Przychody Multimedia Polska wzrosły w I półroczu 2011 r. o 9% w stosunku do analogicznego okresu 2010 r. osiągając 303,2 mln zł. Spółka Multimedia Polska odnotowała w I półroczu 2011 r. skorygowany zysk EBITDA na poziomie 157,5 mln zł, czyli o 8% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba sprzedanych usług (RGU) wzrosła na koniec I półrocza 2011 r. o 14% do ponad 1,45 mln, w porównaniu do stanu na koniec I półrocza 2010 roku.
- Dalszy dynamiczny wzrost przychodów (o 51%) i liczby usług (o 51%) telewizji cyfrowej (DTV) w stosunku do pierwszego półrocza 2010.
- Kontynuacja trendu wzrostowego w usłudze szerokopasmowego dostępu do internetu (18% po stronie przychodów i 13% po stronie RGU).
- Rosnąca liczba sprzedanych pakietów usług potwierdzona kolejnym rekordowym wskaźnikiem RGU na abonenta, który w pierwszym półroczu 2011 r. wyniósł 1,99. przed rokiem było to 1,88.
- Średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) wzrósł w ciągu roku o 2,1 zł miesięcznie, do 69,3 zł w II kwartale 2011 r.
- Dalszy rozwój działalności w miastach objętych strategią aktywnej akwizycji: Warszawa, Tarnów, Lublin i Gorzów Wielkopolski.
– Pierwsze półrocze 2011 r. należało do udanych, o czym świadczą wskaźniki sprzedażowe i kosztowe. Nasze przychody za półrocze, po raz pierwszy, przekroczyły 300 mln zł, przy wysokiej rentowności EBITDA. To efekt utrzymywania kosztów operacyjnych w ryzach. Dynamicznie rośnie sprzedaż usług w wielu segmentach, przy satysfakcjonującym nas poziomie cen. Wzrost dynamiki przychodów i sprzedaży w bieżącym roku uważamy za nasze najważniejsze osiągnięcie, pozwalające uwiarygodnić planowane wzrosty w kolejnych okresach. Jednocześnie wskaźnik odejść klientów, czyli churn wykazuje tendencje spadkowe. To dobry sygnał na przyszłość, który potwierdza, że spółka jest bardzo dobrze przygotowana do wyzwań, które może stawiać przed nami rynek – mówi Andrzej Rogowski, Prezes Zarządu Multimedia Polska.
EBITDA i zysk netto
W II kwartale 2011 r. skorygowany zysk EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja pomniejszony o jednorazowe zdarzenia) wyniósł 79,7 mln zł, co oznacza wzrost o 8% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W I półroczu 2011 r. EBITDA wyniosła 157,5 mln zł po 8-proc. wzroście.
Spółka nadal odnotowuje spadek kosztów operacyjnych w ujęciu miesięcznym. W przeliczeniu na sprzedaną usługę (RGU) ten koszt w II kwartale 2011 r. wyniósł 17,2 zł, co oznacza spadek o blisko 0,3 zł w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Spółka odnotowała nieznaczny spadek zysku netto w II kwartale 2011 r. oraz I półroczu 2011 r. r. o 5% odpowiednio do 35,4 mln zł i 15,0 mln zł w stosunku do analogicznych okresów 2010 r. Jest to, podobnie jak w I kwartale tego roku, związane w głównej mierze z refinansowaniem zadłużenia i emisją obligacji, a także wzrostem wartości odsetek z tytułu zadłużenia. Koszty finansowe związane z obsługą zwiększonego zadłużenia wyniosły w I półroczu prawie 9 mln zł.
Mocna telewizja, coraz silniejszy internet, stabilna telefonia
Spółka Multimedia Polska po raz pierwszy przekroczyła granicę 300 mln zł przychodów. Po pierwszych sześciu miesiącach tego roku Grupa miała 303,2 mln zł sprzedaży (wzrost o 9% rok do roku). Wzrost przychodów, to tradycyjnie efekt wysokiej dynamiki wzrostów w segmencie telewizji cyfrowej (DTV), szerokopasmowego dostępu do internetu, w telefonii, usług hurtowych i WLR.
Struktura przychodów zachowuje optymalne proporcje, przy rosnącym znaczeniu internetu. Około połowy stanowią wpływy ze sprzedaży usług telewizyjnych. Pozostała część pochodzi ze sprzedaży internetu i usług głosowych. Utrzymując optymalną strukturę sprzedaży, Multimedia Polska zwiększa przychody na abonenta (ARPU). Miesięczny ARPU w II kwartale 2011 r. wyniósł 69,3 zł, co oznacza wzrost o ponad 3% w porównaniu do II kwartału 2010 r.
Pakiety usług w cenie
Łączna liczba sprzedanych usług (RGU) na koniec I półrocza 2011 r. wynosiła niemal 1,45 mln, co oznacza wzrost o ponad 180 tys. w stosunku do stanu na koniec I półrocza 2010 r.
