Baza klientów usług szerokopasmowych Dotychczasowej Netii wzrosła do 750.156 na dzień 31 grudnia 2011 r., co stanowiło wzrost o 3% z poziomu 731.699 na dzień 30 września 2011 r. Baza klientów usług głosowych Dotychczasowej Netii wyniosła 1.177.408 na dzień 31 grudnia 2011 r. w porównaniu do 1.218.567 na dzień 31 grudnia 2010 r. Netia odnotowała łączny spadek liczby klientów usług głosowych netto o 13.228 – podała Spółka publikując wyniki finansowe za 2011 r.
- Odnotowywany stale postęp w segmentach klientów korporacyjnych oraz małych i średnich firm został częściowo zniwelowany przez trudniejsze warunki w sektorze klientów indywidualnych i płaskie przychody w segmencie usług dla innych operatorów. · Skorygowany zysk EBITDA za cały 2011 r. wyniósł 403,2 mln PLN, wykazując wzrost o 12% w stosunku do 2010 r. Powyższy wzrost był wynikiem wzrostu bazy klientów, jej korzystniejszej struktury, wpływu wykorzystywanych technologii, a także zwiększonej kontroli kosztów przy relatywnie stabilnych poziomach ARPU. Skorygowany zysk EBITDA za IV kw. 2011 r. utrzymał się na wysokim poziomie 103,4 m PLN wobec rekordowego wyniku EBITDA w III kw. 2011 r. w kwocie 105,4 mln PLN. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 25,3% za cały 2011 r. oraz 25,8% za IV kw. 2011 r. w stosunku do 22,9% za cały 2010 r. i 26,7% za III kw. 2011 r.
- Zysk w kwocie 220,7 mln PLN związany z odwróceniem wcześniejszych odpisów aktualizujących został odnotowany w IV kwartale 2011 r. w wyniku przeprowadzenia corocznego testu na utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych dla ‘Dotychczasowej Netii’. Test porównuje wartość księgową rzeczowych aktywów trwałych z estymacją Zarządu co do przyszłych przepływów pieniężnych z istniejących aktywów i projektów. Tym samym kalkulacja powyższa nie obejmuje synergii Netia SA ogłasza wyniki za IV kwartał i rok obrotowy 2011 2 integracyjnych związanych z nabyciem spółek Telefonia Dialog SA oraz Crowley Data Poland Sp. z o.o., które dla potrzeb testu dotyczącego 2011 r. są traktowane jako odrębne ośrodki wypracowywania środków pieniężnych (CGU – „Cash Generating Units”). Głównym powodem odwrócenia po raz drugi z rzędu znaczących odpisów aktualizujących było przyjęcie nieco niższego poziomu średniego ważonego kosztu kapitału (WACC) i uwzględnienie spodziewanych przepływów pieniężnych z tytułu wdrożonych w 2011 r. usług telewizyjnych. Odwrócenie odpisów aktualizujących podwyższa zysk netto oraz kapitał dostępny do podziału pomiędzy akcjonariuszy za 2011 rok, jednocześnie zwiększając poziom amortyzacji do pokrycia przez zysk EBITDA na 2012 rok oraz na lata przyszłe (porównaj rozdział „Skonsolidowane Sprawozdanie Finansowe”). Na chwilę obecną Grupa Netia dokonała odwrócenia odpisów aktualizujących w maksymalnej możliwej do odwrócenia wysokości, co podkreśla zwrot jaki dokonał się w działalności grupy w ostatnich latach.
- Zysk EBITDA wyniósł 606,8mln PLN za cały 2011 r. oraz 313,4 mln PLN w IV kw. 2011 r. wykazując wzrost o 3% w stosunku do 2010 r. oraz o 203% w porównaniu do III kw. 2011 r. Odzwierciedlone w EBITDA zyski o charakterze jednorazowym w 2010 r. oraz 2011 r. były powiązane z odwróceniem wcześniejszych odpisów aktualizujących, wynoszących 220,7 mln PLN w 2011 r. i 221,2 mln PLN w 2010 r., oraz ze zbyciem transzy sprzętu transmisyjnego do P4 w kwocie 7,3 mln PLN, odnotowanym w 2010 r. Koszty o charakterze jednorazowym dotyczyły projektów akwizycyjnych, które wyniosły 10,4 mln PLN w 2011 r. i 0,7 mln PLN w 2010 r., odnotowanego w 2011 r. kosztu integracji spółek Dialog i Crowley w kwocie 1,1 mln PLN oraz 5,1 mln PLN opłaty z tytułu świadczenia usługi powszechnej w 2011 r. Marża zysku EBITDA wyniosła 38,1% za 2011 r. i 78,1% za IV kw. 2011 r. w porównaniu do 37,4% za 2010 r. oraz 26,2% w III kw. 2011r.
