Z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami Xbox ogłosił kilka aktualizacji wspierających dostępność i inkluzywność w gamingu, w tym:
• Nowe opcje mapowania przycisków dla kontrolerów Xbox: Adaptacyjnego oraz Elite Series 2:
Blokada klawisza przytrzymania (funkcja Toggle holds) – jeszcze bardziej ułatwia korzystanie z kontrolera, wspierając graczy, którzy mają trudności z dłuższym naciskiem na przyciski. Podobnie jak w przypadku klawiszy funkcyjnych na komputerze, pozwala to graczom na „pozostawienie wciśniętym” dowolnego przycisku lub portu.
Mapowanie ruchów drążka (grzybka) poprzez naciskanie przycisków – umożliwia to graczom ustawianie ruchów kierunkowych (w górę, w dół, w lewo i w prawo) na kontrolerach. Na przykład, ruch drążka w kierunku „w górę” może być zmapowany jako odpowiednik naciśnięcia przycisku „B” na tradycyjnym kontrolerze.
Mapowanie wejścia myszki na kontroler – pozwala graczom na korzystanie z niego jako odpowiednika myszy i klawiatury zarówno do gier, jak i do innych celów. Dla przykładu, gracze mogą używać Kontrolera Adaptacyjnego Xbox do:
- przeglądania przewodnika po grze na YouTube,
- tworzenia prezentacji PowerPoint,
- sprawdzania poczty.
Mapowanie „grzybka” na alternatywny joystick, dzięki czemu gracze mogą ustawić przełącznik, aby działał jako przeciwny drążek po podłączeniu do Kontrolera Adaptacyjnego Xbox.
Pozostając w temacie ułatwień dla graczy z niepełnosprawnościami: Call of Duty: Black Ops 6 i Diablo IV zostały docenione za funkcje dostępności i nominowane w kategorii „Innowacja w dostępności” do 2024 Game Awards.
W tym kontekście warto również przypomnieć tzw. Reven Pack – zestaw inspirowany historią norweskiego gracza World of Warcraft, Matsa „Ibelin” Steena, który cierpiał na dystrofię mięśniową Duchenne’a.