Tym co wyróżnia Firefox OS jest to, że system jest zbudowany wyłącznie na otwartych standardach sieciowych. Dzięki temu Firefox OS uzyskał znaczne poparcie branży od momentu jego prezentacji na targach MWC w 2013 roku. Urządzenia szybko zyskały udział w rynku Ameryki Środkowej i przy wsparciu czterech operatorów i trzech producentów sprzętu trafiły do sprzedaży w 14 krajach, w tym 9 w Europie. Elastyczność systemu umożliwia jego łatwe dostosowanie do unikalnych potrzeb lokalnych klientów,
którzy chcą zacząć korzystać ze smartfonów.
Mozilla, na stoisku 3C30 w sali 3, zaprezentuje również najnowsze wersje następujących produktów:
- Firefox Marketplace: Otwarte środowisko skupiające popularne globalne i lokalne aplikacje, wykorzystujące zasięg sieci z korzyścią dla użytkowników i deweloperów
- Firefox dla systemu Android: Łatwe w spersonalizowaniu rozwiązanie integrujące zewnętrzne usługi, umożliwiające dystrybucję treści od partnerów i połączenie z innymi urządzeniami oraz ułatwiające utrzymywanie kontaktu z innymi osobami
Rosnące wsparcie i większa dostępność
W ciągu roku od targów MWC 2013 urządzenia z Firefox OS trafiły do sprzedaży na 15 rynkach u czterech globalnych operatorów na telefonach od trzech producentów. W 2014 roku Firefox OS wejdzie na nowe, ważne rynki. Telefónica wprowadzi urządzenia z Firefox OS do swoich salonów w kolejnych ośmiu krajach: w Argentynie, Ekwadorze, Gwatemali, Kostaryce, Niemczech, Nikaragui, Panamie i Salwadorze. Natomiast Deutsche Telekom rozszerzy ofertę o kolejne cztery rynki: Chorwację, Czechy, Macedonię i Czarnogórę.
Wsparcie operatorów dla Firefox OS również rośnie – Telkomsel i Indosat dołączyły do listy 21 globalnych operatów wspierających inicjatywę urządzeń otwartej sieci. Na liście tej znajdują się również partnerzy ogłoszeni w zeszłym roku: América Móvil, China Unicom, Deutsche Telekom, Etisalat, Hutchison Three Group, KDDI, KT, MegaFon, Qtel, SingTel, Smart, Sprint, Telecom Italia Group, Telefónica, Telenor, Telstra, TMN i VimpelCom.
Nowe ceny smartfonów
Spreadtrum ogłosiło projekty referencyjne WCDMA I EDGE dla Firefox OS, jak również pierwsze w branży chipsety dla smartfonów za 25 dolarów – SC6821 – co redefiniuje ceny najtańszych smartfonów na kluczowych dla wzrostu rynkach. Już teraz globalni operatorzy, tacy jak Telenor, Telkomsel i Indosat oraz partnerzy, jak Polytron, T2Mobile i Thundersoft, wyrażają zainteresowanie tymi rozwiązaniami.
– W ciągu zaledwie sześciu miesięcy, Firefox OS ustanowił swoją pozycję na docelowych rynkach – powiedział John Jackson, VP Mobility Reasearch, IDC. – Dzisiejsze informacje podkreślają gwałtowne dojrzewanie platformy i zalety rozwijającego się ekosystemu. Nowe produkty, narzędzia, kategorie, partnerzy, funkcje i niezwykle konkurencyjne ceny przyczynią się do dalszego rozwoju Firefox OS w 2014 roku. IDC przewiduje, że sprzedaż Firefox OS rok do roku wzrośnie sześciokrotnie w samej kategorii smartfonów.
Elastyczność i dostosowanie
Urządzenia z Firefox OS to pierwsze urządzenia w całości zbudowane w oparciu o otwarte standardy sieciowe, gdzie każda funkcja jest tworzona jako aplikacja HTML5. Mozilla pokazała przyszły kierunek rozwoju Firefox OS na spotkaniu prasowym, demonstrując, jak elastyczność, skalowalność i potencjał dostosowania systemu umożliwiają użytkownikom, deweloperom i partnerom branżowym tworzenie dokładnie takich doświadczeń mobilnych, jakich tylko chcą. Operatorzy mogą z łatwością dostosować interfejs i stworzyć lokalne usługi, odpowiadające potrzebom ich klientów.
Deutsche Telekom korzysta z tych możliwości dostosowania rozwijając nowe funkcje Firefox OS na potrzeby projektu “the Future of Mobile Privacy” – aby wraz z Mozillą zbliżyć ochronę prywatności do użytkowników. Zespoły odpowiadające za prywatność w obu organizacjach ściśle współpracowały przez ostatni rok nad stworzeniem koncepcji i rozwojem nowych funkcji prywatności, obecnie poddawanych testom pod kątem wprowadzenia ich do przyszłych wydań Firefox OS.
Firefox OS jest również rozwijany pod kątem innych urządzeń. Partnerzy i kontrybutorzy pracują nad optymalizacją oprogramowania pod telewizory, tablety i inne urządzenia. W styczniu Panasonic poinformował o partnerstwie z Mozillą, mającym na celu wydanie nowej generacji telewizorów SmartTV, działających na systemie Firefox OS.
– Firefox OS miał świetny start. Wprowadziliśmy smartfony w lipcu i od tego czasu rozszerzyliśmy ofertę na 15 rynków – powiedział Jay Sullivan, Chief Operating Officer w Mozilli. – Mieszkańcy Ameryki Łacińskiej i Europy Wschodniej chętnie zamienili swoje proste telefony na smartfony z Firefox OS, uzyskując dostęp do sieci i aplikacji. Sprzedaż znacznie przekroczyła nasze oczekiwania. Ale 2013 rok był dopiero początkiem. W 2014 roku wprowadzamy nowe funkcjonalności, a nasi partnerzy rozszerzają portfolio urządzeń. Umożliwiamy również powstanie nowej kategorii smartfonów, wycenionych na około 25 dolarów, co pozwoli jeszcze większej ilości osób na całym świecie dołączyć do sieci.
Łatwiejsze wsparcie
Mozilla spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony producentów w branży mobilnej, którzy chcą wyróżnić się, produkując telefony i tablety z Firefox OS. Aby pomóc w zaspokojeniu tej potrzeby i wesprzeć kolejną fazę rozwoju produktów, Mozilla uruchomiła portal dla partnerów, gdzie znajdą oni informacje ułatwiające wprowadzenie produktów na rynek. Wszystkie zasoby i informacje o marce potrzebne do wprowadzenia urządzeń z Firefox OS są dostępne dla partnerów w jednym miejscu.
Mozilla wraz z partnerami zawiązała w 2013 roku Open Web Device Compliance Review Board (CRB), aby wspierać sukces ekosystemu. Celem CRB jest zdefiniowanie i rozwijanie procesu dążenia do zapewnienia kompatybilności API i konkurencyjnej wydajności urządzeń otwartej sieci.
TV z Firefoxem
Ja czekam na TV z tym firefoxem. To może być naprawdę ciekawe połączenie