Z pakietu Triple Play (wszystkie trzy usługi) w I półroczu 2011 r. korzystało po raz pierwszy, ponad 100 tys. abonentów – blisko 9% więcej niż przed rokiem. W przypadku Double Play, tempo przyrostu abonentów było podobne i spółka miała około 238 tys. takich użytkowników. Dzięki rosnącej popularności pakietów, liczba usług przypadająca na jednego abonenta zwiększyła się z poziomu 1,88 w II kwartale 2010 r. do 1,99 w II kwartale 2011 r. Tradycyjnie wskaźnik ten odnotował rekordowy poziom.
Internet
W I półroczu 2011 r. spółka miała 379,6 tys. internautów, czyli blisko 13% więcej niż rok wcześniej. Wartość przychodów w tym segmencie wyniosła w II kwartale 2011 r. 42,7 mln zł, i rosła szybciej niż baza abonentów internetowych tj. o 18%.
– Dzięki promowaniu pakietów o większych przepływnościach, udało nam się znacząco podnieść ARPU na usłudze internet. Dzięki temu przychody z tego segmentu wzrosły o 5% więcej niż baza RGU, zbliżając się do granicy 1/3 naszej łącznej sprzedaży, co niewątpliwe jest dobrą informacją. Utrzymywanie dwucyfrowego tempa wzrostu, przy relatywnie wysokiej bazie potwierdza, że nasza oferta internetowa jest bardzo dobrze dopasowana do oczekiwań klientów i dobrze komponuje się z innymi usługami w pakiecie. Wciąż widzimy potencjał dla dalszych wzrostów sprzedaży – zarówno pod względem liczby RGU, jak i wartości przychodów – komentuje Andrzej Rogowski.
Telewizja
Segment telewizji pozostaje wciąż kluczowym elementem struktury przychodów Multimediów. Coraz większe znaczenie odgrywa jednak telewizja cyfrowa (DTV i IPTV), która zapewniła ponad 14 mln zł przychodów w II kwartale 2011 r. tj. o 61% więcej niż przed rokiem. W całym półroczu przychody wynosiły 26,6 mln zł i były o 51% wyższe niż rok wcześniej. Wartość łącznych przychodów z telewizji (analogowej i cyfrowej) w I półroczu 2011 r. wyniosła 145,2 mln zł czyli 4,5% więcej niż rok wcześniej. W II kwartale wartość sprzedaży w tym segmencie to niemal 74 mln zł tj. o około 6% więcej niż w tym samym okresie 2010 r.
Rosła także liczba RGU. Na koniec II kwartału 2011 r. spółka miała 795 tys. RGU telewizji, w tym już 159 tys. RGU telewizji cyfrowej w technologii DTV oraz IPTV. Liczba RGU telewizji wzrosła o niemal 100 tys. rok do roku. To efekt akwizycji, a także pozyskiwania nowych klientów na nowo budowanych i istniejących sieciach.
– Telewizja cyfrowa staje się naszym standardowym produktem, co jest zgodne z naszą strategią rozwoju. Obecnie już około 20% sprzedanych usług telewizji, to telewizja cyfrowa, z licznymi pakietami tematycznymi i dodatkowymi usługami interaktywnymi. Uzyskujemy w ten sposób wyższe przychody i rosnącą liczbę lojalnych klientów – mówi Andrzej Rogowski.
Potwierdza to miesięczne ARPU na usługę w segmencie telewizji. W II kwartale 2011 r. było to 28,6 zł miesięcznie. Rok wcześniej 25,8 zł.
Usługi głosowe
Multimedia Polska odnotowuje stabilny poziom przychodów w segmencie usług głosowych. W II kwartale 2011 r. wyniósł 33,1 mln zł i były o 9% wyższy, niż w analogicznym okresie 2010 r. To w dużej mierze zasługa wzrostu przychodów z tytułu sprzedaży usługi WLR, a także usług interkonektu hurtowego. Przychody z tytułu VoIP i PSTN pozostały na stabilnym poziomie. Dzięki popularności usługi VoIP Multimedia, po raz kolejny uzyskały istotny wzrost liczby użytkowników telefonii stacjonarnej, a także przychodów. Na koniec czerwca 2011 r. spółka sprzedała 271 tys. usług głosowych, czyli blisko 17% więcej niż przed rokiem.
– Kolejny kwartał z rzędu odnotowujemy istotny wzrost przychodów i abonentów w segmencie telefonii, co jest pozytywnym zjawiskiem na tle rynku. Dobrze przygotowana oferta, dopasowana do oczekiwań klienta oraz usługi, takie jak WLR czy hurtowy interkonekt sprawiają, że potrafimy generować wzrosty na trudnym i konkurencyjnym rynku – mówi Andrzej Rogowski.
Inwestycje Multimedia Polska
Grupa Multimedia Polska zainwestowała w I półroczu 2011 r. 86,1 mln zł, z czego w tzw. inwestycje rozwojowe (zwiększenie zasięgu usług oraz aktywacja nowych abonentów) około 85% tej kwoty. W efekcie liczba nowych gospodarstw, które znalazły się w zasięgu sieci Multimedia Polska zwiększyła się o 15,7 tys. (w tym 11,8 tys. gospodarstw zyskało dostęp do pełnego pakietu usług). Nowe HP (gospodarstwa domowe w zasięgu sieci) zostały włączone przede wszystkim w Warszawie, Toruniu, Lublinie i Gorzowie Wielkopolskim.