Aż o ponad 60% wzrosną w ciągu najbliższych pięciu lat dochody osób wykorzystujących w codziennym życiu technologie cyfrowe – wynika z badania „Cyfrowi Polacy”. W tym czasie znacznie zwiększy się też poziom cyfryzacji tych z nas, którzy w pełni scyfryzowani jeszcze nie są. Procesy te będą miały istotny wpływ na szeroko pojęty biznes. Firmy najbardziej tego świadome skorzystają najwięcej.
Biorąc pod uwagę wzrastające dochody osób wykorzystujących technologie cyfrowe, przypuszcza się, że do 2020 r. wartość rynku e-commerce w Polsce się podwoi. Oczywiste wydaje się również, że komunikacja w jeszcze większym stopniu przeniesie się do internetu. Już dzisiaj osoby w wieku do 30 lat częściej porozumiewają się za pomocą Facebooka niż np. esemesów.
Niezwykle ważne znaczenie będzie miało także to, że – konsumpcja mediów stanie się dużo bardziej nielinearna – ludzie będą oglądali filmy na swoich telefonach i wykorzystywali do tego serwisy takie jak YouTube czy inne źródła dystrybucji wideo. Pociągnie to za sobą zmiany dotyczące ukierunkowywania reklamy. Spodziewamy się, że do 2020 r. w Stanach Zjednoczonych większość reklam nie będzie obecna w telewizji, tylko w internecie – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Wojciech Krok, partner lokalny w firmie McKinsey & Company.
Obecnie ok. 20 mln osób w wieku od 15 do 64 lat ma w Polsce dostęp do sieci. Korzystają z niej średnio przez sześć godzin dziennie. 89% używa do tego laptopa, 78% – smartfona, 63% – komputera stacjonarnego, a 55% – tabletu. Co ciekawe, już mniej więcej 2/3 grupy uważa, że internet jest bardzo ważny, natomiast aż dla co trzeciej osoby stał się on główną częścią jej życia.
– Jeśli chodzi o osoby młode i ludzi w wieku średnim z większych miast, pod względem wykorzystywania technologii cyfrowych nie różnimy się istotnie od mieszkańców Stanów Zjednoczonych czy Europy Zachodniej. Pewne różnice widać natomiast wśród pozostałej części społeczeństwa – zauważa ekspert.