Firma Nokia przedstawiła dziś znaczne udoskonalenia narzędzi dla twórców aplikacji. Dzięki nim tworzenie fantastycznych aplikacji dla największej na świecie grupy mobilnych użytkowników będzie łatwiejsze, a zarazem bardziej dochodowe.
Najważniejsze nowości:
- Znaczne udoskonalenia zestawu Nokia Qt Software Development Kit (SDK) zmniejszają o 70% liczbę linii kodu wymaganych do stworzenia aplikacji na smartfony firmy z systemem Symbian;
- Udoskonalenia funkcji Ovi Sklepu, w tym nowy wygląd i styl, które ułatwiają i przyspieszają znajdowanie aplikacji;
- Niższa bariera wejściowa oraz większe możliwości uzyskania dochodów dla twórców aplikacji, w tym bezpłatne podpisywanie aplikacji Java i Symbian, możliwość zakupu z poziomu aplikacji, większy udział w przychodach oraz zaawansowane funkcje analityczne dla twórców aplikacji.
– Wprowadzane przez nas udoskonalenia z pewnością zwiększą liczbę aplikacji na urządzenia Nokia,
w tym na zapowiedzianą dzisiaj nową rodzinę smartfonów z systemem Symbian – powiedziała Purnima Kochikar, wiceprezes Forum Nokia. – Usunęliśmy różne przeszkody i znacznie uprościliśmy tworzenie aplikacji do naszych telefonów, dzięki czemu twórcy mogą uzyskiwać większe przychody. Sądzimy, że przekona to jeszcze więcej twórców do opracowywania aplikacji dla milionów użytkowników Nokia z ponad 190 krajów.
Projektowanie i opracowywanie
Deweloperzy mogą obecnie dystrybuować aplikacje do około 175 milionów smartfonów Nokia
z systemem Symbian — stanowi to największą bazę użytkowników smartfonów na świecie. Oprogramowanie Qt będzie instalowane fabrycznie we wszystkich nowych smartfonach Nokia, a prócz tego można je pobrać na miliony obecnie używanych urządzeń. Korzystając z zestawu programistycznego Nokia Qt SDK, twórcy aplikacji otrzymają kompletne i łatwe w użyciu narzędzie, które przyspiesza i ułatwia opracowywanie aplikacji oraz udostępnia intuicyjne w wykorzystaniu biblioteki interfejsu użytkownika. W efekcie wymagana liczba linii kodu zmniejsza się o 70%, co znacząco skraca czas pracy.
Wśród nowych możliwości dla twórców warto też wymienić możliwość korzystania z szerokiego zakresu opcji płatności w Ovi Sklepie, takich jak modele subskrypcji, mikrotransakcje czy „wypróbuj i kup”. Dzięki temu użytkownicy, którym spodoba się bezpłatna wersja aplikacji, mogą łatwo przejść do wersji płatnej. Twórcy mogą także wbudowywać do aplikacji wartość dodaną, na przykład sprzedaż elementów wirtualnych, dodatkowych poziomów do gier lub udoskonalonych albo zlokalizowanych funkcji aplikacji.
Mikael Hed, dyrektor generalny Rovio — firmy, która opracowała jedną z najpopularniejszych na świecie gier mobilnych, Angry Birds, jest zadowolony, że gra będzie od teraz dostępna na urządzenia firmy Nokia. Mówiąc o nowych funkcjach zakupu w Ovi Sklepie z poziomu aplikacji, Hed powiedział: – Mamy teraz do dyspozycji wygodny mechanizm udostępniania płatnej zawartości w grach, takich jak Angry Birds, który nie będzie przeszkadzać użytkownikom w grze.
Za pomocą zestawu Nokia Qt SDK twórcy mogą także przedłużyć aktualność aplikacji, łatwo adaptując ją do przyszłych platform mobilnych, takich jak MeeGo, i wykorzystując dowolne dodatkowe funkcje lub interfejsy API dostępne na tych platformach.
Dystrybucja
Dostępny od 1 października ulepszony model udziału w przychodach powinien zwiększyć przychody twórców aplikacji za materiały opłacane na fakturze operatora o średnio 50%. Firma Nokia usunęła także czasochłonny i kosztowny etap podpisywania aplikacji. Teraz podpisywanie aplikacji Java i Symbian odbywa się za pomocą jednego kliknięcia.
Również przejęcie przez firmę Nokia firmy Motally oznacza wiele korzyści dla środowiska developerów. Dzięki temu twórcy aplikacji otrzymują dostęp do zaawansowanych funkcji analitycznych w aplikacjach, a wydawcy mogą dokładnej śledzić swoje materiały i uzyskiwać lepsze raporty oraz przychody. Funkcje te zostaną rozszerzone na platformy Qt, Symbian, MeeGo i Java.
Zasięg Ovi Sklepu zapewnia twórcom ogromne możliwości. Baza aktywnych użytkowników obejmuje ponad 190 krajów, a do bliskiej współpracy lokalnej pozyskano 91 czołowych operatorów z całego świata. Co więcej ponad 50 wydawców może już pochwalić się ponad 1 milionem pobrań, a niektórzy, tacy jak Offscreen, osiągnęli ponad 43 miliony ściągnięć.
– Na początku roku udostępniliśmy Fizwoz jako aplikację opartą na Qt. W ciągu zaledwie tygodnia widniała w pierwszej dziesiątce polecanych aplikacji na Nokia N900 w Ovi Sklepie — powiedział Andy Sheldon, dyrektor generalny Fizwoz. – W tym czasie pobrano ją ponad 9000 razy z 91 krajów, a kiedy przenieśliśmy ją na smarftony Symbian na początku maja, nasze wyniki poszły do góry. Teraz korzysta z niej jej prawie 41 000 ludzi w 167 krajach, a codziennie uzyskujemy 200–300 nowych użytkowników. Jeśli chodzi o sprzedaż naszej aplikacji, dogonienie dużego, konkurencyjnego sklepu z aplikacjami i dystrybucją głównie na terenie USA zajęło firmie Nokia zaledwie dwa miesiące. Nokia jest wszędzie.
Pierwszy zestaw SDK do telefonów z ekranem dotykowym
Oprócz udoskonaleń w Nokia Qt SDK do smarftonów i komputerów mobilnych firma Nokia zapowiedziała też zestaw SDK for Series 40 Touch and Type — pierwszy w branży zestaw SDK do dotykowych telefonów komórkowych.
W zeszłym roku firma Nokia sprzedała 364 miliony telefonów komórkowych — około miliona urządzeń dziennie. Nowy zestaw Series 40 Touch and Type udostępnia użytkownikom na całym świecie zalety ekranu dotykowego. Zestaw SDK, dostępny do pobrania z forum.nokia.com, wyjątkowo ułatwi opracowywanie aplikacji do tych urządzeń i umożliwi łatwe przenoszenie dotychczasowych aplikacji przeznaczonych dotychczas do smartfonów Nokia.