Zamiana w prawie telekomunikacyjnym przynosi wiele korzyści dla abonentów oraz nakłada nowe obowiązki na operatorów.
Do najważniejszych zmian ważnych dla konsumentów zaliczyć należy: prawo do bezpłatnego przeniesienia przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora, wydłużenie okresu, za który abonent będzie mógł żądać wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych z 12 do 24 miesięcy oraz możliwość wykonywania połączeń pod numery 0-700 tylko i wyłącznie po uruchomieniu usługi przez abonenta.
Sprawa wygląda inaczej jeśli patrzeć od strony operatorów: obniżony został z 36 do 4 godzin czas przerwy w świadczeniu usługi powszechnej, wprowadzono obowiązek monitoringu koszów połączeń wykonywanych przez abonentów oraz obowiązek informowania abonenta o zmianach treści cennika.
– Zmiany ułatwią życie konsumentom, czego
nie mogą powiedzieć na pewno operatorzy. Część dodatkowych
obowiązków wiąże się z koniecznością poniesienia nakładów,
całkowicie nieadekwatnych do założonych w projekcie celów – powiedział Gazecie Pranej Maciej Rogalski, wiceprezes Polskiej Izby
Informatyki i Telekomunikacji.