Dynamiczny rozwój technologii sprawił, że marketing zyskał nowy wymiar. Dzięki aplikacjom mobilnym firmy mogą łączyć się z klientami w czasie rzeczywistym, dostarczając im treści i oferty dopasowane do ich oczekiwań. Jakie możliwości daje ten rodzaj marketingu i dlaczego IT oraz sztuczna inteligencja odgrywają w nim kluczową rolę?
Marketing na miarę współczesności
Aplikacje mobilne są powszechnym narzędziem – w 2023 roku zanotowały one 257 miliardów pobrań1. Tak duża skala dostępności sprawiła, że stały się one także kluczowym elementem nowoczesnego marketingu. W przeciwieństwie do kampanii marketingowych z wykorzystaniem kanałów takich jak choćby prasa czy telewizja lub radio, które wymagają zaplanowania i przygotowania z większym wyprzedzeniem, promocje prowadzone za pomocą aplikacji są bardziej dynamiczne i elastyczne. Przykładowo, jeśli kampania nie przynosi oczekiwanych wyników, można ją natychmiast zmodyfikować – zmienić grafikę, treść komunikatów czy nawet mechanizmy promocyjne.
–To zupełnie nowy poziom reaktywności, który pozwala na bieżąco odpowiadać na potrzeby użytkowników. Firmy mogą teraz testować różne rozwiązania w czasie rzeczywistym i błyskawicznie wdrażać te, które najlepiej się sprawdzają. Dzięki temu możliwe jest minimalizowanie strat i maksymalizacja efektów, co daje znaczącą przewagę konkurencyjną. To także szansa na lepsze zrozumienie oczekiwań klientów poprzez szybkie zbieranie danych i ich natychmiastową analizę – komentuje Ewa Pietrzak, Delivery Lead w Capgemini Polska.
Realizacja projektów aplikacji mobilnych bazuje na ścisłej współpracy działu kreatywnego z działem odpowiadającym za UX design oraz z osobami zajmujących się IT. W efekcie powstają platformy, które muszą spełniać wymagania zarówno biznesowe, jak i użytkowe.
–W procesie projektowania aplikacji mobilnych dział IT można śmiało określić mianem „partnera marketingu”, a nie tylko „dostawcy technologii” – programiści dostarczają narzędzia, które umożliwiają pełną personalizację komunikacji, a marketerzy mogą skupić się na tworzeniu pomysłów idealnie dopasowanych do odbiorców. Można powiedzieć, że jest to symbioza, w której technologia wspiera kreatywność, a kreatywność wyznacza kierunki rozwoju technologii. Dzięki temu firmy są w stanie nie tylko zaskakiwać swoich klientów, ale także stale podnosić jakość ich doświadczeń – ocenia Ewa Pietrzak.
Sztuczna inteligencja na usługach marketingu
Współczesne aplikacje mobilne coraz częściej korzystają z możliwości sztucznej inteligencji (AI). Algorytmy analityczne analizują dane o osobach korzystających z aplikacji, przewidują ich zachowania i sugerują najlepsze strategie marketingowe. AI wspiera również osoby projektujące aplikacje na etapie konceptualizacji, prototypów i testów, co pozwala na lepsze dopasowanie aplikacji do oczekiwań rynku.
– Sztuczna inteligencja to przyszłość marketingu – dzięki niej możemy robić więcej, szybciej i skuteczniej. Na przykład możemy przewidzieć, jakie promocje będą najbardziej skuteczne dla konkretnego segmentu klientów i dostarczyć je w idealnym momencie. To nie tylko optymalizacja kosztów, ale także budowanie trwałej relacji z klientem. Warto też pamiętać, że AI pozwala na tworzenie bardziej innowacyjnych rozwiązań, które zaskakują użytkowników i budują wizerunek marki jako nowoczesnej i zaangażowanej – podkreśla Piotr Szych, Android Team Lead w Capgemini Polska.
Grywalizacja jako klucz do sukcesu
Jednym z ciekawszych elementów marketingu mobilnego jest grywalizacja. Mechanizmy takie jak rankingi, nagrody czy wyzwania angażują użytkowników i użytkowniczki i sprawiają, że chętniej korzystają oni z aplikacji. Co więcej, grywalizacja działa nie tylko jako narzędzie marketingowe, ale też wzmacnia lojalność klientów wobec aplikacji. Nie dziwi więc fakt, że gry mobilne są najchętniej pobieraną kategorią aplikacji z liczbą około 150 milionów pobrań w 2024 roku.
– Grywalizacja to coś więcej niż zabawa – to też narzędzie motywacyjne, które daje poczucie zdobywania osiągnięć i sprawia, że użytkownik czy użytkowniczka chętniej i częściej zagląda do aplikacji. Dobrze zaprojektowane mechanizmy grywalizacji zawierają też elementy edukacyjne, np. przybliżają funkcje aplikacji, które w efekcie ułatwiają im poruszanie się po niej. To wszystko sprawia, że nie tylko spełnia ona swoją rolę w sprzedaży danego produktu, ale też staje się integralną częścią życia klientów – podsumowuje Piotr Szych.
Nowa era marketingu
Rozwój aplikacji mobilnych i integracja technologii takich jak AI, otwierają przed marketingiem nieograniczone możliwości. Współpraca zespołów IT i marketingu staje się fundamentem sukcesu, a elastyczność i personalizacja treści pozwalają firmom jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów. Nowoczesny marketing to już nie tylko kreatywność, ale też technologia w służbie efektywności.