikiem motywującym do kupna nieograniczonej transmisji danych, więc konsumenci wzywają operatorów do poszukiwania alternatywnych sposobów oferowania tego poczucia wolności.
Traktujcie gigabajty jako walutę
Przeciętny użytkownik smartfona dysponuje 31 gigabajtami niewykorzystanych danych mobilnych w roku, co wystarcza na 65 godzin rozmów wideo, 517 godzin transmisji strumieniowej muzyki lub obejrzenie na raz sześciu sezonów serialu telewizyjnego, takiego jak „Gra o tron”, co odpowiada 1,5 terabajtom w ciągu całego życia. Dwóch na pięciu użytkowników chciałoby korzystać z tego nadmiaru jak z waluty i oczekuje uzyskania możliwości oszczędzania, wymiany lub podarowania komuś niewykorzystanych danych w prezencie.
Oferujcie nam coś więcej, niż tylko pakiety danych
Wyższe prędkości połączeń szerokopasmowych oraz sprawiedliwe umowy transmisji bezprzewodowej są uznawane za ważniejsze od pakietów danych, które obecnie dominują w ofercie rynkowej. W sytuacji, gdy pakiety wideo oraz innowacyjne plany taryfowe odgrywają coraz ważniejszą rolę w wyborze operatora i pakietu usług, konsumenci oczekują od operatorów innowacji, ewolucji i personalizacji planów taryfowych.
Dajcie nam szerszą ofertę wraz z 5G
Wbrew opinii, że konsumenci nie są zainteresowani technologią 5G, w globalnym ujęciu idea usług 5G wydaje się atrakcyjna dla 76 procent użytkowników smartfonów; 44 procent użytkowników chce rzeczywiście płacić za usługi w technologii 5G. Konsumenci oczekują, że większość usług technologii 5G będzie oferowanych na rynku w ciągu 3-4 latach od wprowadzenia tej technologii na rynek, a ponad połowa oczekuje, że będzie mogła korzystać z usług wzbogaconych o ofertę 5G w ciągu dwóch lat od jej udostępnienia.
Ponad jedna trzecia oczekuje, że technologia 5G będzie oferowała coś więcej niż prędkość, zasięg i niższe ceny: usprawnienia takie jak dłuższy czas pracy baterii oraz możliwość podłączania nie tylko urządzeń, lecz również Internetu rzeczy do sieci. Konsumenci przewidują również, że nastąpi kres konieczności płacenia za wykorzystane gigabajty, a zamiast tego będą mogli uiszczać pojedynczą opłatę za każdą usługę 5G lub podłączone urządzenie.
Dodajcie autentyczności
Kierując się w stronę przyszłościowej technologii 5G, konsumenci wzywają operatorów do unikania nic nie znaczących sloganów marketingowych, a w zamian do skupienia się na rzeczywistym doświadczeniu z korzystania z sieci, wzmacniając uczciwość marketingu. Raport wskazuje na to, że jedynie cztery procent konsumentów wierzy w reklamy i statystyki dotyczące wydajności sieci przedstawiane przez operatorów.
Informacje zawarte w raporcie opierają się na prowadzonych od ponad 20 lat globalnych działaniach badawczych Ericsson ConsumerLab oraz na danych z ankiety przeprowadzonej wśród 14.000 użytkowników smartfonów iPhone i Android w wieku od 15 do 65 lat. Opinie wyrażone w tej ankiecie reprezentują 800 milionów użytkowników z Argentyny, Brazylii, Chin, Egiptu, Finlandii, Francji, Indonezji, Irlandii, Japonii, Korei Południowej, Meksyku, Niemiec, Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii.