W dobie koronawirusa raptownie rośnie liczba tworzonych podcastów. Dane Newspoint wskazują na miesięczny przyrost dostępnych podcastów w Polsce rzędu 20%. Podcasty rok do roku zyskują ponad 10% odbiorców. Prognozy ekspertów wskazują, że poziom korzystania z podcastów będzie rosnąć. Newspoint indeksuje najpopularniejsze i najbardziej wartościowe podcasty; miliony danych z najważniejszych platform do streamingu podcastów, głównie Spotify i iTunes. Następne platformy będą
uruchamiane sukcesywnie.
Podcasty to audiowizualna nowoczesna forma wypowiedzi. Powstały jako alternatywa do blogowania i pisania tekstów na platformach społecznościowych. To audycje, których można słuchać w dowolnym momencie i miejscu. Do słuchania podcastów nie potrzeba specjalnego odtwarzacza muzycznego – wystarczy komputer czy smartfon obsługujący cyfrowe pliki dźwiękowe (np. w formacie MP3) lub pliki wideo (w przypadku podcastów wideo) oraz oprogramowanie pobierające i katalogujące transmisje na podstawie informacji zawartych w publikowanych razem z podcastami plikach RSS.
Podcasty rok do roku zyskują ponad 10% odbiorców. Prognozy ekspertów wskazują, że poziom korzystania z podcastów będzie rosnąć. W 2022 roku liczba aktywnych odbiorców może osiągnąć 1,5 mld. Badania Publicis Groupe z sierpnia 2019 roku pokazały, że ponad 1/4 polskich internautów oglądała lub słuchała podcastów przynajmniej raz. Niemal każdy, kto ich słucha, robi to przynajmniej raz w miesiącu. Czynniki wpływające na popularność podcastów to rozwój szybkiego internetu i rosnący udział pracy zdalnej. Dane Newspoint wskazują na miesięczny (w dobie koronawirusa) przyrost dostępnych podcastów w Polsce rzędu 20%.
Newspoint indeksuje najpopularniejsze i najbardziej wartościowe podcasty; miliony danych z najważniejszych platform do streamingu podcastów, głównie Spotify i iTunes. Następne platformy będą uruchamiane sukcesywnie.
Newspoint monitoruje zarówno podcasty jak i odcinki tych podcastów. Technologia Newspoint umożliwia indeksowanie opisów danego odcinka i danego podcastu oraz linków do podcastu. W panelu monitoringu mediów Newspoint można także odsłuchać dany odcinek w całości lub jego 30-sekundowy wycinek. Użytkownik ma możliwość wyszukiwania po tytułach i opisach dodanych przez autorów.
Wśród najbardziej produktywnych twórców (źródeł) podcastów w tym roku, według danych Newspoint znalazły się:
- RMF FM
- BBC World Service
- Weszlo.fm
- Onet
- iHeart Radio
- The Economist
- Kem Po
- Halo.Radio
- The Athletic
- Polskie Radio S.A.
- Napisy Końcowe
- TED
- The New York Times
- Rzeczpospolita
- ESPN
- Gazeta Wyborcza
- Gimlet
- Techno Music
- WhatCulture.com
- Fox Sports Radio
Podcasty poruszają bardzo różnorodną tematykę: edukacji, programów popularnonaukowych, biznes, rozwój osobisty, naukę języków obcych, inwestycje, finanse, marketing, lifestyle i motoryzację. Twórcy podcastów często zapraszają do swoich utworów ekspertów, którzy dokładnie wyjaśniają specyfikę tematów w danej dziedzinie. Wspominają też o markach i funkcjonalnościach produktów. Warto śledzić te konteksty, aby być na bieżąco z opiniami o nas, konkurencji i branży.
Newspoint sp. z o.o. świadczy kompleksowe usługi związane z badaniami mediów: monitoring internetu (media społecznościowe i serwisy internetowe – unikalne, 10-letnie archiwum danych), monitoring prasy, radia i telewizji, sprzedaż danych, pogłębione raporty i analizy medialne oraz usługi badawcze w oparciu o ilościową (CAWI) i jakościową analizę treści (FGI i IDI). Oferuje najwyższą jakość danych na polskim rynku, unikalne pokrycie języków zagranicznych (75 języków ze 170 krajów świata) i największy zakres monitorowania (ponad 10 tysięcy polskich i 150 tysięcy zagranicznych serwisów internetowych; 50 mln źródeł social media).