Wyjątkowe zniżki, niezwykłe okazje, „gorące” oferty limitowane czasowo, skłaniające do jak najszybszego działania – to może być zabieg socjotechniczny stosowany przez oszustów, wykorzystujących fałszywe sklepy w sieci do pozbawienia internautów pieniędzy. Przed tym właśnie ostrzega nowy spot ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji i NASK. W ostatnich latach internet stał się dla znacznej części konsumentów podstawowym miejscem dokonywania zakupów.
Taki sposób nabywania produktów ma szereg zalet: jest wygodny, oferuje większy wybór i możliwość poznania opinii o produkcie, a także oszczędza czas.
Naturalny jest zatem fakt, że skoro konsumenci przenieśli swoje działania zakupowe do sieci, ten sam obszar stał się automatycznie polem coraz intensywniejszych działań przestępców. Liczba fałszywych sklepów w polskiej przestrzeni internetowej wyraźnie rośnie już od 2019 roku, przy czym w 2022 roku Zespół CERT Polska odnotował – w porównaniu z rokiem poprzednim – aż 34% więcej tego typu zagrożeń.
Zespół CERT Polska, działający w NASK, zbiera zgłoszenia o incydentach w sieci, reaguje na nie i buduje świadomość Polaków w tym obszarze.
– Przeciwdziałanie oszustwom związanym z zakupami online musi przebiegać równolegle z edukowaniem polskich internautów. O tym, jak niezbędne i pilne jest uświadamianie konsumentom zagrożeń związanych z dokonywaniem zakupów w sieci, świadczyć też mogą statystyki naszego zespołu pokazujące stały i znaczący wzrost liczby fałszywych sklepów – podkreśla Iwona Prószyńska z CERT Polska w NASK.
Jak bezpiecznie kupować online
Przed zakupem w nieznanym sklepie internetowym warto sprawdzić kilka elementów:
- czy na stronie jest telefon do sklepu – jego brak powinien wzbudzić czujność;
- czy sklep oferuje popularne metody płatności – fałszywe sklepy rzadko to robią;
- czy nie ma skrajnych opinii na temat sklepu.
Trwa kampania edukacyjno-informacyjna
Przed fałszywymi sklepami ostrzega kolejny ze spotów kampanii Ministerstwa Cyfryzacji i NASK. Kampania, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, ma formę 5-odcinkowego serialu. W każdym spocie przedstawione jest jedno cyberzagrożenie i kilka praktycznych wskazówek dla osób, które mogą napotkać podobną sytuację. Rozwinięcie podejmowanych tematów można znaleźć na stronie CERT Polska.
NASK i Ministerstwo Cyfryzacji współpracują, dbając o cyberbezpieczeństwo Polaków. Kampanie społeczne podnoszące świadomość użytkowników sieci mają zwracać uwagę na najczęstsze zagrożenia ze strony cyberprzestępców.
W celu zwalczania stron, które służą do wyłudzania pieniędzy, CERT Polska od ponad trzech lat prowadzi listę ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami. Tylko w 2022 r. zostały na niej umieszczone 43 283 domeny, co przyczyniło się do zablokowania blisko 21 milionów prób wejścia na strony, które wyłudzają dane dostępowe do kont bankowych, dane osobowe i hasła serwisów społecznościowych. Każda z tych milionów prób mogła się skończyć bardzo dotkliwą, wymierną krzywdą konkretnego użytkownika polskiego internetu.