Bezpieczeństwo danych, zachowanie ciągłości działania oraz wzrost liczby urządzeń mobilnych – to najważniejsze zagadnienia, jakie wpłynęły na branżę odzyskiwania danych w 2014 roku według Kroll Ontrack. Zdaniem specjalistów, największym wyzwaniem minionego roku była pomoc przedsiębiorstwom w ochronie kluczowych informacji przed kradzieżą lub wyciekiem.
Cyberbezpieczeństwo: jak tracone były dane i jak je odzyskiwano?
W 2014 roku dużo uwagi w mediach poświęcano problemom związanym z naruszeniem bezpieczeństwa cyfrowych danych. Miało to także swoje odzwierciedlenie w praktyce. Specjaliści Kroll Ontrack przyznają, że przeprowadzili kilka dużych projektów odzyskiwania danych, utraconych w wyniku działania hakerów. W stosunku do 2013 roku, podwoiła się też liczba firm, zwracających się z prośbami o weryfikację wycieków danych. Ponadto, w minionym roku wzrosła liczba instytucji z branż takich jak zdrowie, edukacja i administracja rządowa, sięgających po oprogramowanie służące do zdalnego odzyskiwania danych.
– Począwszy od wirusów takich jak CryptoLocker, aż po zmasowane, nagłaśniane w mediach ataki na firmy i instytucje – naruszenie bezpieczeństwa danych było w 2014 roku realnym zagrożeniem dla sektora biznesowego. Praktyka pokazuje, że w takich sytuacjach czas gra kluczową rolę. Bezcenna jest szybka reakcja ekspertów, którzy zniwelują skutki szkodliwych działań i ustalą, co się dzieje z danymi firmy, gdzie są i gdzie jeszcze mogą trafić – mówi Paweł Odor, główny specjalista polskiego oddziału Kroll Ontrack.
Szyfrowanie i kasowanie danych: czy przedsiębiorstwa potrafią to robić skutecznie?
Powszechna dyskusja dotycząca bezpieczeństwa informacyjnego przyczyniła się także do zmian w postępowaniu przedsiębiorstw, zajmujących się sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, również tych produkujących oryginalne wyposażenie (OEM) oraz dystrybutorów i integratorów systemów (VAR). Wiele z nich zwracało się do Kroll Ontrack z prośbami o weryfikację dostępu do informacji zgromadzonych na ich nośnikach. Wszystko po to, aby upewnić się, że osoby nieautoryzowane nie będą miały wglądu do danych. W szczególności zależało im na potwierdzeniu protokołów szyfrowania i usuwania danych oraz zweryfikowaniu, czy spełniają one najwyższe standardy i zapewniają bezpieczeństwo klientom. Zarówno w przypadku urządzeń szyfrowanych, jak i wycofywanych z użycia, proces ten wiązał się każdorazowo z koniecznością wykonania serii specjalistycznych testów.
Utrzymanie ciągłości działania: istotna współpraca z dostawcami usług odzyskiwania danych
W minionym roku zapewnienie ciągłości działania zajęło ważne miejsce na liście priorytetów producentów nośników cyfrowych. Coraz częściej decydowali się oni na nawiązywanie partnerstwa z dostawcami usług odzyskiwania danych. Taka współpraca pozwalała na zapewnienie klientom szybszych i pewniejszych możliwości odzyskiwania informacji w przypadku uszkodzeń mechanicznych bądź błędów oprogramowania.
– Na rynku pojawiają się wciąż nowsze generacje dysków i innowacyjne technologie gromadzenia informacji. Dla nas oznacza to potrzebę dostosowania istniejących, bądź tworzenia nowych narzędzi odzyskiwania danych. Współpraca z producentami pozwala na zdecydowanie sprawniejsze opracowywanie skutecznych rozwiązań przydatnych szczególnie w sytuacji, gdy klient potrzebuje natychmiastowej pomocy. Przykładowo – umowa zawarta pomiędzy SanDisk, a Kroll Ontrack, doprowadziła do wymiany know-how, a tym samym do zredukowania czasu odzyskiwania danych z dysków SSD – podsumowuje Paweł Odor.
Odzyskiwanie danych z pamięci SDS jest możliwe!
W 2014 roku Kroll Ontrack odnotował wzrost liczby awarii pamięci masowych SDS (ang. Software Defined Storage). W sytuacjach utraty danych producenci pamięci masowych często informowali swoich klientów, że odzyskanie informacji nie jest możliwe bez kopii zapasowej. Część klientów zwracała się do specjalistów Kroll Ontrack z prośbą o podjęcie próby odzyskiwania danych. Każdy z tych przypadków był poddawany szczegółowej analizie i wymagał odbudowy map SDS, co pozwalało na odtworzenie danych aż do momentu, w którym nastąpiła awaria.
Telefony, tablety, pamięć Flash i dyski SSD: wzrost liczby przypadków utraty danych
W minionym roku zanotowano także zdecydowany wzrost liczby zapytań o odzyskiwanie danych ze smartfonów, tabletów, pamięci Flash i dysków SSD. Aż o 42 procent, w stosunku do 2013 roku, zwiększyła się liczba próśb o przywrócenie informacji ze smartfonów, o 69 procent – z tabletów, o 13 procent – z pamięci Flash, a o 48 procent – z dysków SSD.
– Mobilne urządzenia są coraz wydajniejsze i pozwalają na przechowywanie coraz większej ilości danych istotnych zarówno dla użytkowników prywatnych jak i biznesowych. Dostawcy usług odzyskiwania danych muszą więc inwestować w badania i rozwój, aby nadążyć za najnowszymi technologiami. W 2014 roku nasi inżynierowie opracowali m.in. technologię umożliwiającą naprawę systemu operacyjnego i uzyskanie dostępu do danych gromadzonych na wszystkich urządzeniach mobilnych Apple – uzupełnia Paweł Odor.