Z badań Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, wynika, że rozwój rynku infrastruktury EV będzie przebiegał w bezprecedensowym tempie – do roku 2017 w Europie można się spodziewać powstania ponad 2 milionów punktów ładowania. Pojazdy elektryczne (ang. electric vehicles – EV) od kilku lat cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony wielu rządów europejskich, króre starają się promować rozwój infrastruktury potrzebnej do ładowania EV.
Z badań Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, wynika, że rozwój rynku infrastruktury EV będzie przebiegał w bezprecedensowym tempie – do roku 2017 w Europie można się spodziewać powstania ponad 2 milionów punktów ładowania, z czego 3% będą stanowić szybkie i indukcyjne rozwiązania ładowania DC-DC.
Z najnowszego raportuFrost & Sullivan pt. „Analiza strategiczna infrastruktury stacji ładowania EV w Europie”wynika, że znaczący rozwój tego rynku: od mniej niż 10 000 publicznych punktów ładowania istniejących w roku 2010 do prognozowanych ponad 2 milionów w 2017, będzie w dużej mierze spowodowany zachętami i inicjatywami rządowymi.
Według analityków zespołu ds. motoryzacji Frost & Sullivan – W ciągu najbliższych 7 lat rządy krajów Europy Zachodniej przeznaczą na stacje ładowania około 700 mln EUR. Będzie to jeden z głównych czynników wpływających na gwałtowny rozwój publicznej infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych.
Przybliżona wartość całości inwestycji w Europie dotyczących budowania infrastruktury potrzebnej do ładowania EV w ciągu najbliższych 7 lat będzie prawdopodobnie wynosić około 5 mld EUR. Stosunek liczby samochodów do liczby stacji ładowania wynosi obecnie w Europie 2,5, jednak do roku 2017 wartość ta spadnie do 1,8.
– Władze w krajach Europy Zachodniej oferują klientom szereg zachęt do zakupu EV – stwierdzają analitycy Frost & Sullivan. – Zachęty te obejmują obniżenie ceny zakupu pojazdu, ulgi i zwolnienia podatkowe oraz inne korzyści, takie jak m.in. zwolnienie z opłaty za wjazd do centrum miasta, darmowe parkowanie i możliwość korzystania z wydzielonych pasów.
– Niestety, polski rynek samochodów elektrycznych nie będzie należał do europejskiej czołówki w najbliższej przyszłości – komentuje Vitaly Bielskiy, analityk ds. rynku motoryzacyjnego z warszawskiego oddziału Frost & Sullivan. – Głównym powodem jest brak rządowego wsparcia dotyczącego rynku samochodów elektrycznych czy hybrydowych oraz brak poważnych inwestycji w rozwój infrastruktury ładowania, jakie mają miejsce w Europie Zachodniej. Z tego względu pojazdy elektryczne – nowe lub przerobione na elektryczne – będą nabywane głównie przez firmy, które promują swoją dbałość o środowisko, oraz zamożne osoby prywatne, zainteresowane zaawansowanymi technologiami.
-Jednak wejście dzisiaj na polski rynek pojazdów elektrycznych – dodaje Vitaliy Belskiy – jest dobrym posunięciem dla tych firm, które oferują kompleksowe usługi w tym segmencie, takie jak usługi ładowania lub leasing samochodów czy baterii. Słabe nasycenie rynku pozwoli na uzyskanie znaczącej przewagi konkurencyjnej w perspektywie długoterminowej.
– Koszty wyprodukowania i instalacji pojedynczej stacji ładowania mogą wynosić nawet 6 tys. EUR, co oznacza, że wyposażenie całego miasta w stacje ładowania wiąże się ze znacznymi inwestycjami – dodają analitycy z zespołu ds. motoryzacji Frost & Sullivan. – Co więcej, czas powolnego ładowania wynoszący od 6 do 8 godzin oznacza, że potrzeba większej ilości stacji ładowania w celu zapewnienia stałej dostępności.
„Przyjęcie koncepcji, takich jak szybkie ładowanie DC-DC, jest niezbędne w celu znaczącego skrócenia czasu ładowania” – podsumowują analitycy Frost & Sullivan. – Stacja ładowania DC-DC będzie mogła ostatecznie produkować własną energię ze źródeł odnawialnych, zapewniając dodatkowe korzyści.
Strategiczna Analiza Europejskiej Infrastruktury Stacji Ładowania EV jest częścią programu Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw pt. Motoryzacja i Transport, który obejmuje również analizy prowadzone na następujących rynkach: Pojazdy Elektryczne: Europejskie Badanie Konsumenckie – Menedżerowie Flot i Kierowcy, Pojazdy Elektryczne: Europejskie Badanie Konsumenckie – Pojazdy Pasażerskie do Użytku Prywatnego oraz Analiza Strategiczna Europejskiego i Północnoamerykańskiego Rynku Lekkich, Średnich i Ciężkich Komercyjnych Pojazdów Elektrycznych i Autobusów. Wszystkie badania zawarte w subskrypcji dostarczają szczegółowych danych na temat możliwości rynkowych oraz trendów w branży, ocenionych w oparciu o szczegółowe wywiady przeprowadzone z uczestnikami rynku.