Problem oszustów działających za pośrednictwem platform społecznościowych jest wciąż aktualny. Firma META nie zrealizowała wszystkich przedstawionych w ubiegłym roku przez ekspertów z działającego w NASK zespołu CERT Polska postulatów, które miały zwiększyć bezpieczeństwo Polaków korzystających z serwisów społecznościowych.
4 grudnia 2024 roku opublikowaliśmy Oczekiwania CERT Polska dot. rozwiązania przez firmę Meta problemów z oszustwami na jej platformach społecznościowych. Zostały one przekazane również przedstawicielom firmy Meta i stanowiły podstawę do dalszych rozmów odnośnie poprawy bezpieczeństwa mechanizmów reklamowych platformy.
– NASK stoi na straży bezpieczeństwa użytkowników polskiego internetu. Potrzebujemy do tego współpracy ze strony właścicieli platform internetowych takich jak Meta. Oczekujemy, że przedstawione przez nas rozwiązania zostaną niezwłocznie wdrożone – podkreśla Radosław Nielek, dyrektor instytutu NASK.
Po grudniowym spotkaniu zobowiązaliśmy się do monitorowania czy oczekiwania ekspertów z CERT Polska są realizowane. Po 3 miesiącach od spotkania powiedzieliśmy “sprawdzamy”. Jednak działania podjęte przez firmę Meta, nie przyniosły rozwiązania zaobserwowanych przez nas problemów, których szczegółowa analiza została przedstawiona w publikacji Oszustwa reklamowe na dużych platformach.
Firma Meta już poinformowała, że nie zostaną wprowadzone w życie postulaty, by treści promujące domeny wymienione na Liście Ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami CERT Polska były automatycznie blokowane. Nie będzie też zmian w indeksowaniu treści w Bibliotece Reklam. Trudno również za satysfakcjonujące uznać zmiany w rozpatrywaniu zgłoszeń treści z poziomu zwykłych kont. Z kolei w przypadku postulatu rozbudowy zespołu polskojęzycznych moderatorów, nie mamy nawet odpowiedzi, czy zmiany zostały wprowadzone. Meta nie odniosła się też do kwestii proaktywnego blokowania kont i stron, które publikują szkodliwe reklamy.