Wyniki za czwarty kwartał i dwanaście miesięcy 2019 r. 15,3 mln raportowanych klientów potwierdza wiodącą pozycję PLAY na rynku usług telefonii komórkowej. Przychody operacyjne w 2019 wzrosły o 2.9% r/r do 7,04 mld zł, głównie dzięki wyższym przychodom z użytkowania (przy wzroście średniego ARPU o 1,5% r/r) i lojalności klientów (poprawa wskaźnika rezygnacji r/r do 0,75%). Skorygowana EBITDA[1] na rekordowo wysokim poziomie 2,44 mld zł (+12,8% r/r) dzięki poprawie
marży na usługach o 365 mln zł.
- Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (FCFE) osiągnęły najwyższy w historii poziom 929 mln zł (+13,8% r/r), dzięki wzrostowi skorygowanej EBITDA pomimo wyższych nakładów pieniężnych i podatków
- Rozbudowa własnej sieci do docelowo 9 500 stacji bazowych na koniec 2021 r., przynosi znaczne oszczędności kosztów roamingu krajowego i zapewniała na koniec roku zasięg 4G LTE i 5G Ready na poziomie odpowiednio 98,7% i 48,3%
Play (GPW: PLY), wiodący polski operator sieci komórkowej, ogłasza dzisiaj wyniki za IV kw. i dwanaście miesięcy 2019 r. Wyniki potwierdzają wiodącą pozycję Play na rynku dzięki dalszej poprawie bazy klientów i wszystkich wskaźników finansowych.
Jean Marc Harion, Prezes P4, skomentował: – Z wielką przyjemnością prezentujemy Państwu najlepsze w historii PLAY wyniki, z rosnącymi o 3% rok do roku przychodami przekraczającymi 7 mld zł.
- W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy wdrażania naszej mobilno-centrycznej strategii, poczyniliśmy znaczne postępy we wszystkich naszych strategicznych filarach. Wprowadziliśmy na rynek nowe usługi i plany mobilno-centryczne, takie jak PLAY NOW TV BOX i grupę planów Homebox, które oferują bogate pakiety danych dla klientów indywidualnych, rodzinnych i biznesowych.
- Nasze cyfrowe podejście pozwoliło na przyspieszenie automatyzacji procesów biznesowych oraz wykorzystanie naszej regularnie aktualizowanej aplikacji samoobsługowej Play24. Wdrożenie efektywnej kosztowo sieci dało nam możliwość uaktualnienia jej do wersji 5G Ready dla prawie połowy populacji Polski.
- Wszystkie powyższe elementy w połączeniu z naszym efektywnym kosztowo modelem operacyjnym i doskonałą strategią handlową dały podstawy do osiągnięcia lepszych niż pierwotnie zakładaliśmy wyników finansowych. 15,3 mln raportowanych klientów potwierdza również naszą wiodącą pozycję na bardzo konkurencyjnym i nasycającym się rynku telefonii komórkowej.
- Rok 2020 będzie rokiem 5G. Jesteśmy gotowi w pełni wykorzystać tę szansę z korzyścią dla naszych klientów: oferowane przez nas 5G Ready obejmuje już prawie 50% populacji, rozpoczęliśmy aktualizację do wersji 5G Legacy na częstotliwości 2,1 GHz w Trójmieście i 16 dodatkowych miastach; ponadto czekamy na warunki aukcji częstotliwości 5G w paśmie C, które będą kluczowe dla dalszego rozwoju zasięgu 5G i prędkości transmisji danych.
- Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na dwie istotne zmiany, których właśnie dokonaliśmy. Po pierwsze, PLAY zdecydował się na przygotowanie wydzielenia swojej obecnej i przyszłej pasywnej infrastruktury sieciowej oraz utworzenia do jej obsługi dedykowanej spółki zależnej („TowerCo”). Po drugie, w ramach Friendly User Trial zaoferowaliśmy naszym pierwszym klientom ofertę stacjonarnych usług szerokopasmowych, która zostanie wdrożona komercyjnie w pierwszej połowie 2020 r.
Najważniejsze dane operacyjne:
- Potwierdzenie pozycji Play jako wiodącego operatora mobilno-centrycznego w Polsce:
- 15,3 mln raportowanych klientów i 12,9 mln aktywnych klientów (odpowiednio +1,7% i +2,2% r/r);
- Na koniec 2019 r. udział klientów kontraktowych na poziomie 65,5% (-0,2pp r/r), przy nieznacznej poprawie wskaźnika rezygnacji r/r do 0,75%;
- Średnie ARPU wzrosło w IV kw. do poziomu 33,0 zł (+1,7% r/r) oraz do 32,8 zł (+1,5% r/r) w całym 2019 r., przy utrzymaniu udziału pakietowych kart SIM na poziomie 41%;
- 32,2 tys. klientów usługi PLAY NOW TV BOX uruchomionej komercyjnie w kwietniu 2019