Od września nowy jest nie tylko plan lekcji. Zmieniło się wszystko, od sposobu w jaki uczą się dzieci i młodzież, przez narzędzia z jakich korzystają nauczyciele aż po metody, które pozwalają rozwijać cyfrowe umiejętności. Akademia Cyfrowego Edukatora to pigułka wiedzy dla nauczycieli, dyrektorów oraz administratorów IT. To wirtualne miejsce, w którym zebrane zostały technologie dla edukacji, kursy i webinary oraz inspirujące przykłady wykorzystywane w cyfrowej nauce w Polsce i na świecie.
W ostatnich miesiącach szkolne ławki świeciły pustkami. Korytarzowy gwar na przerwie zastąpiła głucha cisza. Nauczyciele, uczniowie i rodzice musieli zastąpić tradycyjne narzędzia tymi, które mają w swojej nazwie słowo: „cyfrowe”. Jak tylko uczyć się współpracując z narzędziami cyfrowymi w taki sposób, by mieć z tego największy pożytek? Wreszcie jak zdobywać nowe inne umiejętności, które pomogą kształcić dzieci i młodzież? Gdzie dowiedzieć się tego, z jakich narzędzi najlepiej skorzystać, które są najbardziej efektywne, a przede wszystkim jak sprawdziły się one na lekcjach u innych nauczycieli? Projekt Akademii Cyfrowego Edukatora ma w konkretnych przykładach pokazywać, w jaki sposób uczyć młodzież w ciekawy oraz innowacyjny sposób. Jednym z założeń Akademii jest także skupienie uwagi na temacie wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub budowania relacji z uczniami.
– Szkoła jaką znaliśmy, to dzisiaj zupełnie inne miejsce. To świat, w którym technologia odgrywa coraz większą rolę dając tym samym możliwości hybrydowego uczenia się. Takie usługi jak Office 365 oraz Microsoft Teams pozwalają swobodnie realizować plany lekcji i dopasowywać metody uczenia do uczniów. Ale poza uczniami ważni są także nauczyciele. W Akademii Cyfrowego Edukatora dbamy o to, by to właśnie oni mieli dostęp do wiedzy i doświadczeń innych edukatorów. Stąd plan na webinary i kursy prowadzone przez nauczycieli i kierowane do nauczycieli. Poza nimi szczególnie istotni są administratorzy IT, bo to właśnie oni dbają o to, by skutecznie i szybko zapewnic uczniom i nauczycielom dostęp do usług i narzędzi odpowiednio skonfigurowanych i bezpiecznych dla danych. – mówi Agata Kapica, Industry Executive – Education w Microsoft Polska.
W Akademii każdy nauczyciel dowie się, w jaki sposób przygotować uczniów do aktywnego i mądrego wykorzystywania technologii na każdym etapie edukacji. Dyrektorzy szkół będą mogli poznać nowoczesne metody na sprawną komunikację z kadrą oraz współpracę między wszystkim osobami zaangażowanymi w życie szkolne.
– Bez stałego kształcenia nauczycieli nie ma szans na szkołę przyszłości. I tak ucząc się w teraźniejszości, to co poznamy, będzie już za chwilę przeszłością. Więc warto uczyć się stale i od innych, inspirować się tym co odkryją i pokażą nam uczniowie i inni nauczyciele. Jeśli nie będziemy w ich świecie, z naszym doświadczeniem, nie będziemy ich skutecznie uczyć – mówi Tomasz Magnowski, nauczyciel w Akademii Cyfrowego Edukatora. – Nauczyciele, są w stanie zainspirować się. Wziąć to co się tu daje… i zastosować u siebie, po swojemu. Mogą też pójść lub nie pójść tą ścieżką, odważyć się eksperymentować, być kreatywnymi i uczyć stale kreatywności- dodaje Tomasz Magnowski.
W programie znalazło się także miejsce dla administratorów Office 365, którzy będą mogli sprawdzać, w jaki sposób – bezpiecznie – wdrażać technologie Microsoft, z której później korzystali będą uczniowie i nauczyciele.