W ostatnich latach niektóre z firm notujących szybszy wzrost, zaczęły wdrażać mechanizmy sztucznej inteligencji na rzecz rozwiązywania konkretnych problemów biznesowych. Zgodnie z nowymi badaniami Microsoft „AI Pulse” na temat tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja ma szansę wpłynąć na przywództwo, rozwijające się szybciej przedsiębiorstwa są ponad dwukrotnie bardziej skłonne do aktywnego wdrażania AI niż wolniej dojrzewające organizacje. W badaniu 800 liderów z krajów
EMEA i USA ( w tym z Polski) dzieli się tym, w jaki sposób planują korzystać z sztucznej inteligencji.
Firmy rozwijające się w szybkim tempie, są także o wiele bardziej zaawansowane w działaniach związanych z implementacją AI niż te rosnące wolniej. W ciągu najbliższych 12 miesięcy niemal połowa z nich planuje wykorzystać możliwości AI w celu poprawy procesów decyzyjnych. W Polsce gotowość na tak szybką implementację w tym obszarze wyraziło 36,4% liderów. Jak wynika z przeprowadzonych badań, mniej niż dwie na dziesięć szybko rozwijających się firm integruje AI ze wszystkimi procesami wewnątrz swoich organizacji.
Obecnie na rynku zauważalna jest przepaść między tym, czym ludzie chcieliby się zajmować, a tym, co rzeczywiście dzieje się w ich organizacjach i poziomem ich gotowości do wdrażania sztucznej inteligencji. Co ważne, prace nad adaptacją AI wykraczają coraz częściej poza kwestie biznesowe, zahaczając o przywództwo, kulturę organizacji i gotowość na zmiany, w tym właśnie te związane z wdrażaniem algorytmów sztucznej inteligencji.
Pracując nad strategią dotyczącą AI w przedsiębiorstwach, liderzy biznesu nierzadko stają w martwym punkcie z powodu zbyt wielu pytań i wątpliwości dotyczących tego, jak rozpocząć faktyczną implementację AI w organizacji, przygotować się do zmiany kultury firmy (której wymaga adaptacja), tego jak powinno używać się tej technologii w sposób odpowiedzialny, który pozwoli chronić prywatność, bezpieczeństwo oraz tego jak postępować zgodnie z przepisami i regulacjami.
AI Business School powstała, by ułatwić liderom biznesu poruszanie się w tych kwestiach. Internetowa seria bezpłatnych szkoleń, których celem jest wsparcie przedsiębiorców, tak by w nadchodzącej erze AI mogli oni zarządzać swoimi organizacjami z niepodważalną pewnością.
Ster na strategię, kulturę i odpowiedzialność
Materiały szkoleniowe AI Business School zawierają opracowane studia przypadku, porady eksperckie oraz filmy wideo z wykładów i rozmów. Archiwalia przedstawiają przegląd technologii AI napędzających zmiany w różnych branżach, jednak większość ich treści skupia się na zarządzaniu wpływem sztucznej inteligencji na strategię, kulturę i odpowiedzialność firmy.
AI Business School uzupełnia inne inicjatywy edukacyjne z zakresu AI w całej firmie Microsoft, w tym te skupiające się na rozwoju „szkoły” AI oraz na programie Microsoft Professional na rzecz sztucznej inteligencji, który zapewnia inżynierom i innym osobom pragnącym doskonalić swoje umiejętności w zakresie AI i nauk o danych, gotowe do pracy kompetencje i realne doświadczenie. W przeciwieństwie do innych inicjatyw, AI Business School nie ma charakteru technicznego. Jej główną ideą jest odpowiednie przygotowanie kadry kierowniczej na drogę transformacji w kierunku potencjału AI.
Nick McQuire, analityk zajmujący się sztuczną inteligencją na potrzeby CCS Insight, podkreśla, że ponad 50 proc. badanych przez niego firm już teraz próbuje wdrażać konkretne projekty sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w swoich organizacjach, jednak w rzeczywistości niewiele z nich dostrzega realne możliwości biznesowe oraz kwestie, które AI mogłaby pozytywnie odmienić.
– Dzieje się tak dlatego, że środowisko biznesowe nadal nie do końca rozumie to, czym faktycznie jest AI, co może przynieść i ostatecznie, co wchodzi w wachlarz jej zastosowań – dodaje Nick McQuire. – Microsoft stara się wypełnić tę lukę.
Nauka najlepszym przykładem
INSEAD, wyższa szkoła biznesu posiadająca swoje kampusy w Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie, podjęła współpracę z Microsoft na rzecz budowy modułu strategicznego AI Business School, zawierającego case study firm, które z powodzeniem przekształciły swoje organizacje przy pomocy algorytmów sztucznej inteligencji.
Przykładowo, studium przypadku firmy Jabil opisuje, w jaki sposób jeden z największych na świecie dostawców rozwiązań produkcyjnych obniżył koszty pośrednie, jednocześnie podnosząc jakość linii produkcyjnej poprzez wykorzystanie AI do bieżącej kontroli produkowanych części elektronicznych. Dzięki temu pracownicy mogli skupić się na realizowaniu obowiązków o wyższej wartości, których maszyny nie potrafią jeszcze przejąć.
Kluczem do poprawnej adaptacji AI w firmie jest jasna komunikacja między jej pracownikami. Wszyscy muszą rozumieć strategię implementacji nowych działań i przystosować się do dyktowanych przez nią warunków. Jeżeli ludzie są niepewni, zgadują lub spekulują, bez wątpienia w pewnym momencie może to przynieść efekt przeciwny do zamierzonego.
AI pod rękę z odpowiedzialnością
Na budowanie firmowego zaufania do AI wpływa charakter procesu jej rozwoju i obszaru wdrażania. Badanie rynku przeprowadzone przez Microsoft wśród organizacji o wysokiej dojrzałości wykazało, że menedżerowie zdający sobie sprawę z realnych możliwości AI, są również świadomi tego, że proces jej adaptacji musi przebiegać odpowiedzialnie.
– Należy zacząć od otwartego podejścia do kwestii wykorzystywania danych w organizacji, bo to właśnie one stanowią podstawę AI i to one są gwarancją dalszych wyników. Liderzy odnoszący sukces wspierają integracyjne podejście do tej części sztucznej inteligencji – zaznaczyła Mitra Azizirad – wiceprezes ds. marketingu AI w Microsoft.
Moduły kultury i odpowiedzialności w AI Business School również skupiają się na danych. Firmy, które z powodzeniem stosują AI, muszą otwarcie wymieniać dane pomiędzy wewnętrznymi działami i funkcjami biznesowymi – wyjaśnił Azizirad – a także upewnić się, że wszyscy pracownicy mają możliwość uczestniczenia w rozwoju i wdrażaniu opartych na nich aplikacji AI.
Moduł AI Business School poświęcony implikacjom odpowiedzialnej AI przedstawia własną pracę Microsoftu w tym obszarze. Materiały szkoleniowe zawierają rzeczywiste przykłady, na podstawie których liderzy Microsoftu wyciągnęli wnioski. Podkreślają oni wagę konieczności ochrony systemów AI przed złośliwymi atakami oraz potrzebę wczesnego wykrywania błędu systematycznego w zbiorach danych wykorzystywanych do szkolenia modeli uczenia maszynowego.
– Z czasem, gdy firmy staną się operacyjnie zależne od algorytmów uczenia maszynowego i zbudowanych przez nie modeli, znacznie większy nacisk zostanie położony na odpowiedzialne zarządzanie wewnątrz organizacji– dodał McQuire, analityk CCS Insight.