W IV kwartale 2011 r. skorygowany EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja skorygowany o jednorazowe zdarzenia) wyniósł 87 mln zł, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. W całym 2011 r. Multimedia Polska wypracowały EBITDA na poziomie 327 mln zł tj. o 9% wyższym niż w tym samym okresie przed rokiem. Spółka nadal odnotowuje spadek kosztów operacyjnych w ujęciu miesięcznym.
– Wzrost przychodów i zysków zawdzięczamy konsekwentnie realizowanej strategii pakietyzacji usług – mówi Andrzej Rogowski, Prezes Zarządu Multimedia Polska. – Systematycznie wzrasta liczba abonentów i sprzedanych usług. Nadal odnotowujemy wysoką rentowność działalności, mimo negatywnego wpływu na nasze wyniki różnic kursowych związanych z zakupem programingu i pasma, za które częściowo płacimy w walutach obcych. Jednocześnie zachowujemy konserwatywny poziom zadłużenia. Oceniam, że jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do wyzwań jakie stawia przed nami rynek mediów i telekomunikacji. Mam tu przede wszystkim na myśli zarówno zdarzenia związane z realizacją wzrostu organicznego jak i przyspieszających procesów konsolidacyjnych.
Spółka nadal odnotowuje spadek kosztów operacyjnych w ujęciu miesięcznym. W przeliczeniu na sprzedaną usługę (RGU) ten koszt w IV kwartale 2011 r. wyniósł 16,7 zł i był to najniższy poziom w 2011 r.
Spółka odnotowała wzrost zysku netto w IV kwartale 2011 r., tj. o 81% do 45,8 mln zł w stosunku do analogicznego okresu roku 2010. Dzięki temu w całym roku zysk netto przekroczył 100 mln zł i był o 25% wyższy niż rok wcześniej. Skokowy wzrost zysku w IV kwartale ub. roku to efekt ujemnego podatku o wartości 19,1 mln zł. Ujemny podatek, to efekt utworzenia aktywa na odroczony podatek dochodowy, w związku z wyceną i ujawnieniem wartości znaku towarowego Multimediów oraz wniesienia go aportem do spółki Multimedia Polska PR. Dzięki temu spółka zbilansowała rosnące koszty związane ze wzrostem skali, zwiększonymi kosztami finansowymi i kosztami programmingu.
Stabilne źródła przychodów
Spółka Multimedia Polska osiągnęła w IV kwartale 2011 r. 162,8 mln zł przychodów, a w całym roku 622,3 mln zł. To odpowiednio 11% i 10% więcej w porównaniu do analogicznych okresów 2010 r. Wyższe przychody, to tradycyjnie efekt wysokiej dynamiki wzrostów w segmencie telewizji cyfrowej (DTV), szerokopasmowego dostępu do internetu, w telefonii, usługach hurtowych i WLR.
Podobnie jak w poprzednich kwartałach Multimedia Polska utrzymują strukturę przychodów na optymalnym poziomie. Około połowę sprzedaży stanowią wpływy z usług telewizyjnych. Pozostała część przychodów pochodzi ze sprzedaży internetu i usług głosowych (odpowiednio 27,8% i 21%). Jednocześnie Multimedia Polska systematycznie zwiększają przychody na abonenta (ARPU). Miesięczny ARPU wyniósł w IV kwartale 71,9 zł co oznacza wzrost o ponad 5% w porównaniu do IV kwartału 2010 r.
Przychód na abonenta coraz wyższy
Łączna liczba sprzedanych usług (RGU) na koniec 2011 r. wynosiła ponad 1,5 mln (1 513 tys.) co oznacza wzrost o ponad 11,8% (160 tys.) w stosunku do stanu na koniec 2010 r.
Z pakietu Triple Play (wszystkie trzy usługi) w IV kw. 2011 r. korzystało 106,1 tys. abonentów – ponad 6% więcej niż przed rokiem. Dzięki rosnącej popularności pakietów, liczba usług przypadająca na jednego abonenta nadal wzrasta i w IV kwartale 2011 r. wynosiła 2,09.
