Coraz częściej nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania bez technologii. Na przykład sztuczna inteligencja, której niektórzy się boją, inni nie rozumieją. Jednak ci, którzy współtworzą te rozwiązania podkreślają, że nigdy nie zastąpi ona człowieka, tylko rozszerzy ludzkie możliwości. Warto tutaj wspomnieć chociażby o szansach jakie tworzy AI w sektorze medycznym, w którym trafna diagnoza i dobranie skutecznego sposobu leczenia może zostać znacznie przyspieszone przez analizę
obrazów radiologicznych przez inteligentne algorytmy. Przykładem może być tu projekt przeprowadzony przez Szpital Addenbrooke’s Hospital w Cambridge – „InnerEye”. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w ciągu kilku sekund można wykryć komórki nowotworowe – co znacznie przyspiesza diagnostykę i usprawnia proces przeprowadzania zabiegów radioterapii. Człowiek nie ma nawet szans na tak szybką i precyzyjną analizę. A dzięki wczesnemu wykryciu i szybkiemu leczeniu, zapobiec można od 30 do 50% zgonów spowodowanych rakiem (Według Światowej Organizacji Zdrowia WHO).
Od niszowego IT do powszechnej cyfryzacji
Technologia wchodzi tak mocno w tkankę innych branż, że wkrótce nie będzie się mówiło o niej jako o odrębnym segmencie rynku. Kiedy zaczynałam pracę we wczesnych latach 90-tych, to IT było jedynie niewielkim działem w firmie owianym tajemnicą. Osoby tam pracujące były traktowane jako półbogowie, guru magicznej wiedzy. Nadchodzi jednak czas, kiedy każda firma stanie się technologiczna i będzie się mówiło o rozwiązaniach informatycznych w konkretnych branżach. Poczynając chociażby od sektora mody, a kończąc na budowlance czy motoryzacji. Nie będzie się tam mówiło o odrębnym IT, tylko technologii stanowiącej element każdej aktywności organizacji. To właśnie ona napędza rozwój innych segmentów i przez to jest tak widoczna.
Wystarczy spojrzeć na handel i usługi. W centrum zainteresowania podmiotów z tego sektora jest zawsze klient – świadomy swoich potrzeb i jakości usług, jakie chce otrzymywać. Ostrze technologii wykorzystywanej przez firmy będzie zawsze trafiało w indywidualne potrzeby nabywców. Właśnie ten kierunek potwierdza zainteresowanie wokół „sklepu jutra” stworzonego wspólnie z Żabką przez Microsoft i firmy z ekosystemu partnerskiego spółki. Jego wizja została zaprezentowana z okazji jubileuszu 20-lecia obecności Żabki na polskim rynku.
Punktem wyjścia całej koncepcji jest fakt, że ze względu na wzrost tempa życia, na znaczeniu zyskują oszczędność czasu i wygoda. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Żabkę, 69 proc. dorosłych Polaków przyznaje, że to właśnie wygoda podczas dokonywania zakupów jest dla nich bardzo ważna, a 65 proc. pytanych szuka rozwiązań, które ułatwiają im życie. Klienci 5.0 są coraz bardziej wymagający, a polem do rywalizacji między firmami będzie zapewnienie klientom najlepszego możliwego doświadczenia podczas zakupów.
Cyfrowy wyścig po codzienne korzyści
O cyfrowej transformacji mówią już obecnie wszyscy i każdy chce wyruszyć jak najszybciej w cyfrową podróż, której celem jest przekształcenie firmy, aby jak najskuteczniej konkurowała na rynku. Polskie spółki również widzą tę potrzebę i powstają już zespoły, które biorą na siebie odpowiedzialność prowadzenia spółki przez tę ciągłą zmianę. Z raportu „A Guide to the Future” przeprowadzonego przez Microsoft w krajach regionu Europy Centralnej i Wschodniej wynika, że w Polsce już 49% spółek posiada taki zespół. A 86% firm w Polsce widzi w cyfrowej transformacji szansę na rozwój i wzrost swojego biznesu. Aż 61% potwierdza, że organizacja wypracowała już i posiada strategię cyfrowej zmiany.
Współcześnie IT wnosi ogromny potencjał, z którego korzysta absolutnie każdy. To właśnie rozwiązania informatyczne pozwalają na włączenie osób i organizacji nie tylko do cyfrowego świata, ale do społeczności, biznesu, czy po prostu życia. Prowadzi to do różnorodności w środowisku biznesowym i społeczeństwie. Możemy pracować niemal z każdego miejsca, załatwiać sprawy urzędowe zdalnie, planować urlopy, dokonywać płatności czy zamawiać towary z całego świata. I nie ma znaczenia kim jesteś – kobietą, mężczyzną, osobą niepełnosprawną, czy pracujesz w małej, lokalnej firmie, czy w globalnej organizacji – dostęp do potencjału jaki dają technologie chociażby takie jak rozwiązania chmurowe, jest dla każdego.
Na co dzień otoczona z każdej strony projektami informatycznymi lubię i doceniam najbardziej technologie, które dają mi dostęp do informacji w każdym momencie, ponieważ właśnie to zmieniło sposób w jaki pracuję i żyję. A ponieważ nie lubię męczących podróży, ani stać w korkach, technologią, na którą najbardziej czekam jest teleportacja.