Kreacje w świecie digital są równie unikalne jak dzieła sztuki, o czym dobrze wiedzą twórcy gier, artyści działający w sieci i agencje marketingowe. Posiadanie dzieła cyfrowego nie było jeszcze niedawno tak namacalne jak trzymanie w salonie oryginalnego obrazu, ale sytuację tę na naszych oczach zmienia NFT, czyli non-fungible token. Niewymienialny token NFT to unikatowy ciąg cyfrowy, który jest czyjąś własnością, co jest potwierdzone odpowiednim certyfikatem autentyczności.
To cyfrowa treść połączona z blockchainem, czyli technologią, w której powstaje i funkcjonuje większość kryptowalut. Blockchain jest zdecentralizowaną, rozproszoną baza danych, pozbawioną centralnych jednostek zarządzających, wykorzystującą sieci peer-to-peer. Dane gromadzone są tu w blokach, a te się uporządkowane chronologicznie i oznaczone datami. Każdy blok zawiera dane o poprzednim i następnym elemencie, a raz dodana informacja jest stałą cechą danego łańcucha.
Gwarantuje to odporność bazy i całego systemu na oszustwa i zapewnia bezpieczeństwo transakcji. Obrót NFT możliwy jest dzięki płatnościom w kryptowalutach. Obecnie większość NFT kupowana jest i sprzedawana za Ether. Rok 2021 bywa określany jako rok NFT, ponieważ właśnie wtedy osiągnęły one rekordowe ceny. Jednym z bardziej znanych jest obraz Mike’a Winkelmanna’a, pseudonim Beeple, który został sprzedany w marcu ubiegłego roku za równowartość 69 milionów dolarów. Możemy się tylko domyślać, że gdyby Zdzisław Beksiński, wielki artysta zafascynowany możliwościami technologii cyfrowych, mógł tworzyć swoje dzieła w postaci NFT, na pewno by je tak tworzył i miałby wielkie grono odbiorców na całym świecie.
Agencja Marketingowa Alpaca Studio jako pierwsza w swojej branży w Polsce uruchomiła płatności w kryptowalutach. Oferuje ona swoje prace autorskie, jak logo, projekty graficzne, key visuale, hasła marketingowe, formaty wideo i audio, w postaci NFT i zabezpiecza prawa autorskie unikatowym tokenem.
– Od zawsze kładziemy nacisk na bezpieczne przekazywanie klientom praw do naszych wytworów niematerialnych, czy to w postaci projektów graficznych, treści marketingowych czy oprogramowania – twierdzi Grzegorz Nowak, CEO Alpaca Studio. – Pomagamy w zastrzeganiu znaków towarowych i innych prawnych zabezpieczeniach elementów składających się na wizerunek marki. NFT jest bezpieczną i wygodną formą przekazywania naszym klientom praw do zakupionych projektów i mocnym dodatkowym potwierdzeniem ich oryginalności. Obecnie jest to opcjonalna oferta zabezpieczenia dla klientów Alpaca Studio. Unikatowy token jest generowany w oparciu o sieć Ethereum i standard ERC-1155, a następnie wysyłany do indywidualnego portfela klienta.
Dodatkowe zabezpieczenie własności to nie jedyne wykorzystanie NFT w marketingu. Alpaca Studio realizuje nowoczesne kampanie z wykorzystaniem niewymienialnych tokenów i świata metaverse.
– Naszym klientom oferujemy zintegrowane, nowoczesne kampanie marketingowe z wykorzystaniem technologii blockchain i platform metaverse. Tokeny NFT wykorzystujemy między innymi w programach lojalnościowych, grywalizacji, virtual commerce oraz przy budowaniu hermetycznych, elitarnych społeczności, a także jako cyfrową alternatywę numeru SKU produktu – dodaje Grzegorz Nowak.