Euro poruszyło machinę informatyzacji polskich urzędów. Od systemów dedykowanych poszczególnym służbom publicznym, po miejskie centra informacji. Nowe technologie coraz szerzej wkraczają do sfery publicznej. Po licznych inwestycjach związanych z rozbudową infrastruktury IT na EURO 2012 polski rząd zapowiada kolejne zmiany w tym obszarze. Najbliższe lata mają upłynąć pod znakiem pełnej cyfryzacji i wzrostu nakładów finansowych na projekty związane z e-administracją, e-usługami, oraz
szerokopasmowym internetem.
– Czas EURO to test oferty producentów IT dla sfery publicznej i rozwiązań, które mają realne zastosowanie w tak zróżnicowanym i specyficznym środowisku – twierdzi Tomasz Miller, Menedżer ds. Produktu w Jabra.
Jeszcze do niedawna rynek IT kojarzony był głównie z biznesem, jednak coraz częściej wdrażanie nowych technologii to również realne korzyści dla administracji państwowej. Jednym z takim rozwiązań jest komunikacja zintegrowana (Unified Communications, UC).
Koncepcja UC polega na integracji wielu kanałów komunikacji, jakie obsługują poszczególne urządzenia IT. Za pomocą jednego interfejsu możemy łączyć się z komunikatorami internetowymi, wykonywać tradycyjne połączenia, wideokonferencje, telekonferencje, a także przełączać się na poszczególne sprzęty.
–UC z pewnością możemy zaliczyć do grona rozwiązań, które mają szanse przynieść ogromne korzyści w przestrzeni publicznej. Wykorzystanie tej technologii znajdzie zastosowanie zarówno w takich obszarach, jak centra informacji miast, po wsparcie efektywności służb porządku publicznego – dodaje Tomasz Miller.
Jabra ma już na koncie wdrożenie sprzętów zoptymalizowanych pod kątem UC w łódzkim Centrum Kontaktu z Mieszkańcami. Na potrzeby miejskiego call center zdecydowano się na inwestycję w 50 modeli zestawu słuchawkowego Jabra BIZ 2400. Punkt kontaktowy będzie działał od września w oparciu o jeden numer telefonu, dostępny także online. Zastosowanie technologii komunikacji zintegrowanej w tego typu miejscu, to możliwość lepszej organizacji pracy konsultantów, co pozwali na płynność kontaktu i szybsze udzielenie odpowiedzi na zapytania mieszkańców.
Ponadto Miller zauważa, że przewaga UC nad innymi technologiami tkwi także w jej intuicyjności. – Problemem podczas wdrożeń w polskich urzędach lub innych instytucjach może być niski poziom wiedzy o IT potencjalnych użytkowników. To z kolei rodzi potrzebę szkoleń i generuje dodatkowe koszty. Na takim tle szczególnego znaczenia nabierają rozwiązania intuicyjne – podsumowuje Tomasz Miller z Jabra.
Z badań marki wynika, że do 2015 roku liczba osób posługujących się UC wzroście do 49,5 mln. Podobna prognoza kreśli się z badań Frost and Sullivan, gdzie analitycy szacują, że będzie to 50 mln użytkowników.