Budimex, czyli firma odpowiedzialna za ponad 300 budów w całej Polsce, kształtuje przyszłość w oparciu o zaufanie. Spółka przeniosła już wiele procesów swojej organizacji do chmury Microsoft, zapewniając między innymi sprawną komunikację wewnętrzną dla blisko 5000 pracowników rozproszonych po biurach oraz budowach w całym kraju.
– Chcemy zachować siłę korporacji przy jednoczesnej zwinności start-upu. Mamy w firmie doskonałych fachowców, których zadaniem jest kompleksowa realizacja projektów budowlanych, a misją IT jest współuczestniczenie w realizacji tych celów z wykorzystaniem potencjału innowacyjnych technologii. Chemy realizować to w sposób przyjazny i intuicyjny. Microsoft jest zaufanym partnerem, który każdego dnia pomaga nam osiągać stawiane cele – mówi Zbigniew Chról, dyrektor działu rozwiązań IT środowiska pracy i infrastruktury technicznej w Budimex SA.
Budimex pracował nad planem wdrożenia rozwiązań z obszaru Microsoft 365 już na kilka miesięcy przed pandemią. Finalne wdrożenie wraz z flagowym rozwiązaniem do współpracy i komunikacji – Microsoft Teams – udało się przeprowadzić w firmie jeszcze przed marcem ubiegłego roku.
– Microsoft Teams były strzałem w dziesiątkę. Nasi użytkownicy, nawet bez szczególnego wsparcia i szkoleń IT, zaczęli w naturalny sposób korzystać z tego rozwiązania – podkreśla Zbigniew Chról.
Adopcję rozwiązań Microsoft w cyfrowym środowisku pracy do poziomu 40%, czyli wskaźnik, który planowano uzyskać do czerwca 2020 roku, osiągnięto już po 3 tygodniach od wdrożenia! Na początku marca z rozwiązania korzystało około 1900 użytkowników, pod koniec miesiąca – ponad 3100, obecnie jest ich już blisko 5000.
Mimo, że pracownicy na jakiś czas wrócili do biur, to spotkania online pozostały – ten typ komunikacji przeniósł się już na dobre do świata wirtualnego. Taka komunikacja jest efektywna także pod kątem pracy na plikach – każdy z użytkowników ma dostęp do tej samej wersji dokumentu w tym samym czasie, a zmiany są widoczne dla wszystkich. Microsoft 365 umożliwia też komfortową pracę z domu, bez konieczności połączenia z siecią firmową – wystarczy konto domenowe i dodatkowa weryfikacja SMS-em lub kodem autoryzacyjnym. Każdy może pracować na swoim łączu, co pozwala optymalizować nakłady finansowe na utrzymanie sieci korporacyjnej VPN.
– Tuż po wdrożeniu Microsoft Teams nasz zarząd poprosił o narzędzie, za pomocą którego mógłby komunikować się z większą liczbą pracowników firmy jednocześnie. Zaproponowaliśmy przeprowadzenie spotkania za pomocą rozwiązania Teams Live Events. Wydarzenie to zgromadziło 1500 pracowników i było pierwszym oraz – co najważniejsze – udanym przedsięwzięciem zrealizowanym w naszej firmie na taką skalę. Co warto podkreślić, połączyło ono osoby pracujące na kilkuset budowach w Polsce i Europie – wyjaśnia Zbigniew Chról.
Ze zdalnych rozwiązań komunikacyjnych zadowoleni są także sami specjaliści pracujący na co dzień poza głównymi biurami firmy. „Większość spotkań odbywa się za pomocą Microsoft Teams, co jest obecnie najbezpieczniejszą opcją. Dzięki temu mogę zaoszczędzić czas przeznaczony na dojazdy i nie muszę opuszczać biura budowy, co mogłoby wydłużyć realizację kontraktu. W aplikacji bardzo cenię sobie możliwość omawiania projektów dzięki opcji udostępniania ekranu” – mówi Piotr Kurowicki, kierownik budowy kolektora wiślanego w Warszawie.
Budimex coraz chętniej sięga po rozwiązania chmurowe, zapewniające efektywną pracę zatrudnionym w firmie oraz bezpieczeństwo danych. „Przed migracją poczty firma korzystała z rozwiązania on-premise, gdzie każdy pracownik miał do dyspozycji 1 GB przestrzeni dyskowej. Po przeniesieniu poczty do chmury pojemność skrzynki powiększyła się stukrotnie – do 100 GB, a rozwiązanie okazało się właściwie bezawaryjne – ryzyko niedostępności spadło niemal do zera. Usługa została również zoptymalizowana kosztowo, a problem z archiwizacją lokalnych plików poczty w zaadzie zniknął.
Microsoft Teams to dopiero początek
Budimex z powodzeniem dołącza kolejne usługi do ekosystemu rozwiązań cyfrowego środowiska pracy – OneDrive, Microsoft Intune, Windows Virtual Desktop czy Power BI. Wspomagają one zarówno zarządzanie obiegiem informacji i procesami biznesowymi, jak i codzienną komunikację.
