czwartek, 21 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Mobilna gra przełomem w badaniach nad demencją

    Zobacz również

    Wprowadzona na rynek w maju tego roku przez Deutsche Telekom mobilna gra Sea Hero Quest wyznacza nowe standardy w badaniach nad demencją. Gra powstała we współpracy z organizacją Alzheimer’s Research, naukowcami i projektantami gier. Dotychczas zagrało w nią blisko 2,5 mln osób, dzięki czemu powstał pierwszy globalny zbiór danych porównawczych dotyczących ludzkiej orientacji w przestrzeni.

    - Reklama -

    Uznano to za kluczowy etap w rozwoju nowych narzędzi we wczesnej diagnostyce demencji. W grze Sea Hero Quest badano na całym świecie zdolność poruszania się w przestrzeni u osób obu płci i w każdym wieku. Zespół badaczy przedstawił wstępne wnioski z analizy zbioru danych wygenerowanych dzięki grze podczas prestiżowej konferencji światowej Neuroscience 2016, która odbyła się w San Diego.

    Gra Sea Hero Quest opracowana przez Deutsche Telekom jest doskonałym przykładem, jak etos firmy związany z odpowiedzialnością cyfrową i pozycja lidera w branży przekładają się na praktykę.

    – Miliony ludzi przekazało nam informacje, które pomogą w walce z demencją. Ta ogromna ilość danych zgromadzonych w bezpiecznej chmurze pozwala nam na dostarczenie naukowcom podstawowych informacji niezbędnych do nowatorskich badań
    –- mówi Tim Höttges, prezes Deutsche Telekom i dodaje: – Cyfryzacja ma rewolucyjne znaczenie dla postępów w zakresie zdrowia publicznego.

    Dr Hugo Spiers z University College London kierował analizami anonimowych danych graczy wraz z dr. Michaelem Hornbergerem, profesorem badań stosowanych nad demencją z University of East Anglia. Wstępne wnioski wskazują, że nasze zdolności poruszania się w przestrzeni zaczynają się pogarszać bardzo wcześnie (analiza próbek zaczyna się od wieku 19 lat) i proces ten trwa przez resztę życia (np. u osób w wieku 19 lat prawdopodobieństwo trafienia dokładnie do celu wynosiło 74%, zaś u osób w wieku 75 lat wynik ten spadał do 46%). Wynik ten w sposób istotny kontrastuje z dotychczasowymi badaniami przeprowadzonymi na mniejszą skalę (wielkość próby ok. 100 osób), które sugerowały, że takiego spadku zdolności należy spodziewać się w dopiero późniejszych latach życia.

    Jedną z pierwszych oznak demencji jest utrata zdolności poruszania się w przestrzeni i właśnie dlatego tak ważne jest lepsze poznanie związanych z tym zdolności mózgu. Pozwoli nam to bowiem stwierdzić, jakie patologiczne procesy prowadzą do powstania demencji. Ilość danych wygenerowanych dotychczas przez osoby grające w Sea Hero Quest na całym świecie jest fenomenalna i pozwala nam stworzyć globalny zbiór danych o tym, jak ludzie w każdym wieku i w każdym miejscu na świecie orientują się w przestrzeni. –wyjaśnia dr Michael Hornberger .

    Wyniki badań wskazują, że rejony mózgu odpowiedzialne za orientację przestrzenną mogą być bardziej narażone na demencję niż obszary kontrolujące pamięć. Dlatego też można byłoby w ten sposób diagnozować demencję u pacjentów, jeszcze zanim pojawią się u nich objawy utraty pamięci. To z kolei pozwoli na znacznie wcześniejsze wykrycie choroby i włączenie leczenia u pacjentów z użyciem specjalnych leków i innych metod terapeutycznych.

