Spółka Multimedia Polska osiągnęła w I kwartale 2011 r. 148,7 mln zł przychodów (wzrost o 7,6% rok do roku). Wzrost przychodów, to w głównej mierze zasługa dynamiki wzrostów w segmencie telewizji cyfrowej (DTV), szerokopasmowego dostępu do internetu oraz w telefonii usług hurtowych i WLR. Struktura przychodów utrzymuje się niezmiennie w optymalnych proporcjach. Około połowy stanowią wpływy ze sprzedaży usług telewizyjnych.
Pozostała część pochodzi ze sprzedaży internetu i usług głosowych, przy czym rośnie znaczenie internetu w strukturze sprzedaży. Jednocześnie Multimedia Polska systematycznie zwiększyły przychody na abonenta (ARPU). Miesięczny ARPU wyniósł w I kwartale 2011 r. 68,26 zł, co oznacza wzrost o ponad 3% w porównaniu do I kwartału 2010 r.
– I kwartał roku możemy uznać za udany biorąc pod uwagę, że nasze wysiłki skoncentrowane były na wdrożeniu nowej strategii cenowej, budowie atrakcyjnej oferty programowej dla abonentów, a także refinansowaniu zadłużenia. To wszystko znalazło odzwierciedlenie w wynikach I kwartału 2011 r. Zakładamy, że koszty poniesione w tym kwartale, spowodują wzrost dynamiki osiąganych wyników w kolejnych kwartałach tego roku – mówi Andrzej Rogowski, Prezes Zarządu Multimedia Polska.
EBITDA i zysk netto
W I kwartale 2011 r. skorygowany zysk EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja pomniejszony o jednorazowe zdarzenia) wyniósł 77,8 mln zł, co oznacza wzrost o 6,7% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Kwartalna marża EBITDA utrzymywała się na poziomie powyżej 50%. Szybki wzrost EBITDA to efekt restrykcyjnej polityki kosztowej prowadzonej konsekwentnie w poprzednich kwartałach.
W efekcie prowadzonych działań, w I kwartale 2011 r. w ujęciu miesięcznym koszty operacyjne w przeliczeniu na sprzedaną usługę (RGU) wyniosły 17,0 zł, co oznacza spadek o blisko 3% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Spółka odnotowała nieznaczny spadek zysku netto w I kwartale 2011 r. tj. o 4,9% do 20,4 mln zł. Jest to związane w głównej mierze z refinansowaniem zadłużenia i emisją obligacji, a także wzrostem wartości odsetek z tytułu zadłużenia. Koszty finansowe wzrosły rok do roku o ponad 70%, do 13,7 mln zł.
100 tys. abonentów Triple Play
Łączna liczba sprzedanych usług (RGU) na koniec I kwartału 2010 r. wynosiła niemal 1,38 mln, co oznacza wzrost o ponad 130 tys. w stosunku do stanu na koniec I kwartału 2010 r.
Z pakietu Triple Play (wszystkie trzy usługi) w I kwartale 2011 r. korzystało prawie 100 tys. abonentów –10% więcej niż przed rokiem. W przypadku Double Play było to blisko 236 tys. klientów tj. o ponad 9% więcej niż w analogicznym okresie 2010 r. Dzięki rosnącej popularności pakietów liczba usług przypadająca na jednego abonenta zwiększyła się z poziomu 1,86 w I kwartale 2010 r. do 1,98 w I kwartale 2011 r. Tradycyjnie wskaźnik ten odnotował kolejny rekordowy poziom. Zakładając utrzymanie dotychczasowego trendu, można założyć, że już w II kwartale przeciętny abonent Multimedia Polska korzystał będzie średnio z 2 usług.
Internet
W I kwartale 2011 r. spółka miała 371 tys. internautów, czyli ponad 12% więcej niż rok wcześniej. Wartość przychodów w tym segmencie wyniosła w I kwartale 2011 r. 40,8 mln zł, i rosła szybciej niż baza abonentów internetowych tj. o 16%.