- Zysk operacyjny wzrósł o 6% do poziomu 303,7 mln PLN za cały 2011 r. (nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych zysk operacyjny wzrósł o 70% rok-do-roku do 100,0 mln PLN) w stosunku do 285,8 mln PLN w 2010 r. (58,8 mln PLN przy wyłączeniu kosztów i przychodów jednorazowych). Zysk operacyjny w IV kw. 2011 r. wyniósł 237,2 mln PLN (27,2 mln PLN nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych) w stosunku do 27,6 mln PLN w III kw. 2011 r. (29,6 mln PLN nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych).
- Spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) zarówno w całym 2011 r. jak i w IV kw. 2011r. OpFCF zdefiniowany jako skorygowany zysk EBITDA pomniejszony o wartość inwestycji kapitałowych wyłączając nabycia sieci ethernetowych, wyniósł 173,6 mln PLN w 2011 r. w stosunku do 160,1 mln PLN w 2010 r. oraz 38,2 mln PLN za IV kw. 2011 r w porównaniu do 38,5 mln PLN w III kw. 2011 r.
- Prognoza na 2012 r. W dniu dzisiejszym Netia ogłosiła swoją prognozę na 2012 r. zakładającą przychody na poziomie 2.185,0 mln PLN, skorygowany zysk EBITDA na poziomie 600,0 mln PLN oraz skorygowany zysk operacyjny w wysokości 125,0 mln PLN. Skorygowane przepływy wolnych operacyjnych środków pieniężnych (OpFCF) są prognozowane na poziomie 300,0 mln PLN, a nakłady inwestycyjne na poziomie 300,0 mln PLN wyłączając jednorazowe nakłady inwestycyjne na integrację. Obecnie trwa proces szczegółowego planowania integracji spółek, a koszty operacyjne i nakłady inwestycyjne z nią związane są wyłączone z prognozy skorygowanych wyników. Obecnie Spółka szacuje koszty i nakłady inwestycyjne związane z integracją w 2012 r. na poziomie odpowiednio 50,0 mln PLN oraz 30,0 mln PLN. Spółka zakłada wzrost liczby usług (RGU) o 4% z aktualnej liczby prawie 2,8 miliona usług do 2,9 milionów, utrzymując przychody – w warunkach malejącego rynku usług stacjonarnych – na stabilnym poziomie w porównaniu do przychodów pro forma Nowej Netii za 2011 r., które wyniosły 2.185,0 mln PLN.
- Potencjalny program wykupu akcji własnych w 2012 r. Zarząd zamierza utrzymać elastyczność finansową umożliwiającą pozyskanie finansowania na udział w procesie dalszej konsolidacji rynku w 2012 r. Na kontynuację programu wykupu akcji własnych, w ramach udzielonego przez akcjonariuszy pełnomocnictwa, została przeznaczona kwota do 75,0 mln PLN. Rozpoczęcie programu wykupu akcji własnych jest uwarunkowane podjęciem uchwały przez Radę Nadzorczą, a potencjalny program powinien rozpocząć się przed dniem 1 czerwca 2012 r.
Dane operacyjne
- Baza klientów usług szerokopasmowych Dotychczasowej Netii wzrosła do 750.156 na dzień 31 grudnia 2011 r., co stanowiło wzrost o 3% z poziomu 731.699 na dzień 30 września 2011 r. oraz o 9% z poziomu 690.247 na dzień 31grudnia2010 r. Netia szacuje, że łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych Dotychczasowej Netii wzrósł do 11,9% z 11,5% na dzień 31 grudnia2010 r. W IV kw. 2011 r. Dotychczasowa Netia odnotowała18.457 przyłączeń netto stacjonarnych usług szerokopasmowych (7.411 nie uwzględniając akwizycji ethernetowych) w porównaniu do 12.104 przyłączeń netto w III kw. 2011 r. (6.623 nie uwzględniając akwizycji sieci ethernetowych) oraz 36.346 przyłączeń netto w IV kw. 2010 r. (29.561 nie uwzględniając akwizycji sieci ethernetowych). Spadek liczby przyłączeń netto rok-do-roku odzwierciedla zauważalnie niższe tempo wzrostu rynku oraz zaostrzoną konkurencję cenową, która ograniczała poziom sprzedaży zwłaszcza w odniesieniu do niskomarżowych usług BSA. Jednocześnie oferta Netii w ramach własnej sieci oraz w technologii LLU, generująca wyższe marże, pozostaje atrakcyjna cenowo w stosunku do ofert konkurencji, odnotowując w dalszym ciągu satysfakcjonujący wzrost bazy klienckiej.
