26 kwietnia br., zwieńczając 30-letnią obecność Microsoft w Polsce, Microsoft otworzył pierwszy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej region przetwarzana danych – Azure Poland Central. Mały i średni biznes, duże przedsiębiorstwa, jak i instytucje sektora publicznego zyskały możliwość ulokowania swoich zasobów informatycznych w centrach danych znajdujących się w okolicach Warszawy. Co to dokładnie oznacza dla sektora MŚP? Jakie korzyści przynosi lokalny region przetwarzania danych dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą w
pełni wykorzystywać potencjał chmury obliczeniowej w swoich modelach biznesowych i operacyjnych? Oto kilka najważniejszych przewag lokalnej infrastruktury chmurowej.
Być przedsiębiorcą nie jest łatwo. Sektor SMB jest jednym z najbardziej narażonych na wszelkie zmiany i turbulencje w gospodarce, a tych było szczególnie dużo w ostatnich latach. Począwszy od pandemii COVID-19, w wyniku której prawie 90 proc. polskiego biznesu odnotowało zakłócenia działalności[1], po rekordową inflację i niespotykane dotąd podwyżki cen za energię elektryczną, które sprawiają, że wielu przedsiębiorcom coraz trudniej jest utrzymać biznes. Tylko w 2022 r. aż 360 firm w Polsce ogłosiło upadłość, a 2.379 wybrało postępowanie restrukturyzacyjne.
Nic więc dziwnego, że biznes szuka oszczędności. Redukcja etatów i wstrzymanie planowanych inwestycji to pierwsze kroki, jakie zazwyczaj podejmują przedsiębiorcy. Jednak wobec gwałtownego przyspieszenia cyfrowego i wciąż zmieniających się oczekiwań klientów, konieczna jest przede wszystkim budowa odporności biznesu w oparciu o innowacje i zaufane technologie.
Odporność tę można budować na wiele sposobów, ale fundamentem każdej zmiany jest dzisiaj cyfryzacja zasobów i infrastruktury informatycznej.
Ekonomiczność chmury
Świetnym przykładem transformacji, która obejmowała modernizację całej infrastruktury IT, w tym serwerowni, jest firma ZPTS Poliuretany – europejski lider na rynku produktów i technologii elastomerowych systemów poliuretanowych. Przedsiębiorstwo zdecydowało się zrezygnować z utrzymania fizycznych serwerów na rzecz ich całkowitej wirtualizacji w chmurze Microsoft Azure. Dzięki temu firma odniosła korzyści na wielu poziomach. Po pierwsze, rozwiązanie to jest bardziej ekonomiczne. Wybierając infrastrukturę chmurową płacimy tylko za realne zużycie przestrzeni i mocny obliczeniowej. To również większa elastyczność i możliwość skalowania zasobów w zależności od potrzeby. Co więcej, oparcie systemów na chmurze dostarczanej od globalnego dostawcy oznacza większe bezpieczeństwo i zapewnienie ciągłości pracy niezależnie od warunków zewnętrznych. Inaczej sprawa wygląda w przypadku wykorzystania infrastruktury on-premises, co wiąże się z koniecznością poniesienia dużo większych inwestycji na utrzymanie i zabezpieczenie fizycznych serwerów. W przypadku chmury, to dostawca jest odpowiedzialny za te kwestie.
Impuls do rozwoju
Kolejnym przykładem, tym razem wykorzystania chmury do stworzenia modelu biznesowego dającego przewagę konkurencyjną jest rozwiązanie wykorzystane w firmie SunRoof – polsko-szwedzkim startupie znanym z wizjonerskiej technologii dachów solarnych. Innowacyjne rozwiązanie sprawia, że klienci firmy mogą maksymalnie wykorzystać powierzchnię dachu do czerpania czystej energii, gwarantując domownikom możliwie największą niezależność energetyczną. To rozwiązanie jest niezwykle potrzebne zwłaszcza dzisiaj, w dobie kryzysu energetycznego. SunRoof wykorzystuje zalety chmury obliczeniowej do rozwoju i ekspansji na kolejne rynki europejskie. W tym celu firma wdrożyła szereg rozwiązań usprawniających zarządzanie przedsiębiorstwem i relacjami z klientami – Microsoft Dynamics 365, pracę zdalną i hybrydową – Microsoft 365, Marketing Automation oraz środowisko chmurowe Azure, a także analitykę i raportowanie – Microsoft Power BI. W efekcie, SunRoof jest dzisiaj firmą wysoce scyfryzowaną, która już na etapie realizacji kampanii marketingowych możne przewidzieć, jaki przyniosą one zwrot, ile materiałów w związku z nimi będzie potrzeba, itp. To pozwala zaś skutecznie zarządzać posiadanymi zasobami i efektywnie wykorzystywać je do rozwoju i ekspansji na kolejne rynki.
Sprostanie zmieniającym się wymaganiom klientów
Cyfryzacja zasobów i procesów pozwala przedsiębiorstwom nadążać nie tylko za zmianami rynkowymi, ale również tymi, które zachodzą w przyzwyczajeniach i zachowaniu klientów. Wielkopolski producent mebli – firma ScandicSofa – w wyniku lockdownu i nagłej potrzeby Polaków, aby przearanżować najbliższą przestrzeń, dostosowując ją do nowych realiów „domocentryzmu” i pracy zdalnej, doświadczyła ogromnego wzrostu zainteresowania sprzedażą poprzez sklep internetowy. Aby sprostać nowej sytuacji, firma postawiła na zarządzanie doświadczeniami klientów. Kompleksowe rozwiązanie wspierające sprzedaż i obsługę klienta gromadzi dane pozyskiwane z różnych źródeł i pozwala na ich łatwą analizę i wyciąganie wniosków biznesowych. Microsoft Dynamics 365, jako chmurowe rozwiązanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM) dał firmie całościowy wgląd w historię relacji z klientem, dzięki czemu sprzedawcy mogli wznieść obsługę klienta na wyższy poziom, a ScandicSofa była przygotowana do dalszego rozwoju w kraju i ekspansji na kolejne światowe rynki. To kolejny dowód na to, że chmura pomaga sprostać różnorodnym wyzwaniom pojawiającym się w trakcie rozwoju i transformacji zarówno tych dużych firm, jak i mniejszych.
Nowe, innowacyjne rozwiązania
Ostatnim przykładem niech będzie kancelaria prawna, Domański Zakrzewski Palinka sp. k., która wykorzystała dostarczaną przez Microsoft technologię sztucznej inteligencji do stworzenia systemu Prompter. To innowacyjne narzędzie, które w bezpieczny i inteligentny sposób porządkuje, analizuje i interpretuje dokumentację prawną.
Historie naszych klientów udowadniają, że trafne i przemyślane inwestycje z zakresu cyfryzacji produktów, usług i procesów mogą pomóc przedsiębiorcom nie tylko przetrwać kryzys, ale i uodpornić się na kolejne nieprzewidziane zdarzenia. Co więcej, rozwiązania dostarczane przez globalnego dostawcę, jakim jest firma Microsoft, mogą w zaufany i bezpieczny sposób być wykorzystywane nawet w tak newralgicznych branżach, jak prawnicze, dając im możliwości nie tylko globalnej ekspansji, ale i wprowadzania innowacji na rynek.