Mastercard poinformował, że począwszy od kwietnia 2019 roku posiadacze jego kart będą mogli korzystać z biometrycznych technik uwierzytelniania, takich jak rozpoznawanie odcisków palców i rysów twarzy, podczas zakupów i dokonywania płatności. Funkcje biometryczne są coraz bardziej powszechne na tabletach i smartfonach, a klienci wyraźnie preferują takie rozwiązania. Równocześnie wchodzą w życie nowe regulacje Unii Europejskiej dotyczące tzw. silnego uwierzytelniania.
Nadszedł więc czas, aby wprowadzić biometryczne uwierzytelnianie płatności cyfrowych na szeroką skalę.
Zdecydowana większość konsumentów (93%) woli korzystać z metod biometrycznych zamiast wpisywać hasło w celu zatwierdzania płatności. Jak wynika z badań przeprowadzonych niedawno przez Uniwersytet Oksfordzki we współpracy z Mastercard, 92% firm z sektora bankowości chce wdrożyć rozwiązania biometryczne. Banki twierdzą również, że gdy dostępne jest uwierzytelnianie biometryczne, klienci znacznie chętniej dokonują zakupów. W porównaniu z innymi metodami, takimi jak jednorazowe hasła SMS, autoryzacja biometryczna może obniżyć wskaźniki „porzuconych koszyków” nawet o 70%, co potwierdza, że rzeczywiście są one wygodniejsze i chętniej wykorzystywane przez kupujących.
– Technologie biometryczne doskonale spełniają oczekiwania klientów, którzy są zainteresowani przyszłościowymi, bezpiecznymi rozwiązaniami dostosowanymi do cyfrowego stylu życia. Zwiększają komfort zakupów i bezpieczeństwo transakcji, dzięki czemu mogą przynieść znaczne korzyści kupującym, sklepom i bankom. Nasza pozycja lidera w tym obszarze potwierdza, że potrafimy dostosowywać się do oczekiwań i nowych zwyczajów klientów ― powiedział Javier Perez, prezes Mastercard Europe.
Jeśli metody potwierdzania tożsamości online są zbyt czasochłonne lub złożone, mogą zniechęcić kupujących do korzystania z usług sklepu internetowego. Dotychczasowe rozwiązania wykorzystujące to, co klient zna (np. hasła) i co posiada (np. karty i urządzenia mobilne), warto zastąpić rozwiązaniami opartymi na tym, co klient ma niemal zawsze pod ręką (np. smartfony) i kim jest (dane biometryczne).
Od lat Mastercard jest pionierem we wdrażaniu technologii biometrycznych w procesach płatności. Firma chce w ten sposób zarówno polepszyć doświadczenia klienta, jak i zapewnić mu bezpieczeństwo transakcji online i offline.
Technologia Mastercard Identity Check, obecnie dostępna w 37 krajach[1] na całym świecie, jest rozwiązaniem uwierzytelniającym, które umożliwia stosowanie identyfikatorów biometrycznych, takich jak odcisk linii papilarnych , skan tęczówki oka lub rozpoznawanie rysów twarzy, do weryfikacji tożsamości za pomocą urządzenia mobilnego w trakcie zakupów i realizacji transakcji bankowych przez internet. Znacznie przyspiesza ona proces dokonywania płatności cyfrowych i zwiększa bezpieczeństwo transakcji. Płatność przebiega płynnie i bezproblemowo, co zmniejsza wskaźniki rezygnacji konsumentów z zakupów.
Plan zwiększenia bezpieczeństwa klientów w środowisku cyfrowym
Zmiana metod uwierzytelniania na biometryczne jest częścią nowego planu Mastercard, który ma pomóc bankom, sklepom i partnerom w zapobieganiu oszustwom oraz ulepszeniu doświadczeń klientów w nowym środowisku cyfrowym. Rozwiązania biometryczne spełniają również nowe wymagania regulacyjne dotyczące tzw. silnego uwierzytelniania klienta (ang. Strong Customer Authentication) określone w dyrektywie PSD2.
Celem tych rozwiązań jest ułatwienie klientom korzystania z usług i ograniczenie przypadków nieuzasadnionej odmowy. Wspomniany plan obejmuje nowy zestaw oferowanych od niedawna usług, takich jak Decision Intelligence i Automatic Billing Updater od Mastercard, które są oparte na najnowocześniejszych technologiach, np. sztucznej inteligencji. Dzięki takiemu podejściu firma pomoże swoim partnerom nie tylko w dostosowaniu się do wymagań nowej dyrektywy PSD2, lecz również w dalszym zwiększaniu komfortu konsumentów dokonujących płatności.