W II kwartale 2011 r. skorygowany EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja skorygowany o jednorazowe zdarzenia) wyniósł 87,9 mln zł, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do analogicznego okresu 2011 r. W I półroczu 2012 r. Multimedia Polska wypracowały EBITDA na poziomie 169,9 mln zł, tj. o 8% wyższym niż w tym samym okresie przed rokiem. Spółka nadal utrzymuje niski poziom kosztów operacyjnych w ujęciu miesięcznym.
– Utrzymanie dwucyfrowego tempa wzrostu przychodów i EBITDA w trudnym otoczeniu gospodarczym z pewnością daje nam powody do satysfakcji i potwierdza bardzo mocne podstawy naszej działalności oraz słuszność realizowanej strategii. Konsolidacja rynku, w której aktywnie uczestniczymy i z sukcesem zrealizowana akwizycja Stream Communications, jeszcze bardziej umacniają naszą pozycję rynkową i zwiększają potencjał dalszego rozwoju na coraz bardziej konkurencyjnym rynku mediów i telekomunikacji – mówi Andrzej Rogowski, Prezes Zarządu Multimedia Polska.
W przeliczeniu na sprzedaną usługę (RGU) ten koszt w II kwartale 2012 r. wyniósł 16,9 zł (rok wcześniej 17,2 zł) jednak uwzględniając zdarzenia jednorazowe, ten koszt wyniósłby 16,2 zł i byłby to jeden z najlepszych wyników kwartalnych w historii.
Spółka odnotowała 29,6 mln zł zysku w I półroczu 2012 r., czyli 16% mniej niż rok wcześniej. W II kwartale 2012 r. wynik netto wyniósł 10,9 mln zł. W 2011 r. w analogicznym okresie było to 15 mln zł. Główną przyczyną spadku był wzrost kosztów m.in.związanych z emisją obligacji oraz wspomniane zdarzenia jednorazowe związane m. in. z procesem audytu strategicznego w spółce. Dodatkowo Grupa odnotowała wyższą stopę opodatkowania zysku brutto (zmiana poziomu podatku odroczonego).
Przychody
Spółka Multimedia Polska osiągnęła w II kwartale 2012 r. 169,5 mln zł przychodów, a w I półroczu 2012 r. 332,5 mln zł. To w obu przypadkach 10% więcej w porównaniu do analogicznych okresów 2011 r. Wyższe przychody, to tradycyjnie efekt wysokiej dynamiki wzrostów w segmencie telewizji cyfrowej (DTV), szerokopasmowego dostępu do internetu oraz dzierżawy infrastruktury. Pozytywnie na przychody przełożyły się wyniki przejętego Stream Communications (rozpoczęcie konsolidacji od maja 2012 r.)
Podobnie jak w poprzednich kwartałach Multimedia Polska utrzymują strukturę przychodów na optymalnym poziomie. Około połowę sprzedaży stanowią wpływy z usług telewizyjnych. Pozostała część przychodów pochodzi ze sprzedaży internetu i usług głosowych (odpowiednio 28,5% i 19%).
Przychód na abonenta (ARPU) w ujęciu miesięcznym wyniósł w II kwartale 2012 r. 70,4 zł, co oznacza wzrost o ponad 2,5% w porównaniu do II kwartału 2011 r.
Łączna liczba sprzedanych usług (RGU) na koniec czerwca 2012 r. wynosiła ponad 1,68 mln, czyli ponad 16% (237 tys.) więcej w stosunku do stanu na koniec czerwca 2011 r. Skokowy wzrost liczby RGU, głównie w obszarze telewizji i internetu, to efekt przejęcia Stream Communications. Dzięki akwizycji tej spółki Multimedia Polska zyskały 121,3 tys. dodatkowych RGU.
Z pakietu Triple Play (wszystkie trzy usługi) w II kw. 2011 r. korzystało 113 tys. abonentów – blisko 12% więcej niż przed rokiem. Multimedia Polska sprzedawała w II kwartale 2012 r. łącznie 385,4 tys. pakietów (co najmniej dwie usługi). Oznacza to, że liczba RGU na abonenta wyniosła 2,08. Nieznaczny spadek w stosunku do I kwartału 2012 r. (0,03) to pochodna akwizycji Stream Communications gdzie wskaźnik ten był nieco niższy niż w Multimedia Polska. Z drugiej strony przejęte sieci dają znaczące możliwości dosprzedaży kolejnych usług istniejącym abonentom.
