piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Microsoft: Grupa OLX rośnie na danych

    Zobacz również

    Grupa OLX należącą do globalnego koncernu Naspers to trzy największe w Polsce serwisy ogłoszeniowe: OLX, OTOMOTO, Otodom. Dziesiątki milionów użytkowników generują setki milionów wizyt i miliardy odsłon rocznie. Dodając do tego kilkadziesiąt różnorodnych źródeł danych, Cała grupa dysponuje gigantycznymi zasobami informacyjnymi. Mając na uwadze wykorzystanie biznesowego potencjału danych, firma zdecydowała się na budowę kompleksowego systemu Business Intelligence,

    - Reklama -

    który zapewni narzędzia analityczne szerokiemu gronu menedżerów i specjalistów oraz przyspieszy procesy decyzyjne.

    Serwisy ogłoszeniowe Naspersa w Polsce generują ogromne ilości danych, ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych, wewnętrznych i zewnętrznych, czystych i zanieczyszczonych. Oprócz tego, do firmy nieprzerwanie spływają dane z platform operacyjnych i finansowych, z rynku, od partnerów, od operatorów płatności oraz z badań, które regularnie prowadzi firma. Dane te pochodzą łącznie z kilkudziesięciu źródeł i agregują się do kilkunastu terabajtów.

    – E-commerce to rynek dosłownie napędzany danymi. Potrzeby użytkowników zmieniają się bardzo szybko, a my chcemy jak najlepiej na nie odpowiadać. Aby zrozumieć ich oczekiwania czy bariery, które spotykają, musimy na bieżąco analizować dane i na ich podstawie rozwijać nasze produkty. Tylko w ten sposób można budować serwis spełniający wymagania milionów odwiedzających. .. Dlatego tak istotne było stworzenie kompleksowego ekosystemu Business Intelligence, który będzie obsługiwany nie tylko przez analityków, ale przede wszystkim menedżerów i specjalistów na poziomie całej organizacji
    – podkreśla Adam Kwieciński, Chief Operations Officer OLX Europe.

    Firma  zwróciła szczególną uwagę na konieczność stworzenia przyjaznego użytkownikom rozwiązania BI które pozwalałoby im na analizę skali i jakości ruchu w serwisach. Potrzebny był jeden system, który z jednej strony da pełny obraz sytuacji, a z drugiej pozwoli na dogłębną analizę wybranych wskaźników.

    Be Curious, Be Data-Driven

    Grupa OLX zapewnia swoim pracownikom narzędzia do prostej i szybkiej analizy, z których mogą korzystać na zasadzie samoobsługi realizując w praktyce koncepcję self-service BI. Prowadzi to do pełnej demokratyzacji danych, z których mogą korzystać osoby z różnych obszarów funkcjonalnych – marketingu, sprzedaży, czy finansów.

    – By móc w pełni odpowiedzieć na potrzeby klienta musieliśmy najpierw zrozumieć kulturę firmy i jej kluczowe wartości. A jedną z nich jest właśnie ciekawość, która napędza cały zespół BI w codziennej pracy z danymi. Ciekawość jest kluczową wartością całej firmy i cechuje również członków innych zespołów i działów. Jednak do tej pory nie istniało narzędzie, które pozwałoby im ją zaspokoić – podkreśla Daniel Arak, Współzałożyciel i Członek Zarządu ITMAGINATION, firmy wspierającej realizację projektu.

    Grupa OLX gromadzi w jednym miejscu całą wiedzę o biznesie, którą można wykorzystać i przeanalizować w dowolny sposób, zgodnie z określonymi wymaganiami pracowników. Przygotowanie wielowymiarowej analizy zajmuje dosłownie kilka minut i nie ma potrzeby angażowania do tego procesu analityków. Co więcej, rozwiązanie charakteryzuje wyjątkowy poziom szczegółowości danych składowych, sięgający aż do pojedynczych użytkowników i ich kliknięć. Unikatową cechą rozwiązania jest to, że każdy użytkownik sytemu BI może wykonać złożone raporty oparte na ogromnych zasobach danych.

    Prowadzimy biznes w wielu krajach i na różnych platformach. Obecnie, każdy użytkownik może przygotować własne analizy, raporty i pulpity oraz zasilać je danymi. Nasz system stanowi swoisty „Single Point of Truth”. Dzięki niemu każdy może obiektywnie zweryfikować efekty swoich działań – podkreśla Jakub Wojtakajtis, Szef zespołu Business Intelligence w Grupie OLX

    W 3 miesiące do chmury

    Projekt został zrealizowany w ciągu 3 miesięcy, począwszy od technicznej weryfikacji technologii, poprzez osadzenie systemu w chmurze Azure, kończąc na budowie pulpitów menedżerskich oraz wprowadzeniu Microsoft Power BI.

    – W e-commerce czas płynie kilkukrotnie szybciej niż w innych branżach. Konsumenci oczekują reakcji nawet nie w ciągu minut, ale sekund. Projekty, które zwykle zajmują miesiące, tutaj są realizowane w ciągu dni, najwyżej tygodni. Realizacja projektu w tak krótkim czasie była możliwa przede wszystkim dzięki stworzeniu wyjątkowej kultury realizacji projektu wspólnie z ITMAGINATION – mówi Jakub Wojtakajtis.

    Architektura systemu BI została oparta na chmurze publicznej Microsoft Azure. Decyzja była podyktowana przede wszystkim możliwościami chmury w zakresie skalowalności, rozumianej w kilku wymiarach. Z jednej strony, infrastruktura Azure pozwala zwielokrotnić moc obliczeniową w kilka minut dając narzędzia do prowadzenie złożonych symulacji i wielopoziomowych kalkulacji. Z drugiej zaś chmura umożliwia tworzenie dodatkowych środowisk analitycznych oraz zapewnia szereg nowe rozwiązań z obszaru Big Data i machine learning.

    ŹródłoMicrosoft
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Tysiące okazji podczas Black Friday Week na Amazon.pl

    Od 21 listopada do 2 grudnia na Amazon.pl trwa Black Friday Week, podczas którego klienci mają dostęp do świetnych...