100 milionów rocznie to tylko szacunkowe straty, które ponoszą branże kolejowa, telekomunikacyjna i energetyczna w związku z narastającą falą kradzieży i dewastacji infrastruktury. Rzeczywiste straty dla gospodarki i społeczeństwa są wielokrotnie wyższe. 12 listopada br. w Warszawie odbyła się pierwsza konferencja pn. „Przeciwdziałanie kradzieżom metali”, która została zorganizowana przez Sygnatariuszy „Memorandum w sprawie współpracy na rzecz przeciwdziałania zjawisku kradzieży
i dewastacji infrastruktury”. Porozumienie to podpisano 23 sierpnia 2012 r. z inicjatywy trzech urzędów regulacyjnych – UKE, URE i UTK.
Jednym z ważniejszych punktów programu konferencji była prezentacja danych nt. skali kradzieży oraz wielkości strat jakie są nimi spowodowane. Skalę zjawiska przedstawiły urzędy regulacyjne, Orange Polska oraz Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach. Statystyki pokazuję, że zjawisko kradzieży i dewastacji infrastruktury jest trudne do opanowania i wymaga szerokiego zaangażowania społecznego i aktywnej kampanii informacyjnej. Nastąpiła duża zmiana w tym zakresie – Śląsk przestał być liderem niechlubnych statystyk, pozycję lidera przejął Szczecin, gdzie zanotowano duży wzrost kradzieży infrastruktury telekomunikacyjnej, kolejowej i energetycznej.
Skuteczne metody walki ze złodziejami infrastruktury zaprezentowali przedstawiciele Komendy Wojewódzkiej Policji z Katowic. Dzięki prowadzonym przez nich działaniom znacznie obniżono liczbę kradzieży w południowo-zachodniej Polsce. Wg policyjnych statystyk na obszarze województw południowo-zachodniej Polski w mijającym roku zanotowano blisko 50% spadek tego typu zdarzeń.
Sygnatariusze Memorandum z 23 sierpnia 2012 r. mają nadzieję, że współpraca z organami ścigania oraz wymiana doświadczeń z partnerami zagranicznymi ograniczy w przyszłości skalę zjawiska kradzieży metali, co pozwoli ograniczyć kilkusetmilionowe straty z tego tytułu, a także znacznie zwiększy bezpieczeństwo w transporcie kolejowym, poprawi ciągłość dostaw energii oraz ograniczy zakłócenia i przerwy w usługach telekomunikacyjnych.