2 listopada Izba Gospodarki Elektronicznej rozpoczęła promocję IV edycji edukacyjnej akcji „Kupuję w internecie”, której celem jest zwiększanie kompetencji cyfrowych Polaków w obszarze zakupów online. Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Rozwoju objęło akcję honorowym patronatem. Umiejętności cyfrowe są jedną z kluczowych kompetencji współczesnego człowieka, dzięki którym może on korzystać z dobrodziejstw technologii.
Świadome i bezpieczne dokonywanie zakupów przez internet, a także znajomość swoich praw z tym związanych jest jedną z takich kompetencji, którą – poprzez naszą doroczną inicjatywę – propagujemy wśród konsumentów – informuje Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej.
e-Izba prowadzi działania edukacyjne konsumentów w ramach akcji “Kupuję w internecie” przez cały rok. Listopad jest jej punktem kulminacyjnym z uwagi na wzmożony okres zakupów świątecznych. To doskonały moment na decyzję o dokonaniu pierwszych zakupów w sieci i doświadczenia korzyści z nimi związanych.
W Polsce jest obecnie blisko 26 milionów internautów. Jak wynika z raportu “E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” 48 proc. z nich dokonało kiedyś zakupów online. To oznacza, że ponad połowa internautów nie ma doświadczenia w tym obszarze. Z kolei osoby robiące zakupy online (nawet od czasu do czasu) wśród powodów korzystania z takiej formy zakupów, podają przede wszystkim wygodę, oszczędność czasu i pieniędzy oraz większy wybór dostępnych produktów niż w przypadku sklepów tradycyjnych. W grupie kupujących online, takie zakupy są także postrzegane jako mało skomplikowane i bezpieczne.
Celem akcji “Kupuję w internecie” jest przełamanie bariery u osób niekupujących w sieci poprzez szereg aktywności edukacyjnych. W ramach akcji zaplanowano publikację edukacyjnych video z Ambasadorami akcji wśród których są: Marcin Bochenek, Dyrektor Projektów Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w NASK; Dominik Lubasz, Kancelaria Lubasz i Wspólnicy; Ewa Paga, Prezes Fundacji im. Lesława Pagi; Rafał Lew Starowicz, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Paweł Wojciechowski, Performics. Dodatkowo, powstanie materiał video, w którym konsumenci opowiedzą o tym, jak zaczęła się ich historia z zakupami przez internet.
W tej edycji nowością jest zaplanowana publikacja miniporadnika pt. „Kupuję w internecie” zawierającego: prawa konsumenta, opis procesu zakupowego, dekalog bezpiecznych zakupów online oraz wskazówki, jak kupować w internecie. Miniporadnik będzie dystrybuowany przez: Akademię Leona Koźmińskiego – zostanie także włączony jako materiał do zaliczeń przedmiotów z zakresu e-commerce i przekazany studentom; przez PARP; Fundację im. Lesława A. Pagi; a także instytut badawczy NASK. e-Izba planuje również dystrybucję poradnika do szkół ponadgimnazjalnych, zarówno wśród nauczycieli jak i uczniów.