Podczas Światowego Kongresu Handlu firma MasterCard ogłosiła uruchomienie unikatowego, ogólnoeuropejskiego indeksu Mobile Top App Index by MasterCard, uwzględniającego wszystkie publicznie dostępne mobilne aplikacje zakupowe w Europie. Indeks ten ma służyć identyfikowaniu najlepszych aplikacji zakupowych na różnych rynkach w Europie, a także ustaleniu, w jaki sposób konsumenci wykorzystują technologie mobilne dokonując zakupów mobilnych.
Najlepsze aplikacje zakupowe w Europie w 20 kategoriach zostaną ogłoszone na Światowym Kongresie Technologii Mobilnych w marcu 2015 r.
– Ponieważ wraz ze wzrostem popytu konsumentów ciągle pojawiają się innowacyjne rozwiązania, dokonywanie zakupów za pomocą urządzeń mobilnych jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. MasterCard jest firmą technologiczną łączącą ze sobą banki, handel i konsumentów. Nasz indeks najlepszych aplikacji mobilnych będzie wskazywał wyróżniające się rozwiązania w obszarze mobilnych aplikacji zakupowych z korzyścią dla europejskich konsumentów i sprzedawców – powiedział Javier Perez, Prezes MasterCard Europe.
Indeks będzie oceniać wszystkie zakupowe aplikacje mobilne funkcjonujące w 36 krajach Europy. Oceną aplikacji zajmie się specjalny zespół ekspertów MasterCard, w ścisłej współpracy z dr Carstenem Sørensenem, profesorem w dziedzinie innowacji cyfrowych w London School of Economics and Political Science. Dr Carsten Sørensen stwierdził: „Różnorodność dostępnych aplikacji na smartfony fundamentalnie zmienia sposób myślenia o naszych codziennych zadaniach. Ścisły związek powstający między ludźmi a ich smartfonami jest z kolei źródłem popytu na innowacyjne aplikacje wysokiej jakości. Ponieważ zakupy są jedną z tych rzeczy, które robimy codziennie, indeks najlepszych aplikacji MasterCard może pomóc konsumentom w znalezieniu takiej aplikacji zakupowej jakiej potrzebują i będzie pełnić rolę katalizatora dla całej branży.”
Przed uruchomieniem indeksu najlepszych aplikacji mobilnych MasterCard została przeprowadzona ankieta, w której poproszono konsumentów o podzielenie się opiniami na temat wykorzystywania przez nich aplikacji do zakupów. Z badań wynika m.in.:
- Ponad połowa europejskich użytkowników smartfonów ma już ściągnięte na swoje telefony aplikacje zakupowe, a 56% z posiadaczy aplikacji regularnie ich używa. 38% użytkowników smartfonów w Europie stwierdziło, że zamierza wykorzystywać aplikacje mobilne do zakupów w ciągu najbliższego roku.
- Najpopularniejszymi aplikacjami zakupowymi są te, które umożliwiają doładowanie kont telefonów komórkowych oraz te, za pomocą których można kupić różnego rodzaju treści multimedialne. Popularne staje się również mobilne kupowanie ubrań i kosmetyków oraz biletów na imprezy rozrywkowe. Około 30% regularnych użytkowników aplikacji stwierdziło, że korzystało z tych funkcji.
- Choć bezpieczeństwo pozostaje główną obawą użytkowników aplikacji mobilnych, badanie pokazało również, że jeśli konsumenci mają poczucie oszczędności i wygody – 60% z nich stwierdza, że chętnie częściej robiłoby zakupy przy użyciu aplikacji.
Chris Kangas, Dyrektor ds. Płatności Zbliżeniowych w MasterCard Europe, oświadczył: – Jesteśmy świadomi, że duża część konsumentów wykorzystuje już telefony komórkowe do zakupów. Są świetne aplikacje tworzone przez wiele sieci handlowych w Europie, jednak bardzo trudno zorientować się, które z nich są najlepsze, ponieważ funkcjonują na różnych rynkach i w różnych językach. Jestem przekonany, że do czasu ukończenia naszego indeksu w marcu 2015 roku będziemy mogli zidentyfikować najbardziej innowacyjne aplikacje zakupowe w Europie i podzielić się uzyskaną cenną wiedzą na temat rynku mobilnych aplikacji zakupowych.