piątek, 22 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    NASK: Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu w Warszawie

    Zobacz również

    Nie ma zagrożeń, które istnieją wyłącznie w internecie – to najczęstszy wniosek z wystąpień uczestników konferencji z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu, zorganizowanej w Warszawie przez instytut badawczy NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Negatywne zjawiska, takie jak cyberprzemoc, przestępstwa finansowe, treści szkodliwe dla dzieci, to w ocenie ekspertów odbicie negatywnych zjawisk z realnego świata.

    - Reklama -

    – Nie oznacza to jednak, że nie należy chronić użytkowników sieci, a zwłaszcza dzieci, przed zagrożeniami, które w internecie się pojawiają. A najlepszym sposobem ochrony dzieci i młodzieży jest edukacja na temat świadomego, odpowiedzialnego i wartościowego korzystania z internetu– mówi Marcin Bochenek, dyrektor pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w NASK.

    Z tym wyzwaniem szkoły jeszcze sobie nie poradziły – wynika z badań “Nastolatki 3.0”, które na konferencji prezentował prof. dr hab. Maciej Tanaś z NASK. Większość badanych nastolatków z rówieśnikami kontaktuje się przez internet regularnie. 67,6 proc. robi to non-stop, to znaczy komunikuje się przynajmniej kilka razy dziennie. Natomiast z nauczycielami prawie 59 proc. nie komunikowała się nigdy. – Nauczyciele nie mają dostatecznej znajomości środowiska internetowego, które dla młodzieży jest środowiskiem naturalnym. Stąd edukacja na temat zagrożeń internetowych nie jest wystarczająca – mówił prof. Tanaś.

    To jednak się zmienia. Jak mówiła w czasie panelu dyskusyjnego Ewa Kędracka z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, coraz więcej nauczycieli potrafi i chce wykorzystywać nowe technologie w nauczaniu swoich przedmiotów. Natomiast edukacja o zagrożeniach powinna, jej zdaniem, odbywać się w inny sposób. -Ja nie uważam, że z dziećmi i młodzieżą o zagrożeniach w internecie wystarczy tylko rozmawiać. Uważam, że przede wszystkim swoim przykładem, własnym zachowaniem rodzice i nauczyciele kształtują postawy młodych ludzi – mówiła Ewa Kędracka.

    Starsza młodzież dostrzega zresztą niedociągnięcia dorosłych pod tym względem. “Zdarza się, że nauczyciele wrzucają na swoje profile o wiele gorsze rzeczy niż uczniowie” – mówiła uczennica Weronika Pietrzak, panelistka podczas debaty.

    W trakcie konferencji zainaugurowana została kampania społeczna “Chroń Dziecko w Sieci”, przygotowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z NASK. Kampania jest skierowana do dorosłych i ma pokazywać, jak ważna jest ochrona dzieci – zwłaszcza najmłodszych, przed szkodliwymi treściami, takimi jak pornografia, przemoc czy hejt. Częścią kampanii są proste spoty, pomagające rodzicom skonfigurować zabezpieczenia w telefonie, tak aby dziecko korzystało z niego w sposób bezpieczny.

    Inicjatywy organizowane w ramach DBI (do tej pory zgłoszonych zostało ponad 1500) będą organizowane w całej Polsce. Jednocześnie Marcin Bochenek z NASK zaprosił do współpracy wszystkie podmioty i organizacje, którym na sercu leży hasło tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu “Razem zmieniamy internet na lepsze”. – To hasło ma nam uświadomić, jak ważna jest współpraca. W NASK kierujemy się od dawna zasadą: kompetencje i odpowiedzialność. Z takim przesłaniem uczestniczymy w DBI i jesteśmy gotowi uczestniczyć w kolejnych inicjatywach, służących rozwojowi internetu, tworzeniu wartościowych treści i pokazywaniu korzyści jakie przynosi korzystanie z sieci – mówił Marcin Bochenek.

    Podczas konferencji Julia Karłowska i Agnieszka Gajewska z NASK zaprezentowały inicjatywy i projekty edukacyjne, realizowane przez Akademię NASK i portal e-learningowy IT Szkoła NASK.

    ŹródłoNASK
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Orange zamienia 3G na LTE. Poznajcie plany na pierwsze półrocze 2025

    Kontynuujemy proces modernizacji sieci mobilnej i sukcesywnie zamieniamy technologię 3G na LTE na kolejnych obszarach kraju. W pierwszym półroczu...