Telewizja
Segment telewizji niezmiennie stanowi kluczowe źródło przychodów Multimedia Polska. W I półroczu 2012 r. Multimedia miały 161,7 mln zł z tego segmentu, czyli ponad 11,4% więcej niż rok wcześniej. Tylko w II kwartale 2012 r. sprzedaż tylko tej usługi wyniosła 83,4 mln zł tj. niemal 7% więcej niż w analogicznym okresie 2011 r. Szybsze tempo zwiększenia przychodów w segmencie telewizji cyfrowej (DTV i IPTV – wzrost o 75% do 46,6 mln zł w I półroczu 2012 r.) przełożyły się na wzrost udziału w przychodach z telewizji ogółem. W I półroczu było to blisko 30% (podobny udział w samym II kwartale 2012 r.).
Obok przychodów rośnie także liczba RGU. Na koniec czerwca 2012 r. spółka miała ponad 953 tys. RGU telewizji, w tym 230 tys. RGU telewizji cyfrowej w technologii DTV oraz IPTV – to o niemal 45% więcej niż rok wcześniej. Łączna liczba RGU telewizji wzrosła o 158 tys. rok do roku. To efekt akwizycji (Stream), a także pozyskiwania nowych klientów na nowo budowanych i istniejących sieciach.
– Nasza strategia koncentracji na rozwoju nowoczesnych usług takich jak telewizja cyfrowa przynosi realne efekty w postaci rosnącej sprzedaży tego segmentu. Przejęcie Stream Communications dodatkowo wzmocniło tę część naszego biznesu. Dzięki tej akwizycji mamy jeszcze większy potencjał zwiększania przychodów w obszarze telewizji w kolejnych kwartałach – mówi Andrzej Rogowski.
Internet
Wartość przychodów w segmencie internetu wyniosła w I półroczu 2012 r. 94,8 mln zł, co oznacza wzrost o 14% w porównaniu do I półrocza 2011 r. W podobnym tempie (13%) rosły przychody w samym II kwartale 2012 r. i wyniosły 48,4 mln zł. Liczba użytkowników internetu przekroczyła 450 tys. i była o 20% większa niż rok wcześniej.
– Zbliżamy się w szybkim tempie do pozyskania półmilionowego internauty. Już dziś pod tym względem jesteśmy w ścisłej czołówce w kraju, a oczekujemy, że dzięki zrealizowanym akwizycjom i tym samym znaczącemu zwiększeniu skali, tempo wzrostu liczby internautów Multimedia Polska wzrośnie – komentuje Andrzej Rogowski. Zakładam jednak, że kluczowym czynnikiem szybszych wzrostów w segmencie Internet (jeszcze w tym roku) będzie dokonana przez nas zmiana strategii w stosunku do tej usługi, polegająca na zaoferowaniu wszystkim naszym klientom znacząco wyższych prędkości. Tym samym nasza oferta istotnie wyprzedzi ofertę wszystkich innych platform. Uzyskaliśmy więc przewagę technologiczną i konkurencyjną w najważniejszym naszym segmencie – dodaje Andrzej Rogowski.
Usługi głosowe
Spółka Multimedia Polska w I półroczu 2012 r. miała 63,3 mln zł przychodów w segmencie telefonii. Rok wcześniej było to 65,2 mln zł. W II kwartale 2012 r. przychody z tego segmentu wyniosły 31,3 mln zł podczas gdy w tym samym okresie 2011 r. było to 33,1 mln zł. Na koniec czerwca 2012 r. spółka sprzedała 277 tys. usług głosowych, czyli 2% więcej niż przed rokiem.
– Usługi głosowe, to doskonałe uzupełnienie proponowanych przez nas pakietów usług. Ważną ich częścią jest sprzedaż usług hurtowych (interkontektu). Nasza strategia w tym obszarze jest konsekwentna i w rezultacie, pomimo spadku przychodów w segmencie usług głosowych, odnotowaliśmy istotny wzrost przychodów ogółem – mówi Andrzej Rogowski.
Inwestycje Multimedia Polska
Grupa Multimedia Polska zainwestowała w I półroczu 2012 r. 205,4 mln zł. z czego 121,4 mln zł stanowiły nakłady związane z akwizycjami (głównie dotyczyło to przejęcia Stream Communications), natomiast 84 mln zł – nakłady na rozbudowę i modernizację własnych sieci (w tym 60,6 mln zł to inwestycje rozwojowe). W samym II kw. spółka zainwestowała łącznie 137,4 mln zł, w tym 21,1mln zł na inwestycje rozwojowe, a 104,3 mln zł na akwizycję.