Drugi kwartał 2017 roku przyniósł przetasowania w rankingu najpopularniejszych serwisów społecznościowych na Ukrainie. Wywodzące się z Rosji Vk.com i Ok.ru zanotowały w ostatnich miesiącach spadki odwiedzalności, natomiast Facebook.com systematycznie pnie się w górę. W ciągu dwóch ostatnich miesięcy niemal dwukrotnie spadła liczba ukraińskich internautów odwiedzających serwis Vk.com.
Podczas gdy w kwietniu skorzystało z niego blisko 13 mln osób (67 proc. internautów), w czerwcu było to już niecałe 7 mln (36 proc.). Wraz ze spadkiem popularności nastąpił też spadek czasu poświęcanego na korzystanie z serwisu przez jednego użytkownika. Kwietniowe sesje użytkowników Vk.com wynosiły średnio około 3,5 min, a czerwcowe już tylko 2,5 min.
Utrzymana trzecia lokata
Spadek odwiedzalności – z blisko 5,5 mln użytkowników w kwietniu do 1,1 mln w czerwcu – odnotował również Ok.ru. Mimo to zachował trzecią pozycję w rankingu najpopularniejszych serwisów społecznościowych na Ukrainie. Spadek nie odbił się jednak znacząco na średnim czasie wizyty w serwisie. Najwierniejsi użytkownicy Ok.ru, którzy obecnie stanowią już tylko 6 proc. ukraińskich internautów, spędzają w nim średnio 6 min.
Systematycznie w górę
Jedynym wygranym najnowszego rankingu popularności serwisów społecznościowych na Ukrainie jest Facebook.com, który w czerwcu docierał już do 56 proc. internautów. Serwis Marka Zuckerberga z każdym miesiącem odwiedza coraz większa liczba użytkowników sieci, co więcej – przyciąga on ich uwagę na dłużej. Od kwietnia do czerwca portalowi przybyło ponad 2,2 mln odwiedzających (z 8,5 mln w kwietniu do 10,8 mln w czerwcu 2017 roku), natomiast średni czas wizyty wydłużył się o niemal 1 min (z 1,5 do 2,5 min).