- Baza klientów usług głosowych Dotychczasowej Netii (własna sieć, WLR i LLU). Netia szacuje, że łączny udział Dotychczasowej Netii w rynku stacjonarnych usług głosowych wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do poziomu 13,4% z 13,0%. Ze względu na zaostrzoną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym oraz koncentrację Spółki na klientach wyskomarżowych, Netia obecnie przenosi nacisk z liczby klientów usług głosowych na utrzymanie poziomu przychodów z tytułu tych usług. Baza klientów usług głosowych Dotychczasowej Netii wyniosła 1.177.408 na dzień 31 grudnia 2011 r. w porównaniu do 1.218.567 na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz 1.190.636 na dzień 30 września 2011 r. W IV kw. 2011 r. Netia odnotowała łączny spadek liczby klientów usług głosowych netto o 13.228, co było głównie związane z odchodzeniem klientów od tradycyjnych usług głosowych i usług WLR. Na dzień 31 grudnia2011 r. usługi dla 32% klientów usług głosowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii.
- Netia praktycznie zakończyła projekt rozwoju sieci LLU. Na dzień 31 grudnia 2011 r. Netia posiadała 706 uwolnionych węzłów z dostępem do około 4,9 mln linii abonenckich i obsługiwała łącznie 184.229 klientów w ramach technologii LLU. Spółka przyłączyła netto w IV kw. 2011 r. 8.794 klientów w stosunku do 16.175 klientów pozyskanych w III kw. 2011 r. oraz 28.340 w IV kw. 2010 r. Liczba migracji brutto klientów BSA/WLR na LLU wyniosła w IV kw. 2011 r. 6.650, co daje łącznie 106.968 migracji. W I kw. 2012 r. zostaną uwolnione ostatnie węzły LLU, podnosząc ich końcową liczbę do 713 węzłów.
- Rozwój sieci NGA w Dotychczasowej Netii. W 2011 r. Netia rozszerzyła zasięg istniejącej sieci NGA, umożliwiającej świadczenie usług 3play w tym IPTV, z około 30.000 do około 556.000 gospodarstw domowych, przekraczając zakładany na 2011 r. cel 500.000 gospodarstw domowych w zasięgu. Na dzień dzisiejszy 434.000 gospodarstwa domowe pozostają w zasięgu sieci miedzianej, natomiast 122.000 gospodarstw pozostaje w zasięgu szybkiej sieci ethernetowej (szczegóły dotyczące planów rozwoju sieci NGA w Nowej Netii są przedstawione w Rozdz. 2 Podsumowanie Działalności Operacyjnej).
