Pomimo ostrej konkurencji ze strony globalnych i lokalnych konkurentów, internetowy serwis taksówkowy Uklon z Kijowa cały czas dobrze sobie radzi na rynku, a nawet rozszerza działalność o kolejne miasta na Ukrainie. Osiąga to m.in. dzięki wykorzystaniu technologii uczenia maszynowego Azure Machine Learning, która pozwala zapewnić unikatowe na rynku ceny usług, których nie jest w stanie zaoferować żaden konkurent.
Uklon oferuje prywatnym pasażerom i pracownikom firm podróżującym służbowo, szybkie i wygodne usługi taksówkarskie. W obliczu silnej konkurencji ze strony uznanych międzynarodowych marek, takich jak m.in. Uber oraz nowych graczy z sąsiedniej Rosji, 150-osobowa firma przyznaje, że jej walka o udział w 42 milionowym rynku ukraińskich pasażerów zaczęła być nieco łatwiejsza.
Jest to możliwe dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu technologii analitycznej Big Data. Ponieważ nie ma standardowych taryf dla ukraińskich taksówek, klienci potrzebujący przejażdżki muszą czasami “licytować” je w godzinach szczytu, aby zarezerwować kierowcę. Może to zająć trochę czasu i wymaga, aby klient oszacował najlepszą taryfę, jaką chce zaoferować kierowcy – w efekcie, zdaniem Witalia Diatlenko, współzałożyciela i CTO Uklonu, była to „loteria”.
Uklon zautomatyzował ten proces, pracując przy wsparciu lokalnych partnerów Microsoft Gold tech SMART Business wykorzystując data science, aby zasugerować optymalną cenę taryfy do zaoferowania kierowcy. W rezultacie, kwoty sugerowane w oparciu o takie czynniki jak pora dnia, natężenie ruchu, odległość i poprzednie taryfy – pochodzą z niestandardowego algorytmu Uklon działającego na Microsoft Azure opracowanego przez SMART Business. Podejście to w pełni wykorzystuje szeroką gamę usług Azure w zakresie sztucznej inteligencji (AI), uczenia maszynowego i analizy danych.
AI orężem w walce z konkurencją
– Musieliśmy zwiększyć liczbę zakończonych rezerwacji, które nasi kierowcy widzą nawet w najbardziej zajętej porze dnia – mówi Diatlenko. – To dobra wiadomość dla ważnych partnerów Uklonu – i zdecydowanie pomaga w osiągnięciu celu” – potwierdza jego kolega, dyrektor ds. marketingu, Daniel Vakhovskyi, który przyznaje również, że klienci natychmiast akceptują sugerowaną taryfę w 75% przypadków, podczas gdy “korzystanie z analiz i uczenia maszynowego bezpośrednio zwiększyło średnią udanych rezerwacji taksówek o 18% w godzinach szczytu.
Równie ważne jest to, że wykorzystanie dostarczonych przez Microsoft algorytmów spowodowało znaczny wzrost zainteresowania klientów i lojalności wobec marki Uklon. Świadczy o tym wyraźny wzrost w rankingach Net Promoter Score (NPS) firmy. Co ciekawe, wynik NPS jej największego konkurenta spadł z 43 do 22, a w przypadku Uklonu wzrósł do 30.
– Przekształcając dane w prawdziwy element biznesowej wartości firmy, nasze usługi stały się bardziej atrakcyjne, a wewnętrzne operacje są oparte na najnowszych i najistotniejszych wskaźnikach wydajności – potwierdza Diatlenko.
Kolejne kroki dla Uklona, w tym rozszerzenie modelu biznesowego opartego na danych na inne miasta, potwierdzają, że wykorzystanie mechanizmów sztucznej inteligencji zdecydowanie wspiera walkę z konkurencją.