Na corocznej konferencji Nokia World firma Nokia przedstawiła swoją wizję branży mobilnej, przewidując szybkie zmiany wywołane konwergencją mobilności i Internetu oraz konieczność zwiększenia działań na rzecz ochrony środowiska. W swoim wystąpieniu prezes i dyrektor generalny Olli-Pekka Kallasvuo podkreślił zaangażowanie firmy Nokia jako lidera w obu dziedzinach.
Przemawiając do około 2700 słuchaczy, którzy zgromadzili się w Amsterdamie, by poznać wizję firmy Nokia dotyczącą przyszłości branży mobilnej, Kallasvuo powiedział: „Jesteśmy świadkami narodzin nowej ery komunikacji mobilnej, która wynika z szybkiej konwergencji internetu i mobilności, a Nokia nadaje tempo tym zmianom. Pozycja lidera w branży tej skali wymaga jednak także odpowiedzialności. Pragniemy być liderem branży w dziedzinie ochrony środowiska oraz jakości działania. W tym celu chcemy tworzyć kolejne produkty oraz usługi, dzięki którym ludzie będą mogli dokonywać wyborów korzystniejszych nie tylko dla siebie, ale i dla otoczenia. Wynika to z odpowiedzialności, ale także z rachunku ekonomicznego”.
Nokia przedstawia „Comes With Music”
Podczas imprezy zapowiedziano Nokia Comes With Music — przełomowy program, w ramach którego można będzie kupić urządzenia Nokia z rocznym, nieograniczonym dostępem do milionów utworów wybitnych wykonawców z lat minionych, współczesnych i przyszłych. Po upływie roku klienci mogą zachować całą kupioną muzykę i nie obawiać się, że ją utracą po wygaśnięciu abonamentu.
„Dążyliśmy do stworzenia oferty muzycznej, której klienci oczekiwali: ulubiona muzyka pobierana bez ograniczeń do urządzenia mobilnego i komputera” — powiedział Anssi Vanjoki, wiceprezes i dyrektor generalny działu Multimedia firmy Nokia. „Nawet gdyby ktoś słuchał muzyki 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, to i tak poznałby zaledwie cząstkę naszej oferty. Program Comes with Music to spełnienie naszych marzeń — pragnęliśmy zaoferować konsumentom ich ulubioną muzykę, w każdej chwili, wynagradzając jednocześnie jej twórców”.
Program rozpocznie się we współpracy z Universal Music Group International, a Nokia prowadzi także rozmowy z pozostałymi dużymi wytwórniami międzynarodowymi.
Prezes i dyrektor generalny Universal Music Group International Lucian Grainge pojawił się na Nokia World w celu otwarcia programu z firmą Nokia. „Współpraca z firmą Nokia przy Comes With Music to wspaniałe doświadczenie” — powiedział Grainge. „Uważamy, że to innowacyjny sposób umożliwiający poznawanie nowych wykonawców oraz udostępniający imponujący katalog wytwórni Uniwersal. Dzięki Comes With Music nasi wykonawcy mogą dotrzeć do nowych słuchaczy łatwo i po przystępnej cenie”.
Ovi — panel sterowania życiem
Firma Nokia podała także więcej szczegółów dotyczących środowiska usług internetowych Ovi. Ovi, czyli po fińsku „drzwi”, zapewnia użytkownikom łatwy dostęp do ulubionych serwisów społecznościowych i materiałów.
„Ovi łączy środowisko mobilne, komputera stacjonarnego i internetu w jedną, łatwą w użyciu całość. Wspólne elementy interfejsu użytkownika zapewniają spójność i prostotę” — powiedział Vanjoki. „Wdrażanie Ovi rozpoczęliśmy od pojedynczych usług nawigacyjnych, muzycznych i gier, a kolejny krok będzie polegać na integracji. Pełne środowisko Ovi oraz nowe usługi będą wdrażane przez cały rok 2008”.
Więcej troski o środowisko
Firma Nokia przypomniała także swoje długoletnie osiągnięcia w dziedzinie ochrony środowiska oraz w sprzyjaniu nowym inicjatywom proekologicznym w branży, takim jak wydajność energetyczna, materiały używane w produktach, zbiórka zużytych produktów, recykling i opakowania. W związku z tą tematyką pozostawała premiera Nokia 3110 Evolve — urządzenia mobilnego, którego obudowy wykonano z materiału odnawialnego w ponad 50%. Urządzenie jest prezentowane w małym opakowaniu wykonanym w 60% z surowców wtórnych, a w komplecie znajduje się najwydajniejsza energetycznie ładowarka firmy Nokia, wykorzystująca ponad 94% procent energii mniej, niż zakładają to wymagania standardu Energy Star*.
Nokia 3110 Evolve to najnowsza inicjatywa proekologiczna podjęta przez firmę Nokia. Firma Nokia była na przykład pierwszym producentem, który zamieścił w swoich urządzeniach komunikaty z prośbą o odłączenie ładowarki. Energia, jaką mogliby zaoszczędzić w skali globalnej wszyscy użytkownicy telefonów Nokia przez odłączanie niepotrzebnie włączonych ładowarek, wystarczyłaby do zasilenia 100 000 średniej wielkości europejskich gospodarstw domowych. W lutym 2006 roku firma Nokia wprowadziła także nowe, mniejsze opakowania, w których zmniejszono ilość zużytych materiałów o 54%. Dzięki temu do końca bieżącego roku do dystrybucji produktów zostanie użytych o 5000 mniej ciężarówek, a to pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla oraz zaoszczędzić 100 milionów euro.
* Wymagania Energy Star: surowe wymagania dotyczące wydajności energetycznej, wyznaczone przez amerykańską agencję ochrony środowiska Environmental Protection Agency oraz Departament Energetyki.