Mirosław Godlewski, Prezes Zarządu Netii, powiedział: –Po wcześniejszej niż przewidywano finalizacji przejęcia Grupy Dialog oraz Crowley Data Poland – już w połowie grudnia 2011 roku – z wielką satysfakcją raportujemy dzisiaj po raz pierwszy nasze wyniki jako Nowa Netia – organizacja większa łącznie o 42% pod względem liczby unikalnych usług (RGU). Nowa Netia po połączeniu świadczy prawie 2,8 miliona usług, w tym ponad 900 tys. stacjonarnych usług szerokopasmowych oraz ponad 1,7 mln stacjonarnych usług głosowych, co daje odpowiednio szacunkowy udział w rynku na poziomie 14,4% i 19,9%. Około 51 tys. usług telewizyjnych i około 83 tys. mobilnych usług głosowych i dostępu do Internetu dopełnia portfolio usług świadczonych naszym klientom indywidualnym, a około 42 tys. nowych klientów biznesowych znacznie zwiększa nasz udział w trzech segmentach biznesowych. Podsumowując łączne wyniki nowej grupy za 2011 rok w ujęciu pro forma, Nowa Netia rozpoczyna 2012 rok z przychodami na poziomie 2,184.9 mln zł i skorygowaną EBITDA w wysokości 546,1 mln zł. Jako Zarząd Nowej Netii jesteśmy przekonani, że po pełnej integracji tych nowych podmiotów możemy oczekiwać nadal szybszego wzrostu niż rynek, jednocześnie znacząco poprawiając rentowność na skonsolidowanym poziomie. Projekt integracyjny, który nazwaliśmy „CDN”, został uruchomiony na początku stycznia 2012 roku i rozwija się w bardzo szybkim tempie. Naszym celem jest stworzenie jednolitej, w pełni zintegrowanej firmy, aby jak najlepiej i najefektywniej świadczyć usługi naszym klientom. Zakończyliśmy już wybór kluczowych menadżerów raportujących bezpośrednio do Zarządu i pracujemy w szesnastu równoległych zespołach merytorycznych, których zadaniem jest zdefiniowanie kolejnych poziomów kadry menadżerskiej i struktury nowego podmiotu, przypisanie kluczowych funkcji i zadań oraz wybór docelowych systemów i platform. Do końca kwietnia 2012 roku spodziewamy się osiągnięcia znaczących oszczędności z najbardziej oczywistych synergii oraz zdefiniowania ponad stu indywidualnych inicjatyw generujących synergie prowadzonych pod nadzorem specjalnie utworzonego Zespołu ds. Integracji. Opublikowane dzisiaj prognozy przedstawiają wstępne szacunki synergii i kosztów implementacji na 2012 rok. Zostaną one uaktualnione lub potwierdzone podczas publikacji wyników za I kwartał 2012 roku. Jak dotąd nie pojawiły się żadne znaczące nieprzewidziane wydarzenia i przeszkody, co pozwala nam podtrzymać ogłaszane, w chwili podpisywania umowy nabycia spółek, prognozy rocznych synergii na poziomie 106 mln zł do końca 2014 roku. Mimo ogromnego wysiłku wkładanego w proces integracji, nie zapominamy, że funkcjonujemy na ciągle rozwijającym się rynku telekomunikacyjnym i jesteśmy zdeterminowani, by nadal dostarczać najlepsze możliwe usługi dla naszych klientów. Na koniec 2011 roku w zasięgu usług o standardzie NGA było ponad 780 tys. gospodarstw domowych (włączając sieci Grupy Dialog). Usługa IPTV, internetowe opcje telewizyjne takie jak HBO GO, Kinoplex, MooD czy Ipla – treści na żądanie, „widgety” takie jak Facebook, YouTube, Gazeta.pl czy Plotek.pl dostępne na ekranie telewizora oraz funkcjonalność PVR, oparte o innowacyjne rozwiązanie jakim jest dekoder Netia Player, zostały dobrze przyjęte przez rynek. W 2012 roku mamy nadzieję na znaczący wzrost sprzedaży usług telewizyjnych, dodając je do naszej istniejącej już bazy usług szerokopasmowych i mobilnych, jednocześnie starając się zminimalizować utratę przychodów na dojrzałym rynku głosowym. Skoncentrujemy się także na modernizacji sieci w oparciu o dostęp ostatniej mili we własnych sieciach – docelowo chcemy rozszerzyć liczbę gospodarstw domowych w zasięgu standardu NGA do około 1,2 mln na koniec 2012 r. Chcemy zaoferować także usługi telewizyjne (IPTV) świadczone na łączach poza standardem NGA, wykorzystując doświadczenie zbudowane w tym obszarze przez zespół Dialogu.
-Na koniec chciałbym podkreślić, że dotychczasowa grupa Netia zakończyła 2011 rok zasadniczo zgodnie z prognozowanymi wynikami w obszarze przychodów, rentowności na poziomie EBITDA, w obszarze inwestycji oraz liczby użytkowników usług szerokopasmowych, pomimo trudnego, wysoce konkurencyjnego rynku. Jestem pewien, że Nowa Netia będzie równie wytrwała w realizacji swoich obietnic składanych inwestorom w 2012 r. Po przejęciu grupy Dialog oraz Crowley Data Poland, Nowa Netia zachowuje istotną elastyczność finansową i będzie nadal aktywnie uczestniczyć w trwającej konsolidacji rynku, uwzględniając poziom potencjalnej wartości dodanej dla Spółki z ewentualnej akwizycji a jednocześnie szacując poziom ryzyka operacyjnego wynikającego z kolejnego dużego projektu integracyjnego.