– Internet utrzymując wysoką dynamikę wzrostu zarówno liczby abonentów, jak i wartość sprzedaży, z kwartału na kwartał staje się coraz bardziej znaczącym segmentem naszej działalności. Skalę tę potwierdza relacja wartości przychodów z internetu do przychodów z analogowej telewizji kablowej – komentuje Andrzej Rogowski.
W ubiegłym roku przychody z internetu stanowiły 58% sprzedaży tradycyjnej telewizji analogowej. W I kwartale tego roku było to już 70%.
– Oferta programowa dopasowana do oczekiwań klientów oraz zachowanie rozsądnej ceny, to klucz do sukcesu, który napędza nie tylko sprzedaż internetu, ale także pozostałych usług – dodaje Andrzej Rogowski.
Telewizja
Segment telewizji pozostaje wciąż kluczowym elementem struktury przychodów Multimedia Polska. Coraz większe znaczenie odgrywa jednak telewizja cyfrowa (DTV i IPTV), która zapewniła niemal 12,6 mln zł przychodów w I kwartale 2011 r. tj. o 42% więcej niż przed rokiem. Wartość łącznych przychodów z telewizji (analogowej i cyfrowej) w pierwszym kwartale wyniosła 71,3 mln zł. Rok wcześniej było to 69 mln zł. Rosła także liczba RGU. Na koniec I kwartału 2011 r. spółka miała 754 tys. RGU telewizji, w tym już niemal 154,5 tys. RGU telewizji cyfrowej w technologii DTV oraz IPTV. Baza użytkowników telewizji cyfrowej wzrosła o blisko 45% w ciągu roku.
– Dalszy dynamiczny wzrost przychodów i liczby użytkowników telewizji cyfrowej z pewnością potwierdza słuszność naszej strategii. Usługi dodane takiej wideo na żądanie (VoD) czy interaktywna telewizja aMazing, a także coraz atrakcyjniejsze pakiety programowe powodują, że telewizja cyfrowa zapewniła nam już ponad 18% przychodów z telewizji podczas gdy rok temu było to niecałe 13% – mówi Andrzej Rogowski.
Dzięki rosnącemu zainteresowaniu telewizją cyfrową rośnie także miesięczne ARPU na usługę. W I kwartale 2011 r. było to 28 zł miesięcznie. Rok wcześniej 0,9 zł mniej.
Usługi głosowe
Multimedia Polska odnotowuje stabilny poziom przychodów w segmencie usług głosowych. W I kwartale 2011 r. wyniosły one 32 mln zł i były o 7% wyższe niż w analogicznym okresie 2010 r. To w dużej mierze zasługa wzrostu przychodów z tytułu sprzedaży usługi WLR, a także usług interkonektu hurtowego. Przychody z tytułu VoIP i PSTN pozostały na stabilnym poziomie, dzięki popularności usługi VoIP, rosnącej licznie użytkowników WLR, ale także tradycyjnej usługi PSTN, Multimedia Polska po raz kolejny uzyskały wzrost liczby użytkowników telefonii stacjonarnej. Na koniec marca 2011 r. spółka sprzedała 258 tys. usług głosowych, czyli blisko 15% więcej niż przed rokiem.
– Segment telefonii stacjonarnej jest najbardziej stabilnym źródłem przychodów co znajduje odzwierciedlenie zarówno we wzroście liczby abonentów, jak i przychodów, choć generalnie cały rynek zmierza w innym kierunku – mówi Andrzej Rogowski. – Ponadto niedawno prowadzona na komercyjną skalę, usługa WLR okazała się strzałem w dziesiątkę. Mamy już ok. 30. tys. abonentów – dodaje.
Inwestycje Multimedia Polska
Grupa Multimedia Polska zainwestowała w I kwartale 2011 r. 31,4 mln zł, z czego w tzw. inwestycje rozwojowe (zwiększenie zasięgu usług oraz aktywacja nowych abonentów) około 85% tej kwoty. W efekcie liczba nowych gospodarstw, które znalazły się w zasięgu sieci Multimedia Polska zwiększyła się o 2,5 tys. Nowe HP (gospodarstwa domowe w zasięgu sieci) zostały włączone przede wszystkim w Warszawie, Toruniu, Lublinie i Gorzowie Wielkopolskim.