NASK jako instytut badawczy od dawna jest obecny na rynku. Jesteśmy innowacyjni. Budujemy własne zasoby, a jednocześnie dbamy o naukowców (…) Z sukcesem komercjalizujemy wyniki naszych badań” – powiedział dr Michał Chrzanowski, dyrektor NASK, w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”, który ukazał się 18 marca br. pod tytułem „Na nauce da się zarobić”. Redaktor Artur Osiecki rozmawiał z dyrektorem NASK o roli instytutów badawczych w kształtowaniu polskiej innowacyjności oraz o sposobach
na efektywną współpracę nauki i biznesu. Podjęto kwestię skutecznej komercjalizacji badań. – Instytut będący jednocześnie przedsiębiorcą musi myśleć o rachunku ekonomicznym. Dlatego rozważnie inwestujemy środki w projekty, które kończą się prototypami i produktami, które możemy sprzedać – podkreślał w rozmowie dyrektor Michał Chrzanowski. – Istotne jest także systematyczne budowanie kompetencji i korzystanie z dotychczasowego dorobku pracowników naukowych. A miernikiem działania naukowców na rynku mogą być po prostu wyniki finansowe. My tak działamy. I właśnie dlatego wpisujemy się w długofalową strategię państwa (…) – dodał.
Nawiązując do przedstawionego przez rząd RP Planu Odpowiedzialnego Rozwoju dyrektor Chrzanowski podkreślił rolę odpowiedniego doboru kadr w realizacji programów rozwojowych: – Musimy, tak jak zakłada to plan Morawieckiego, uwolnić własny potencjał i wykorzystać dostępne już kompetencje. W naszej organizacji, w której mamy ponad 300 pracowników, nie ma osób przypadkowych. To osoby, które budowały swoje wysokie umiejętności przez długie lata.
NASK stanowi pozytywny przykład instytutu, który z sukcesami wdraża własne koncepcje innowacyjne w biznesie i potrafi dzięki temu wygenerować środki na kolejne projekty. Jak mówił Michał Chrzanowski instytut poszukiwał „dobrych wzorców na świecie i są one zarówno na uniwersytetach amerykańskich, jak i brytyjskich”. – Jednocześnie potrafimy przejść całą skomplikowaną ścieżkę związaną z wprowadzaniem nowych produktów w obszarze IT bazujących na czystej innowacyjności. Nie realizujemy projektów wtórnych, ale z sukcesem prezentujemy nowatorskie rozwiązania. Zarabiamy pieniądze, które pozwalają na rozwój kolejnych produktów – zaznaczył dyrektor NASK.
W rozmowie przedstawiona została także sytuacja finansowa NASK: – Od 2010 roku wynik finansowy jest dodatni. W 2015 roku było to już 63,5 mln zł, bo jesteśmy innowacyjni i sprzedajmy nasze pomysły. (…) Dysponujemy środkami na projekty wypracowywanymi przez instytut. Nie musimy szukać inwestorów ze świata. Sami zarabiamy, aby się rozwijać – zaznaczył dyrektor Chrzanowski.