– Budimex to firma, która ma strategiczne podejście do transformacji biznesowej w oparciu o rozwiązania chmurowe. Takie podejście pomaga firmom uzyskać większą odporność na turbulencje rynkowe. Jednocześnie każda branża potrzebuje rozwiązań szytych na miarę, które będą spełniać zarówno wymagania bezpieczeństwa, jak i regulacji obowiązujących dany segment. Budimex jest z pewnością jednym z liderów rozwoju innowacji w sektorze budownictwa – mówi Kinga Piecuch, Enterprise Industry Lead na Europę Środkowo-Wschodnią w Microsoft.
Implementacja dysku OneDrive była dużą operacją logistyczną, wiążącą się z wymianą komputerów i przenoszeniem danych. Obsługa blisko 5000 użytkowników, przy założeniu dużej rotacji, oznaczała konieczność dobrego zabezpieczenia plików oraz archiwizacji dokumentów i zdjęć. Obecnie OneDrive o pojemności 1 TB dla każdego użytkownika zapewnia bezpieczne przechowywanie ogromnej ilości danych, a także ich bezpieczną synchronizację właściwie w dowolnym momencie.
Microsoft Intune (Endpoint Manager) dla urządzeń mobilnych to jeden z tych elementów Microsoft 365, który wprowadził największe zmiany w środowisku Budimeksu, całkowicie zmieniając logistykę obsługi oraz sposób pracy z telefonami. Dzięki współpracy z partnerem z Microsoft oraz zespołowi administratorów pod kierownictwem Piotra Dezóra, dane na telefonach 4000 pracowników firmy są teraz całkowicie odseparowane od warstwy prywatnej urządzeń. Co więcej, prowadzone są prace nad włączeniem urządzeń prywatnych dla tych użytkowników, którzy takie rozwiązanie preferują.
Kolejną usługą, która na stałe wpisała się w krajobraz firmy, jest PowerBI, umożliwiające zaawansowaną analitykę danych, a tych Budimex przez wiele lat działania zebrał i wciąż zbiera ogromne ilości – w różnych miejscach i w różnych formatach. Narzędzie pomaga w ich uporządkowaniu i coraz lepszym wykorzystaniu, wskazując nowe możliwości ich zastosowania.
–W firmie Budimex nie chodzi o samo dostarczenie narzędzi, ale wbudowanie ich w cały ekosystem firmowych procesów i już istniejących rozwiązań. Wiąże się to z koniecznością zacieśnienia współpracy z Microsoft. Dużym wyzwaniem jest dla nas obsługa pracowników w centrali, ale jeszcze większym jest dostarczenie odpowiedniej jakości usług IT na nasze budowy – w miejsca, gdzie często nie sięga sygnał operatorów komórkowych, z najbliższym adresem pocztowym oddalonym o kilkanaście kilometrów, a które można zidentyfikować na mapie wyłącznie po ich lokalizacji GPS; gdzie logistyka dostaw rozwiązań IT jest uzależniona od terminów wydanych pozwoleń na budowę czy zgód środowiskowych. W takich miejscach nawet proste zadanie, na przykład zapewnienie pokrycia siecią Wi-Fi całego placu budowy włącznie z metalowymi kontenerami, staje się zadaniem niełatwym. Wszystkie te elementy należy wziąć pod uwagę, by dostarczać naszym pracownikom optymalne rozwiązania IT, które codziennie pomagają im realizować skomplikowane inwestycje budowlane – podsumowuje Zbigniew Chról.
Cyfrowe budownictwo
– Cyfryzacja i digitalizacja odgrywa coraz większą rolę w budownictwie – kierownicy robót coraz częściej operują dronami, a zamiast miarek i projektów na wielkoformatowych arkuszach używają skanerów 3D i tabletów z przestrzenną dokumentacją budowlaną – mówi Cezary Mączka, Członek Zarządu Budimex SA.
Technologia BIM rozwijana przez Budimex będzie przyszłością nowoczesnego budownictwa. W jej ramach dokumentacja płaska – czyli wielkoformatowe arkusze – zostanie zastąpiona całym modelem obiektu z pełną informacją o użytych surowcach i materiałach. Standardowe obmiary powoli wypierane są przez bardzo precyzyjne skanowanie laserowe 3D – wnętrz obiektu, terenu, okolicy budowy. Na budowy wkraczają rozwiązania z zakresu augmented reality i virtual reality, w ramach których przyszli użytkownicy, stojąc przy wykopie fundamentów, będą mogli zobaczyć na ekranie swojego tableta już gotowy budynek, „wejść” do niego i obejrzeć każdy jego detal. Rozwiązania IT wspierają także zarządzanie budowami, dostawą materiałów, rozliczaniem podwykonawców i zarządzanie kadrami. Rola rozwiązań cyfrowych rośnie w czasach dystansu społecznego, cały czas jednak najważniejsi na budowie są ludzie. Od ich kwalifikacji, talentu, dokładności, doświadczenia i operatywności będzie zależeć jakość dróg, mostów, fabryk i domów.
– Pakiet Office 365 jest dla nas ważnym środowiskiem pracy, planowania i komunikacji między pracownikami. Jego mocną stroną są rozwiązania dopasowane do dużych przedsiębiorstw i kompleksowość wielu narzędzi, działających pod jednym parasolem. Wykorzystanie tak szerokich rozwiązań, jakie daje Office 365, pozwala nam działać szybciej, a co za tym idzie – efektywniej i z większą korzyścią dla naszych inwestorów – podsumowuje Cezary Mączka.