W wyniku szybkiego rozwoju usług transmisji danych oraz rozpowszechnienia smartfonów oraz innych urządzeń mobilnych konsumenci przyzwyczaili się już do wysokiej wydajności i jakości połączeń, a ich tolerancja wobec przerw w świadczeniu usług lub przerwanych połączeń jest bardzo niska. Jeśli użytkownicy nie są zadowoleni z usług swojego operatora, mają do dyspozycji szeroką gamę innych marek, produktów i usług. Aby odzwierciedlić ukierunkowanie operatorów na klienta,
firma Ericsson wprowadziła usługi zarządzane ukierunkowane na użytkownika.
Tradycyjne usługi zarządzane mają na celu obniżenie kosztów, uproszczenie eksploatacji sieci oraz zarządzanie jej jakością. Osiągnięcie tych celów można następnie monitorować i mierzyć za pomocą szeregu wstępnie zdefiniowanych kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Relacja pomiędzy dostawcą a operatorem jest typową relacją pomiędzy sprzedającym a kupującym i stosowany jest stały model cen.
Nowy model usług zarządzanych ukierunkowanych na użytkownika został natomiast opracowany z myślą o zaspokojeniu zmieniającego się zapotrzebowania operatorów na usługi zarządzane, ze szczególnym naciskiem na zapewnienie zadowolenia klientów. Do mierzenia skuteczności używa się nie tylko technicznych KPI, lecz również KPI dotyczących jakości usług i zadowolenia klienta. Przykładowe KPI dotyczące jakości usług i zadowolenia klienta to dostępność usługi, czas aktywacji usługi oraz czas reakcji.
Usługi zarządzane ukierunkowane na użytkownika pomagają dostawcom usług zwiększyć prężność i szybkość działania, a pracownicy mają więcej czasu na działania w zakresie specjalizacji i innowacji, co wywiera korzystny wpływ na zadowolenie użytkowników i relacje z klientami.
– W przeszłości głównym celem przedsiębiorstw podpisujących umowy o usługi zarządzane było obniżenie kosztów — powiedział Valter D’Avino, dyrektor działu usług zarządzanych w firmie Ericsson. – Natomiast obecnie usługi zarządzane ukierunkowane na klienta mogą odegrać kluczową rolę w realizacji strategii operatorów, pomagając im wykorzystać nowe możliwości, ponownie ocenić swoją pozycję rynkową oraz spełnić oczekiwania klientów.
Zaletą tego rozwiązania jest również wspieranie kultury organizacyjnej opartej na bliższej współpracy, proaktywnych działaniach i innowacjach. Usługi zarządzane ukierunkowane na użytkownika tworzą partnerstwo pomiędzy dostawcą a operatorem, które łączy cele biznesowe obu stron z modelem cenowym uwzględniającym stosunek ryzyka do zysku (risk/reward). Ponadto zapewnia one całościowe podejście do usług zarządzanych, obejmujące zarówno sieć, jak i środowisko informatyczne.
Filarami usług zarządzanych ukierunkowanych na użytkownika są obsługa klienta oraz obsługa usług zarządzanych. Pierwszy z nich składa się ze wskaźników wydajności, zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta oraz najlepszych w swojej klasie narzędzi do monitorowania i pomiaru. W skład drugiego filaru wchodzą natomiast wspólne ramy strategiczne łączące strategiczne wybory i priorytety za pomocą współdzielonych kart wyników, komponentu zapewniania wartości, który mierzy, monitoruje i gwarantuje osiąganie korzyści biznesowych przez cały czas trwania projektu, oraz komponentu innowacji biznesowych, uwalniającego potencjał firmy w celu osiągania korzyści biznesowych.