Z badań Ipsos MORI przeprowadzonych na zlecenie Microsoft wynika, że 1/3 pracowników w polskim małym i średnim biznesie nadal najchętniej komunikuje się z klientami w trakcie bezpośrednich spotkań. Przedstawiciele europejskich firm wybierają częściej interakcję za pośrednictwem e-maila, do czego przyznaje się 34 proc. respondentów. Jednocześnie 14 proc. polskich pracowników przyznało, że kończy swoje codzienne zadania firmowe podczas podróży samochodem czy w domu (18 proc. wskazań).
Statystyki wyraźnie pokazują, że praca w terenie z różnych miejsc staje się standardem, który wymaga odpowiednich narzędzi do komunikacji i współpracy.
Twarzą w twarz z klientami
Polscy respondenci zwrócili uwagę, że najlepszą, preferowaną przez nich formą komunikacji z klientem jest kontakt bezpośredni. Potwierdza to co trzeci badany przedstawiciel MŚP w Polsce. Reprezentanci firm z Europy chętniej kontaktują się z klientami przez e-mail (34 proc. wskazań). W przypadku polskich firm ten sposób komunikacji wybiera 28 proc. uczestników badania. Kontakt telefoniczny okazał się trzecim wyborem, wskazywanym przez 23 proc. Polaków i 21 proc. pracowników z pozostałych krajów Europy. Na szarym końcu uplasowały się media społecznościowe, wybierane odpowiednio przez 6 proc. Polaków i 4 proc. pracowników z innych krajów europejskich.
– 81 proc. polskich pracowników twierdzi, że technologia zwiększa ich elastyczność i możliwość pracy z dowolnego miejsca. W tym przypadku jesteśmy większymi optymistami niż przedstawiciele innych europejskich firm. Skala zastosowania np. urządzeń mobilnych w firmach jest bardzo wysoka, ale wciąż nie wykorzystujemy pełni ich możliwości. Pracownicy MŚP w Polsce preferują spotkania bezpośrednie z klientami, warto jednak pamiętać, że rozwiązania w chmurze mogą podnieść ich efektywność. Podczas wizyty u klienta możemy zdalnie sięgnąć po dane w czasie rzeczywistym, bo mamy do nich bezpieczny dostęp, bez konieczności powrotu do biura. Możemy współtworzyć dokument zamówienia z klientem, przeprowadzić prezentację na żywo czy zaprosić na spotkanie innego pracownika przez Skype. Jednym słowem możemy sprawniej i szybciej obsłużyć klienta, niezależnie od tego, gdzie się z nim spotkamy, a to staje się dzisiaj kluczowe – podkreśla Tomasz Dorf, odpowiedzialny za sektor MŚP w polskim oddziale Microsoft.
Wiele lokalizacji – jedno źródło danych
Ponad połowa polskich przedstawicieli MŚP pytanych o miejsce zakończenia swoich codziennych obowiązków służbowych wskazuje tradycyjne biuro (51 proc.). Jednak, druga połowa wybrała zupełnie inne miejsca, np. własny dom (18 proc.), samochód (14 proc.), domowe biuro (11 proc.) centrum co-workingowe (9 proc.) czy restaurację (4 proc.). Przedstawiciele europejskich firm są podobni w swoich opiniach, aczkolwiek procent osób kończących pracę w tradycyjnym firmowym biurze jest jeszcze mniejszy, bo sięga 43 proc. Sporą popularnością cieszy się przestrzeń co-workingowa (16 proc. wskazań) oraz praca z domu (14 proc. wskazań).
Elastyczny i mobilny styl pracy nie jest domeną jedynie sektora nowoczesnych usług czy start-upów, ale również tradycyjnych biznesów. Potwierdza to firma Instal Warszawa S.A., jedna z większych firm budowlano-instalacyjnych w Polsce. Od ponad 60 lat realizuje kontrakty w skali lokalnej i międzynarodowej. Spółka specjalizuje się w kompleksowych realizacjach, m.in. w zakresie obiektów przemysłowych, gospodarki wodno-ściekowej czy instalacji wentylacji i klimatyzacji. Firma przeprowadziła szereg inwestycji związanych z budową obiektów przemysłowych, wodno-ściekowych, gospodarki odpadowej oraz użyteczności publicznej (centra edukacyjne, sportowe, biurowce, hotele, szpitale).
Decyzja o wyborze rozwiązań chmurowych umożliwiających zdalną, ale skuteczną pracę w terenie wynikała przede wszystkim z rozproszonej struktury zespołu, który pracuje na budowach rozsianych po całej Polsce, a nawet świecie.
– Nasi pracownicy działają w wielu różnych miejscach, które zmieniają co kilka-kilkanaście miesięcy. Specyfika naszej pracy wymaga dostępu do dokumentów w czasie wyjazdów, delegacji oraz z domu podczas pracy zdalnej. Dodatkowo musimy mieć możliwość przesyłania dużych dokumentacji dla potrzeb działu wycen oraz realizacji budów– podkreśla Justyna Leszczyńska, Dyrektor Pionu Technicznego w Instal Warszawa.
Proces transformacji od tradycyjnych rozwiązań do chmury zachodził razem z kompleksową zmianą rozwiązań informatycznych. Jak podkreśla Justyna Leszczyńska, proces został przeprowadzony sprawnie i przyzwyczajenie się do nowych rozwiązań nie stanowiło problemu.
Kierownictwo firmy zwraca również uwagę na to, że rozwiązania chmurowe zdecydowanie poprawiły efektywność pracy, wskazując przy tym na konkretne kwestie. – Nie ma konieczności przesyłania kontrahentom płyt z dokumentacją do wyceny. Możemy pracować zdalnie – z domu, hotelu, każdego puntu w Polsce. Ograniczyliśmy również czas związany z przygotowaniem materiałów. Dodatkowo wyeliminowaliśmy błędy i zagrożenia związane z przenoszeniem danych firmy np. na pendrive – dodaje Justyna Leszczyńska.
– Oprócz wskazanych korzyści wdrożenia chmury w Instal Warszawa obniżyliśmy koszty projektu o 60 proc. – dodaje Michał Bonarski z firmy ASSIT, która była partnerem technologicznym wprowadzenia rozwiązań chmurowych w Instal Warszawa. – Często porównuję chmurę do zabawy klockami lego. Na początku bawimy się tylko kilkoma elementami, ale jak zauważymy kolejne korzyści to pragniemy więcej i więcej. Najważniejsze, że dzięki chmurze nasze klocki możemy przebudowywać i dostosowywać pod potrzeby firmy w sposób elastyczny.