    Po analizie ukończonych „poziomów z flarami” (zdolność do integracji ścieżki, która ocenia zdolność do wskazania początku nowej trasy) w grze zaobserwowano, że mężczyźni i kobiety stosowali różne strategie poruszania się w przestrzeni, by ukończyć dany poziom. Stwierdzono także, że istnieją istotne różnice pomiędzy poszczególnymi krajami. Okazało się, że wśród 193 krajów, których mieszkańcy wzięli udział w badaniu, mieszkańcy krajów skandynawskich (Finlandii, Szwecji, Norwegii i Danii) mają szczególnie interesujące zdolności związane z poruszaniem się w przestrzeni. Zrozumienie tych różnic ma istotne znaczenie, ponieważ umożliwia uwzględnienie odpowiednich czynników podczas diagnozy i leczenia, co powinno pozwolić na uzyskanie większej dokładności i skuteczności.

    – Jest to dotychczas jedyne w swoim rodzaju badanie o takiej skali. Jego dokładność jest największa wśród wszystkich poprzednich badań w tym obszarze – wyjaśnia dr Hugo Spiers, podkreślając, jak ważna jest ta gra. – Wnioski uzyskane na podstawie gry mogą znacząco pomóc w uzyskaniu postępów w badaniach nad demencją. Możliwość rozpoznania demencji na wczesnym etapie, zanim u pacjentów pojawią się jakiekolwiek oznaki utraty pamięci, byłaby ogromnym przełomem. Badanie to daje nam możliwość poprawy jakości życia milionów ludzi zmagających się z demencją oraz osób znajdujących się w grupie ryzyka.

    Technologie chmury obliczeniowej napędzają dalszą cyfryzację, a technologie cyfrowe są ogromną nadzieją dla sektora opieki zdrowotnej, jak podkreśla dr Axel Wehmeier, dyrektor zarządzający Telekom Healthcare Solutions. – Nasze doświadczenie cyfrowe w połączeniu z wiedzą naukową i doświadczeniem naszych partnerów pozwoliły nam zrobić wielki krok w badaniach nad demencją. Wstępne wyniki tego projektu potwierdzają, że zmierzamy we właściwym kierunku. Badania są najbardziej wydajne, gdy mogą być oparte na innowacyjnej współpracy międzysektorowej, tak jak w tym przypadku. Teraz mamy przyjemność ogłosić, że poszliśmy o krok dalej i obecnie pracujemy z naukowcami nad przystosowaniem gry Sea Hero Quest do użycia w warunkach klinicznych.

    W ramach kolejnego etapu prac gra Sea Hero Quest może teraz służyć do wczesnej diagnostyki demencji, a także może wpływać na leczenie pacjentów na nią cierpiących. W tym procesie gra mobilna zostanie wykorzystana do zmierzenia potencjalnej poprawy orientacji przestrzennej u pacjentów. Wprowadzenie gry Sea Hero Quest do otoczenia klinicznego pozwoli zmierzyć potencjalne postępy w rozwoju zdolności poruszania się w przestrzeni. Dlatego też mogłaby ona zostać wykorzystana w badaniach nad lekami, aby ustalić skuteczność leczenia farmakologicznego.

    Konieczna jest dalsza analiza danych, która ma potrwać jeszcze dwa lata. W kolejnych analizach dokonana zostanie ocena sześciu innych cech demograficznych monitorowanych w grze, w tym poziom wykształcenia, dominująca ręka, samoocena orientacji w przestrzeni, środowisko geograficzne, w którym wychowywali się gracze, liczba godzin snu oraz ilość czasu spędzana każdego dnia w podróży. Wyniki tych badań będą prawdziwym przełomem w walce z demencją, która do 2050 r. dotknie aż 135 mln ludzi na całym świecie.

    Gra jest cały czas dostępna i można pobrać ją bezpłatnie z App Store i Google Play. Dane uzyskane dzięki niej nadal są przekazywane naukowcom i specjalistom zajmującym się demencją.

    ŹródłoT-Mobile
    guest
    0 Comments
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...