Internet
Wartość przychodów w segmencie internetu wyniosła w 2011 r. 172,8 mln zł, co oznacza wzrost o 17% w porównaniu z 2011 r. W podobnym tempie rosły przychody w samym IV kwartale 2011 r. i wyniosły 45,5 mln zł. Liczba użytkowników internetu wyniosła 400 tys. czyli 10% więcej niż rok wcześniej.
– Kontynuujemy trend dynamicznego zwiększania przychodów w obszarze internetu. Jednocześnie bardzo pozytywnym zjawiskiem jest dalszy wzrost ARPU w tym segmencie. Zawdzięczamy to dobremu dostosowaniu oferty do potrzeb klientów, o czym świadczy wpisanie do oferty prędkości 120Mb/sek oraz elastyczne zwiększanie przepływności na indywidualne życzenie klientów, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości usługi, Zamierzamy kontynuować tę politykę w kolejnych kwartałach – komentuje Andrzej Rogowski.
Telewizja
Segment telewizji niezmiennie stanowi kluczowe źródło przychodów Multimedia Polska. W ubiegłym roku Multimedia miały 295,7 mln zł z tego segmentu czyli ponad 6% więcej niż rok wcześniej. Tylko w IV kwartale 2011 r. sprzedaż segmentu wyniosła 75,8 mln zł tj. 7% więcej niż w analogicznym okresie 2010 r. Coraz bardziej rośnie znaczenie i udział telewizji cyfrowej (DTV i IPTV), która zapewniła blisko 18 mln zł przychodów w IV kwartale 2011 r. tj. o 61% więcej niż rok wcześniej. Wpływy z telewizji cyfrowej stanowiły blisko 24% całego segmentu, podczas gdy rok wcześniej było to około 16%.
Wraz ze wzrostem przychodów rośnie liczba RGU. Na koniec 2011 r. spółka miała ponad 840 tys. RGU telewizji, w tym już blisko 195 tys. RGU telewizji cyfrowej w technologii DTV oraz IPTV – to o niemal 40% więcej niż rok wcześniej. Łączna liczba RGU telewizji wzrosła o 100 tys. rok do roku. To efekt akwizycji, a także pozyskiwania nowych klientów na nowo budowanych i istniejących sieciach.
– Z kwartału na kwartał rośnie liczba abonentów telewizji cyfrowej. Dziś jest to istotne źródło przychodów nie tylko w strukturze samego segmentu telewizji, ale łącznych przychodów spółki. Dobrze przygotowane pakiety razem z innym usługami tj. internetem i telefonem cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem naszych klientów. Dla nas oznacza to rosnące wpływy i lojalność abonentów. – mówi Andrzej Rogowski.
Usługi głosowe
Spółka Multimedia Polska odnotowała także wzrost przychodów w segmencie usług głosowych. W 2011 r. wyniosły one 130,5 mln zł, co oznacza wzrost o 6% w porównaniu do 2010 r. W IV kwartale 2011 r. przychody z tego segmentu wyniosły 32,5 mln zł i były o 2% wyższe, niż w analogicznym okresie 2010 r. Na koniec 2011 r. spółka sprzedała 273 tys. usług głosowych, czyli 9% więcej niż przed rokiem.
– Usługi głosowe pozostają pewnym i stabilnym źródłem przychodów. Co ważne, bardzo dobrze komponują się w pakietach z pozostałymi usługami, które oferujemy. Dziś wiemy też, że strzałem w 10-siątkę było wprowadzenie do naszej oferty usługi WLR, z której korzystają zarówno klienci indywidualni i biznesowi.- mówi Andrzej Rogowski.
Inwestycje Multimedia Polska
Grupa Multimedia Polska zainwestowała w 2011 r. 181,6 mln zł, z czego w tzw. inwestycje rozwojowe (zwiększenie zasięgu usług oraz aktywacja nowych abonentów) około 85% tej kwoty. Akwizycje stanowiły 27,4 mln zł. W samym IV kw. spółka zainwestowała łącznie 56,6 mln zł, w tym 31.9 mln zł na inwestycje rozwojowe, a 18,9 mln zł na akwizycję.