7 lutego, już po raz 13. w Polsce i w ponad stu krajach na świecie, obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) poświęcony bezpieczeństwu dzieci i młodzieży w sieci. Hasło tegorocznej edycji: „Razem zmieniamy internet na lepsze” podkreśla rolę każdego użytkownika sieci w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online. Organizatorzy polskiej edycji DBI – Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – wraz z partnerami: Fundacją Orange oraz firmą Facebook, zachęcają do
podejmowania lokalnych działań edukacyjnych oraz zapraszają profesjonalistów na konferencję inaugurującą obchody DBI w całym kraju.
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Jego celem jest promocja działań na rzecz bezpiecznego i pozytywnego wykorzystywania zasobów internetowych przez dzieci i młodzież.
Od lat obchodom tego święta w Polsce z powodzeniem towarzyszy idea angażowania w organizację DBI lokalnych ośrodków edukacyjnych i kulturalnych – szkół, domów kultury, organizacji pozarządowych.
– Zachęcamy organizatorów DBI w całym kraju do pomysłowych, niekonwencjonalnych działań i włączenia w ich realizację dzieci i młodzież. Ideą tego święta jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka. Każdy tutaj pełni ważną rolę – mówi Anna Rywczyńska koordynatorka Polskiego Centrum Programu Safer Internet z NASK.
– Z roku na rok odnotowujemy coraz większe zainteresowanie DBI. W poprzedniej edycji w inicjatywach lokalnych wzięło udział ponad pół miliona dzieci. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie ich jeszcze więcej. Każdy zgłaszający organizowaną przez siebie inicjatywę otrzymuje od organizatorów pakiet materiałów edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie – dodaje Szymon Wójcik koordynator projektu Safer Internet w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
– Blisko sto procent nastolatków i dwie trzecie uczniów szkół podstawowych korzysta regularnie z internetu, nie rozdzielając już realnej i wirtualnej rzeczywistości. Nauka bezpieczeństwa i kreatywnego wykorzystania technologii to dla nas wszystkich duże wyzwanie – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange. Inicjatywy można zgłaszać do końca lutego za pośrednictwem strony ww.dbi.pl. Dla organizatorów lokalnych inicjatyw Fundacja Orange ufundowała nagrody – wśród nich dotykowy monitor interaktywny, laptopy i projektory.
Inauguracja tegorocznego Dnia Bezpiecznego Internetu dla ponad 300 profesjonalistów pracujących z dziećmi odbywa się w warszawskim Multikinie Złote Tarasy. W jej programie organizatorzy przewidzieli krótkie prezentacje nowych projektów edukacyjnych, m.in. poświęconych bezpieczeństwu młodzieży w serwisie Facebook, oraz dyskusję panelową z udziałem profesjonalistów i młodzieży na temat pozytywnego i bezpiecznego korzystania z internetu.
– Dla Facebooka, działania na rzecz bezpiecznego internetu i świadomego korzystania z platformy mają najwyższy priorytet. Zależy nam, aby nasza polityka bezpieczeństwa i rozwiązania techniczne były czytelne, skuteczne i jak najlepiej dostosowane do dynamicznie zmieniających się realiów, w których żyjemy. Kluczowa jest wspólna, partnerska promocja zachowań, które podnoszą poziom bezpieczeństwa w internecie oraz komfort korzystania z serwisu – mówi Jakub Turowski, odpowiedzialny za politykę publiczną Facebooka w Polsce.
– Do udziału w dyskusji: „Jak uczyć o bezpieczeństwie w sieci” zaprosiliśmy nie tylko ekspertów zajmujących się edukacją na temat bezpieczeństwa w sieci. Dla nas niezwykle cenny jest głos drugiej strony, czyli młodzieży – odbiorców naszych działań – wyjaśnia Anna Rywczyńska z NASK.
Podczas konferencji zainaugurowana zostanie również nowa kampania społeczna Polskiego Centrum Programu Safer Internet „Chroń dziecko w sieci”.
– W dosyć przewrotny sposób chcemy uświadomić rodzicom dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym problem szkodliwych treści i ich odpowiedzialność za zapewnienie dziecku bezpieczeństwa. Kampania dostarczy im informacji o konkretnych zasadach i narzędziach ograniczających ryzyko kontaktu dzieci z nieodpowiednimi treściami online – mówi Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Głównym partnerem DBI 2017 jest Fundacja Orange, partnerem wspomagającym Facebook. Wydarzenie uzyskało honorowy patronat Rzecznika Praw Dziecka, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.